hmb
2

اچ ام بی‌ (HMB)

  • مکمل های بدنسازی
  • ۱۶ آبان ۹۸
  • حسام رضائی
  • 214 بازدید
  • 2 دیدگاه

هر چند وقت یک بار، از یک مکمل ورزشی رونمایی میشود که همه را هیجان زده می‌کند.

این مکملها قرار است که “ بازی را عوض کنند “ و مرز‌های پیشرفت‌های حاصل شده به شکل طبیعی را افزایش دهند.

(HMB) یکی‌ از آن مکملها است.

از این مکمل در سال ۱۹۹۶ با کلی‌ شور و هیجان رونمایی شد و بسیاری گمان میکردند که این مکمل قرار است کراتین را به عنوان پادشاه مکمل های‌های عضله سازی طبیعی کنار بزند.

دانشمندان اکنون بیش از ۲ دهه است که این ماده را بررسی کرده‌اند و باید گفت که آن انتظارات کاملا براورده نشده اند.

علیرغم آنطور که تبلیغ کنندگان مکملها میخواهند شما باور کنید، این ماده به اندازه استرویید‌ها آنابولیک نیست. به شکل طعنه آمیزی، تحقیقات نشان میدهند که حتی به این مکمل نمی‌توان عنوان “ عضله ساز “ را نیز داد.

با این بیان، اما این مکمل برای ما بدنسازان دارای برخی‌ کاربرد‌های قابل اتکا نیز می‌باشد، بنابراین نمی‌توان این مکمل را کاملا نمایشی قلمداد کرد.

و در این مقاله قرار است همه چیز در مورد (HMB) را توضیح دهیم.

در انتهای این مقاله شما خواهید دانست که (HMB) چه می‌باشد، چرا مردم از آن استفاده میکنند، چگونه میتواند برای شما مفید باشد، برای دیدن مزیت‌های آن چه دوزی باید مصرف شود، عوارض جانبی آن چه می‌باشد و چیز‌های بیشتر دیگر.

بیائید شروع کنیم.

 

(HMB) چیست؟

(HMB) مخفف بتا هیدروکسی متیل بوتیرات می‌باشد و متابولیت آمینو اسید لوسین می‌باشد.

متابولیت یک محصول جانبی متابولیکی می‌باشد، ماده ای که حاصل پردازش یک ماده دیگر می‌باشد که در این مقاله این ماده لوسین است.

هنگام تحقیقات روی مصرف لوسین بود که مولکول (HMB) نیز مورد توجه قرار گرفت.

دانشمندان دریافتند که لوسین میتواند روی سنتز پروتئین، سطح گلوکز و ریکاوری عضلات تاثیر گذار باشد، اما نمیدانستند که دلیل آن چه می‌باشد. یک فرضیه اینگونه شکل گرفت که منشا این مزایا چیزی می‌باشد که در زمان متابولیزه شدن لوسین تولید میشود.

این فرضیه درست از کار در آمد و اینگونه بود که این پرسش‌ها و تحقیقات منجر به اکتشاف (HMB) شد.

 

چرا مردم از (HMB) استفاده میکنند؟

دلایل اصلی‌ استفاده مردم از (HMB) بهبود رشد عضلات، افزایش استقامت، بهبود ریکاوری، افزایش توان خروجی و کاهش تجزیه عضلات می‌باشد.

و اگر بخواهید بزرگ نمایی‌های گفته شده درباره این مکمل را نیز باور کنید، این مکمل میتواند تمام این مزیت‌ها را به شکل قابل توجهی‌ به شما ارائه کند.

اما‌ ای کاش چنین چیزی حقیقت داشت …

 

مزایای (HMB) چه میباشند؟

از میان تمام مکملهایی که میتوانید برای عضله سازی استفاده کنید، (HMB) بر اساس مزیت‌های ذکر شده برای آن میتواند یکی‌ از اصلی‌‌ترین موارد باشد.

اما بر اساس بررسی‌های دقیق علمی‌ آیا این مکمل واقعا تمام آن مزیت‌ها را دارد؟

بیایید با هم بررسی کنیم …

 

آیا (HMB) میتواند به عضله سازی سریع تر شما کمک کند؟

ماهیچه‌ها از پروتئین ساخته شده‌اند، و به همین دلیل است که سنتز پروتئین (ساخت پروتئین) یک اصل مهم در فیزیولوژی رشد عضلات می‌باشد.

به ما گفته شده است که مصرف (HMB) میتواند باعث بهبود سنتز پروتئین در بدن شود که نتیجه آن کمک به رشد سریع تر عضلات می‌باشد.

اما تحقیقات نشان داده اند که باید به این ادعا شک کرد.

در یک تحقیق مشخص شد که (HMB) میتواند باعث افزایش سرعت سنتز پروتئین شود، اما کارایی آن در مقایسه با دوز مشابه لوسین (مولکول والد) بسیار کمتر می‌باشد و دیگر تحقیقات نیز کلا چنین مزیتی را یافت نکردند.

بنابراین، هنگام بررسی تمام شواهد موجود، مجبوریم نتیجه گیری کنیم که (HMB) یک عضله ساز قدرتمند نمیباشد.

 

آیا (HMB) میتواند باعث بهبود استقامت بی‌ هوازی شود؟

دو نوع استقامت وجود دارد، استقامت هوازی و بی‌ هوازی و تفاوت اصلی‌ بین این دو وجود یا عدم وجود اکسیژن است.

هنگامی که شما با شدت نسبتا کمی‌ تمرین می‌کنید، نظیر پیاده روی یا دوی نرم، بدنتان میتواند نیاز ماهیچه‌ها به اکسیژن را تامین کند. به این ورزش هوازی می‌گویند و تکیه آن به سیستم هوازی بدن به منظور تامین انرژی مورد نیاز می‌باشد.

اما هنگامی که با شدت بیشتری تمرین کنید، نظیر دوندگی سریع یا کار با وزنه‌های سنگین، بدن شما نمی‌تواند کاملا نیاز ماهیچه‌ها به اکسیژن را تامین کند. به این ورزش بی‌ هوازی گفته میشود و تکیه آن به سیستم بی‌ هوازی بدن برای تامین انرژی می‌باشد که میتواند بدون اکسیژن انرژی تولید کند.

اکنون گاهی‌ اوقات اینطور ادعا میشود که (HMB) میتواند باعث افزایش استقامت بی‌ هوازی و در نتیجه بهبود عملکرد در تمرین شود، اما تحقیقات این ادعا‌ها را رد میکنند.

اینطور به نظر می‌رسد که این مکمل در زمینه بهبود عملکرد در دوندگی‌های سریع کارایی بیشتری نسبت به دارونما ندارد.

 

آیا (HMB) میتواند به ریکاوری ما کمک کند؟

هرچه بهتر بتوانید از تمرینات خود ریکاوری کنید، بهتر میتوانید عضله سازی کنید و عضلات خود را با فراوانی‌ بیشتری میتوانید تمرین دهید که این امر نیز در گذر زمان باعث رشد بیشتر آنها میشود.

به همین دلیل است که بسیاری از بدنسازان می‌گویند که عضلات در خارج از باشگاه ساخته میشوند. تمام کارهایی که شما در جهت ریکاوری عضلات انجام میدهید نظیر تغذیه صحیح، خواب کافی‌ و دیگر موارد، چیزهایی هستند که بدن را قادر میسازند عضله سازی انجام شود.

اکنون، در مورد (HMB) باید گفت که این مکمل شاید بتواند به ریکاوری شما کمک کند و شاید هم نتواند.

تنها دو تحقیق هستند که مستقیما این فرضیه را تست کرده‌اند و یکی‌ از آنها مثبت بوده است اما دیگری شاهد نتیجه مثبت خاصی‌ در زمینه ریکاوری نبوده است.

برای قضاوت صحیح و کامل باید ببینیم که در آینده تحقیقات بیشتر چه چیزی را به ما نشان میدهند.

 

آیا مصرف (HMB) میتواند باعث افزایش توان خروجی شود؟

“ توان خروجی “ عبارتی جالب به نظر می‌رسد و در جوامع فیتنس بسیار از آن استفاده میشود، اما بسیاری از مردم واقعا نمیدانند که معنی‌ آن چه می‌باشد. پس ابتدا بیایید ببینیم که تعریف آن چه می‌باشد.

به بیان ساده، توان خروجی عبارت است از مقدار کار انجام شده در یک بازه زمانی‌ مشخص، و منظور ما از کار در اینجا به کارگیری نیرو به منظور غلبه بر فشار وارده می‌باشد.

برای مثال، ایجاد انقباض در عضله جلو بازو را در نظر بگیرید. نیروی تولید شده توسط انقباض در عضلات باید هم به مقاومت درونی‌ (اصطکاک) و هم مقاومت بیرونی (جاذبه) غلبه کند تا شما به شکل موفقیت آمیزی دست خود را خم کنید.

اگر بتوانید میزان نیروی لازم برای منقبض کردن عضله جلو بازوی خود را اندازه گیری کنید، پس میتوانید به توان خروجی مورد نیاز برای آن حرکت دست یابید.

اکنون شما میتوانید از طریق افزایش قدرت و یا افزایش مدت زمانی‌ که میتوانید یک انقباض شدید را در عضله هدف حفظ کنید، میتوانید توان خروجی عضلات خود را افزایش دهید.

هدف پایه انجام تمرینات مقاومتی همین است یعنی‌ افزایش توان خروجی عضلات مختلف در گذر زمان.

اما متاسفانه تحقیقات نشان میدهند که (HMB) در این زمینه نمی‌تواند به شما کمک کند. به بیان ساده، این مکمل نمی‌تواند باعث افزایش توان خروجی شود.

 

آیا (HMB) میتواند سرعت تجزیه عضلات را کاهش دهد؟

و سرانجام برایتان یک خبر خوب داریم :

شواهد خوبی‌ وجود دارند که نشان میدهند (HMB) قطعا میتواند تجزیه عضلات را کاهش دهد که این مزیت میتواند هنگام انجام تمرینات در حالت روزه داری به ما کمک کند.

به طور خلاصه، (HMB) میتواند سرعت تجزیه پروتئین در بدن را کاهش دهد که این امر شما را قادر میسازد تا از مزیت چربی‌ سوزی تمرینات در حالت روزه داری استفاده کرده و در عین حال تجزیه عضلات را نیز به حداقل برسانید.

 

دوز کارامد و علمی‌ (HMB) چه میزان می‌باشد؟

دوز بالینی کارامد یک ماده به مقداری گفته میشود که در تحقیقات علمی‌ مورد استفاده واقع شده و توانسته مزیت‌های خود را اثبات کند.

در این مورد، مقدار دوز مورد نیاز به منظور کاهش قابل توجه تجزیه عضلات ۱ تا ۳ گرم در روز می‌باشد.

برخی‌ افراد می‌گویند که به منظور بهره مندی از خواص آنتی کاتابولیکی (HMB) میبایست از فرم اسید آزاد آن استفاده کرد، اما این تنها یک بخشی از کل داستان است.

فرم اسید آزاد نسبت به فرم کلسیم نمک سریع تر توسط بدن استفاده میشود، به عبارتی بدن شما سریع تر میتواند به (HMB) دست پیدا کند و این موضوع به این معنی‌ نیست که مکمل (HMB) در فرم کلسیم نمک بی‌ کیفیت تر یا بی‌ فایده می‌باشد.

این موضوع قبل از تمرین در حالت روزه داری اهمیت ندارد، زیرا تا یک ساعت یا بیشتر پس از اتمام تمرین، سرعت تجزیه عضلات افزایش پیدا نمیکند، که همین امر به بدن زمان بسیاری را برای پردازش (HMB) در فرم کلسیم نمک میدهد.

 

با مصرف (HMB) باید انتظار چه نتایجی‌ را داشته باشم؟

همانند هر مکمل طبیعی دیگری، شما نباید از (HMB) انتظارات غیر واقع بینانه یا بیش از حدی را داشته باشید.

به یاد داشته باشید که یک فیزیک بدنی عالی‌ با مکملها ساخته نمی‌شود. بلکه این تعهد به تمرین و تغذیه صحیح می‌باشد که شما را به این نقطه می‌رساند.

با این بیان، حقایق در مورد (HMB) به شرح زیر است :

در مورد اکثر ادعاهای مربوطه در زمینه عضله سازی و توان خروجی، شواهد یا قطعی‌ نیستند و یا اثر گذاری قابل توجهی‌ را نشان نمیدهند.

(HMB) احتمالا نمی‌تواند در زمینه عضله سازی سریع تر به شما کمک کند، و در زمینه افزایش عملکرد ورزشی نیز شاید بتواند این کار را انجام دهد و شاید هم نتواند.

اما چیزی که قطعا مشخص است، توانایی (HMB) در کاهش آسیب‌های عضلانی و تجزیه آنها می‌باشد.

 

آیا (HMB) دارای عارضه جانبی هم می‌باشد؟

بالا‌ترین دوز از یک ماده که شما میتوانید به یک حیوان قبل از بروز عوارض جانبی شدید دهید با عنوان (NOAEL) شناخته میشود.

تحقیقات حیوانی نشان میدهند که میزان (NOAEL) برای (HMB) در انسان‌ها بسیار بالا می‌باشد : ۵۵۸ میلی‌ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن برای مردان و ۶۶۵ میلی‌ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن برای زنان.

بنابراین می‌توان با اطمینان خاطر گفت که مصرف چند گرم در روز قرار نیست که هیچگونه عارضه جانبی ناخواسته ای داشته باشد.

 

جمع بندی در مورد (HMB)

(HMB) قربانی انتظارات غیر واقع بینانه و تبلیغات شیادانه می‌باشد.

این مکمل قرار بود که انقلابی‌ جدید در دنیای مکملها ایجاد کند، اما اینطور نشد.

اما واقعیت این است که (HMB) یک عامل ضد کاتابولیک قدرتمند می‌باشد که همین امر مصرف آن را در شرایط خاصی‌ بسیار ارزشمند کرده است.

اچ ام بی

اچ ام بی

خرید انواع اچ ام بی از فروشگاه مکملهای بدنسازی
  • 280000 تومان
  • 320000 تومان
سفارش محصول
نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
دیدگاه کاربران 2

  • برهان ۱۶ آبان ۹۸

    آخر ما سر در نیوردیم اچ ام بی خوبه یا بد

    پاسخ
    • حسام رضائی ۱۶ آبان ۹۸

      دوست عزیز گفته شده در چه مورد کارایی داره و در چه مواردی نه

      پاسخ