آیا قرص‌های ضد بارداری روی عملکرد ورزشی بانوان تاثیر گذار است؟
4.8

آیا قرص‌های ضد بارداری روی عملکرد ورزشی بانوان تاثیر گذار است؟

  • بدنسازی بانوان
  • 8 جولای 19
  • حسام رضائی
  • 2,305 بازدید
  • بدون دیدگاه

کنترل تولد یک موضوع داغ در دنیای ورزش می‌باشد. اما موضوع از چه قرار است؟ آیا این امر میتواند روی پیشرفت فرد تاثیر گذار باشد یا نه؟ خوب، طبق معمول جواب در اینجا سر راست نمیباشد. پاسخ من در اینجا  “ بستگی دارد “ می‌باشد.

 

مشکلات داروهای کنترل تولد

درست است که امروزه بسیاری از زنان بین سنین ۱۸ تا ۳۰ سال از نوع خوراکی، تزریقی یا موضعی دارو‌های کنترل تولد استفاده میکنند اما به شکل جالبی‌ این دارو‌های تجویزی هورمونی همیشه مختص جلوگیری از بارداری ناخواسته مورد استفاده قرار نمیگیرند. در واقع، بسیار دیده میشود که دختران نوجوان برای تنظیم دوره ماهانه خود از این هورمون‌های کنترل تولد استفاده میکنند. حتی برخی‌ از آنها از این قرص‌ها برای جلوگیری از ایجاد آکنه استفاده میکنند.

اگرچه این مداخلات هورمونی اغلب در تمام این زمینه‌ها کارامد است (جلوگیری از بارداری ناخواسته، کمک به تنظیم دوره ماهانه و کمک به کنترل آکنه) اما مصرف آنها بدون خطر هم نیست. برای شروع، استفاده طولانی مدت از هورمون‌های کنترل تولد ممکن است باعث افزایش احتمال بروز سرطان گردن، کبد و سینه شود، که اصلا خوب نیست.

همچنین خانم‌های ورزشکار باید بدانند که هورمون‌های کنترل تولد ممکن است باعث افزایش چربی‌ بدن آنها شود مخصوصا در قسمت پایین تنه و قسمت بالایی دست‌ها و از طرفی‌ کاهش چربی‌ این قسمت‌ها از طریق افزایش حجم تمرینات و کاهش دریافت غذا را دشوارتر می‌کند.

در مورد نکته آخر باید بگویم که در چند ماه گذشته من با چندین شاگرد خانم کار کرده ام که از مصرف دارو‌های کنترل تولد خارج شده بودند و توانستند درصد چربی بدن خود در ۲ ماه کاهش دهند. و این بدون تغییر ورزش یا رژیم غذایی آنها بود.

دو مورد از این خانوم‌ها دارای چربی‌ بدن ۱۵% بودند و اگرچه آنها هنگام مصرف دارو نیز مشکلی‌ در حفظ تناسب خود نداشتند، اما هنگامی که میخواستند بیشتر از آن حد چربی‌ سوزی کنند، دچار سختی‌های زیادی میشدند. در این حالت هر اشتباه کوچک در رژیم غذایی و یا هر جلسه تمرینی از دست رفته باعث میشد تا پیشرفت آنها معکوس شود.

هنگامی که هر دوی آنها روی به استفاده از (IUD) آوردند توانستند بلافاصله کاهش وزن داشته باشند و مهم تر از آن آنها دریافتند که اکنون با افزایش حجم تمرینات و کاهش دریافت کالری بسیار راحت تر می‌توانستند پیشرفت خود را شروع کنند. البته این دو مورد تنها دو نمونه هستند اما هر دو مثال هایی بسیار جالب بودند.

علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان و همچنین احتمال تاثیر منفی‌ روی ترکیب بدنی، یک خطر دیگر نیز در مورد دارو‌های کنترل تولد برای بانوان جوان وجود دارد. بسیاری از زنان پس از مصرف هورمون‌های کنترل تولد گزارش کاهش میل جنسی‌ و برانگیختگی، کاهش روان سازی واژن و درد حین انجام رابطه جنسی‌ را داده‌اند.

هیچکدام از اینها جالب به نظر نمیرسند!

در واقع، دو خانمی که در مثال بالا ذکر شد که در حال مصرف قرص بودند هر دو حدود ۱۶ سال سن داشتند. از آنجایی که هر دو این افراد در آن مقطع رابطه جنسی‌ نداشتند، مصرف این قرص‌ها باعث شد تا آنها در سالیان بعد دچار مشکلاتی در رابطه جنسی‌ شوند، آنها در این حالت یا میپنداشتند که این خود رابطه جنسی‌ است که ناخوشایند است و یا مشکلی‌ در مورد آنها وجود دارد که نمیتوانند لذت ببرند.

خوشبختانه آنها یک دهه بعد زمانی‌ که از مصرف قرص‌ها دست کشیدند خلاف این موضوع را درک کردند. هر دوی آنها اکنون میل جنسی‌ بسیار مناسب و در سطح سلامت و دارای یک زندگی‌ جنسی‌ بسیار خوب هستند، در حالی‌ که هر دوی آنها در گذشته گزارش تنفر از رابطه جنسی‌ را داده بودند. تنها حسرت در این است که آنها بسیار دیر مشکل را شناسایی کردند و دیر اقدام به استفاده از (IUD) کردند.

 

هورمون ها، هورمون باقی‌ میمانند

اگرچه این داستان‌ها جالب میباشند، اما دو مشکل بزرگ در مورد شواهد نقلی وجود دارد. اول اینکه، برای هر داستان “ دارو‌های کنترل تولد زندگی‌ من را خراب کرد “ یک داستان “ هیچ چیزی را متوجه نمیشدم “ ممکن است وجود داشته باشد. همچنین ممکن است به همین تعداد داستان “ این قرص‌ها زندگی‌ من را نجات دادند “ نیز وجود داشته باشد.

پس اینجا حقیقت چیست؟ باید گفت که اسم هورمون‌های کنترل تولد روی آن است، یعنی‌ آنها تنها هورمون هستند. آنها طوری طراحی شده‌اند تا با قدرت زیادی فیزیولوژی بدن شما را تغییر دهند. در مورد آن فکر کنید. با مصرف این قرص‌ها شما به شکل شیمیایی از انجام یکی‌ از مهم‌ترین فعالیت‌های اساسی‌ بدن خود جلوگیری می‌کنید و این کار را از طریق تغییر محیط هورمونی بدن خود انجام میدهید.

health women unwantedpregnancy

از آنجایی که سطح مبنای هورمونی بدن هر فردی متفاوت می‌باشد، از همین رو برای برخی‌ زنان این قرص‌ها همانند زهر عمل میکنند و برای برخی‌ دیگر اثری ندارند و برای مابقی زنان، میتوانند یک داروی نجات بخش زندگی‌ باشند. به یاد داشته باشید که علاوه بر داروی مصرفی، محیط هورمونی بدن شما نیز سطح سلامتی تان را تعیین می‌کند.

بنابراین، اگرچه دارو‌های کنترل تولد در فرم قرص، برچسب یا تزریقی روشی‌ عالی‌ برای جلوگیری از بارداری میباشند، اما قبل از اینکه به راحتی‌ نسخه خود را دریافت کرده و با عوارض جانبی آن زندگی‌ کنید قطعا میتوانید از لحاظ سلامتی‌ و تناسب اندام قبل از انجام این کار فکر کنید.

به منظور فهم کامل برخی‌ از این عوارض و عواقب، من با ۴ ورزشکار خانوم مصاحبه ای در مورد تجربیات شخصی‌ آنها در مورد مصرف دارو‌های کنترل تولد داشته ام. قطعا من میتوانستم یک مقاله علمی‌ در این مورد را برای شما بنویسم. اما مشکل تحقیقات علمی‌ این است که آنها میانگین نتایج حاصل شده در نمونه‌های آزمایشی‌ را اعلام میکنند. اگرچه در این روش تا حدودی مشخص میشود که هنگام مصرف این قرص‌ها زنان باید انتظار چه چیزی را داشته باشند، اما این روش دقیقا به ما نمی‌گوید که در بدن هر فردی دقیقا چه اتفاقاتی افتاده است.

داستان‌های شفاهی‌ و نقلی قدرت را به هر شخصی‌ باز میگرداند. آنها را قادر میسازد تا هر کدام داستان خود را تعریف کنند. با تمام این تفاسیر بیائید به سراغ مصاحبه‌ها برویم.

 

ورزشکار ۱

ورزشکار ۱ ما یک ورزشکار رشته فیگور بانوان می‌باشد. او تا کنون مسابقه‌های فیگور زیادی را برنده شده و مکررا در مسابقات آرنولد کلاسیک و المپیا جز ده نفر اول بوده است. داستان او را از زبان خودش میشنویم :

من هنگامی که تازه وارد کالج شده بودم به منظور جلوگیری از بارداری ناخواسته شروع به مصرف این قرص‌ها کردم. به مدت ۳ سال از این قرص‌ها استفاده می‌کردم و سپس به مدت یک سال هم از برچسب استفاده می‌کردم.

اگرچه به یاد میاورم که هنگام مصرف این قرص‌ها شروع به افزایش وزن کردم، اما فکر نمیکنم که مقدار این افزایش وزن زیاد بود. و قطعا با توجه به مزیت‌هایش ارزشش را داشت، همچنین هنگامی که باردار هستید حفظ تناسب اندام بسیار دشوارتر میشود. اما به هر حال، هنگامی که درگیر رشته فیتنس شدم، دریافتم که ۱۰ پوند وزن اضافه ای را که به دست آورده بودم را نمیتوانم به راحتی‌ کم کنم. واقعا این تنها دلیلی‌ بود که مصرف این قرص‌ها را قطع کردم.

اما از لحاظ میل جنسی‌ و اشتیاق انجام آن، گمان می‌کنم که کاملا نرمال بودم، اما بستگی به تعریف نرمال از دیدگاه شما دارد. بنابراین، فکر نمیکنم که از این جهت مشکلی‌ داشتم. و همچنین هیچ عارضه جانبی دیگری را متوجه نشدم. در پایان، فکر می‌کنم که دارو‌های کنترل تولد یک روش عالی‌ برای جلوگیری از بارداری هستند، اما من مجبور بودم به دلیل پیشرفت در رشته ورزشیم مصرف آن را قطع کنم زیرا با مصرف این قرص‌ها نمیتوانستم آن میزانی‌ که دلم می‌خواهد پیشرفت کنم. به علاوه با ارائه مطالب علمی‌ جدید مبنی بر تاثیر منفی‌ احتمالی‌ روی سلامت، مصرف این قرص‌ها دیگر جز گزینه‌های من نبود.

 

ورزشکار ۲

ورزشکار ۲ یک اسکیت باز در سطح حرفه ای می‌باشد. او ۱۴ سال به شکل رقابتی فعالیت داشت و دارای رنک ملی‌ نیز می‌باشد.

من زمانی‌ که ۱۷ سال داشتم شروع به مصرف دارو‌های کنترل تولد کردم. به من توصیه شده بود که برای تنظیم دوره ماهانه خود از این قرص‌ها استفاده کنم و همچنین برای جلوگیری از بارداری ناخواسته. من به مدت ۴ سال از این قرص‌ها مصرف کردم.

هنگامی که شروع به مصرف این قرص‌ها کردم، واقعا نمیتوانم بگویم که متوجه افزایش چربی‌ قابل توجهی‌ شدم. اما به هر حال، هنگامی که به گذشته نگه می‌کنم قطعا این افزایش چربی‌ روی داده است. من هم در دوره قبل از مصرف و هم در دوره مصرف این قرص‌ها به شکل یکسانی تغذیه و تمرین می‌کردم اما با این حال درصد چربی‌ بدن من در کمتر از یک سال از ۱۵% به ۱۸% رسید.

به یاد دارم که در آن زمان در مورد تغییرات ایجاده شده در وزن و درصد چربی‌ بدنم با مربیانم صحبت‌های بسیار مفصل را داشتم. اما من متوجه نبودم که دلیل این امر مصرف قرص‌های کنترل تولد می‌باشد. من این موضوع را با مربیانم در میان نگذاشته بودم زیرا که در دنیای اسکیت نمایشی کسی‌ به شما تجویز دارو‌های کنترل تولد را نمیکند. زیرا تمام مربیان، تمرین دهندگان و خود اسکیت باز‌ها همگی‌ فکر میکنند که این دارو‌ها باعث افزایش وزن میشوند. به عنوان یک اسکیت باز نمایشی زن شما میبایست دارای بدنی کوچک و کم چرب باشید، پس اگر دختران خواهان رسیدن به سطح حرفه ای هستند مصرف این قرص‌ها جز گزینه‌های آنها نمیباشد.

هنگامی که من از اسکیت بازنشسته شدم میتوانستم تغییر را حس کنم. سطح فعالیت من کاهش پیدا کرد و چربی‌ بدنم بسیار افزایش پیدا کرد. یک سال پس از آن دوباره علاقمند به انجام تمرینات شدم و یک برنامه برای کاهش چربی‌ بدنم دریافت کردم. کارم خوب بود، اما نه عالی‌.

هنگامی که به سراغ استفاده از (IUD) رفتم، توانستم مقدار زیادی از چربی‌ بدنم را کم کنم، مخصوصا در نواحی بالایی دست ها، باسن و ران. همچنین این تغییرات زمانی‌ روی داد که تمریناتم را نیز تغییر داده بودم، بنابراین نمیتوانم به طور دقیق بگویم که این کاهش چربی‌ بدن حاصل تغییر برنامه تمرینی بود یا قطع مصرف قرص‌های کنترل تولد یا ترکیبی‌ از هر دو مورد.

فراتر از آن، اگرچه من هنگام مصرف این قرص‌ها تغییر قابل توجهی‌ در نوع حالات خلقی‌ مشاهده نکردم، اما متوجه تغییر زیاد در میل جنسیم شدم. تقریبا یک سال پس از مصرف این قرص ها، من شروع به از دست دادن میل جنسی‌ خود کردم. پس از سه سال، من شروع به استفاده از روانساز‌های شخصی‌ (برای واژن) کردم. در آخر، پس از ۴ سال مصرف واقعا هیچ میل جنسی‌ برایم باقی‌ نمانده بود، مگر در موقعیت‌های بسیار نادر.

خوشبختانه، پس از یک ماه قطع مصرف قرص ها، میل جنسیم کم کم شروع به افزایش کرد. اکنون من بیشتر پذیرای داشتن رابطه جنسی‌ هستم و اکنون اشتیاق من برای انجام آن بیش از زمانی‌ است که ۱۷ سال سن داشتم. عجب تغییری! همچنین نیاز من به رونساز‌های شخصی‌ نیز بسیار کمتر شده است.

young woman holding one hand on forehead 881204518 5b84661ec9e77c0025b5ca8c

تنها مشکل ناراحت کننده در مورد استفاده از (IUD) این است که تمام آن عوارض جانبی پریود‌های ماهانه دوباره بازگشته اند نظیر گرفتگی‌های بسیار شدید، خون ریزی شدیدتر و طول دوره بیشتر (۷ روز). اما به هر حال حس می‌کنم که این موضوع بسیار طبیعی تر است. در نهایت فکر می‌کنم که استفاده از (IUD) طبیعی‌ترین راه برای جلوگیری از بارداری ناخواسته است.

در پایان توصیه من این است که اولین چیزی که پزشک برای شما تجویز کرد سریعا به دنبال آن نروید. خودتان نیز تحقیقات انجام دهید. به یاد داشته باشید که چه چیز از زندگی‌ می‌خواهید و هر مدل از کنترل کننده‌های تولد چگونه میتوانند روی آن اهداف تاثیر بگذارند. سعی‌ کنید روشی‌ مناسب برای کنترل تولد پیدا کنید که مناسب زندگی‌ شخصی‌ شما باشد.

 

ورزشکار ۳

ورزشکار ۳ ما یک پاورلیفتر بین المللی موفق، یک بدنسازی مسابقه ای بین المللی طبیعی کار و یکی‌ از برترین زنان در زمینه تمرینات بانوان می‌باشد.

من شروع به مصرف دارو‌های کنترل تولد کردم زیرا روش “ جلوگیری از بارداری مبتنی‌ بر تقویم “ برای من به خوبی‌ جواب نداد. من زمانی‌ که ۱۷ ساله بودم اولین فرزندم را حامله شدم. بنابراین در سن ۱۸ سالگی شروع به مصرف (Ortho 7/7/7) کردم. من تنها از این دارو به مدت ۱۳ سال استفاده کردم.

بر خلاف تجربه بسیاری از زنان دیگر، من زمانی‌ که مصرف این قرص را ادامه ندهم وزنم بالا میرود. اما پس از مدتی‌ بدنم دوباره کم چرب تر میشود. من متوجه چربی‌ سوزی در نواحی پایین تنه، مخصوصا در ناحیه ران و باسن شده‌ام. من همچنین شاهد کاهش سلولیت‌ها در گذر زمان نیز بوده ام.

فراتر از این موارد، من هیچگاه تغییری در حالات خلقی‌ یا تغییرات جنسی‌ را تجربه نکرده ام. من اکنون علائم پیشا قاعدگی کمتری را دارم اما مطمئن نیستم که این موضوع به خاطر عدم مصرف این قرص‌ها باشد یا از تغذیه پاک تر یا مصرف متعادل تر چربی‌‌های ضروری.

و اما از دیدگاه رابطه جنسی‌، باید بگویم که داشتن یک فرزند در سن ۱۷ سالگی اینطور به نظر می‌رسد که میتواند روی میل جنسی‌ من تاثیر بگذارد، اما فاکتور‌های بسیار زیادی دیگری نیز دخیل هستند. همچنین باید ذکر کنم که هنگام مصرف قرص‌های ضد بارداری پوست من وضعیت بهتری (آکنه کمتر) را داشت.

هنگامی که من این قرص‌ها را مصرف می‌کردم، در رقابت‌های پاورلیفتینگ شرکت داشتم. در پاورلیفتینگ تخمین زمان شروع چرخه قاعدگی بسیار رایج می‌باشد و با مصرف کم و بیش قرص ما سعی‌ میکردیم که شروع این چرخه را به تاخیر بیاندازیم زیرا این قرص‌ها میتوانند تاریخ شروع چرخه را تنظیم کنند. نگرانی ما در مورد احتباس مایعات، درد کمر و چگونگی‌ تاثیر پریود روی عملکرد ورزشی بود.

برای مثال، من در هفته پس از پریودی بهترین عملکرد را همیشه از خودم نشان میدادم. بنابراین با دستکاری در نوع مصرف این قرص‌ها سعی‌ می‌کردم این زمان را تنظیم کنم. قطعا این روش خردمندانه نمیباشد، اما انجام آن در ورزش‌های وابسته به وزن بدن بسیار رایج است.

با تمام این گفته ها، همچنان دوست دارم یک نکته مهم را بگویم و این را از کسی‌ که در این مورد میداند قبول کنید! نقش دارو‌های کنترل تولد را به یاد داشته باشید که تنها برای جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته می‌باشد. هیچ رقابتی ارزش باردار شدن ناخواسته را ندارد. اما مصرف داروهایی که میتوانند برای سال‌های بعد باعث اختلال هورمونی شما شود نیز ارزش مصرف ندارد. بنابراین، باهوش باشید و در مورد انتخاب‌های خود با دانش عمل کنید.

 

ورزشکار ۴

ورزشکار ۴ ما یک مدل فیزیک موفق، قهرمان بدنسازی طبیعی و یکی‌ از برترین مربیان تمرینی بانوان می‌باشد.

من از سن ۵ سالگی ورزش می‌کردم. کار با وزنه را نیز در سن ۱۳ سالگی شروع کردم. هنگامی که در ۱۸ سالگی ازدواج کردم، بدنم فرم بسیار عالی‌ ای را داشت. من هیچگاه نگرانی در مورد چربی‌ بدنم نداشتم، زیرا که بسیار فعال بودم، رژیم غذایی سالم داشتم و بسیار پر انرژی بودم.

از آنجایی که به عنوان یک دانش آموز کالج بچه دار شدن جز گزینه‌های من نبود، تصمیم به مصرف قرص‌های کنترل تولد کردم. حتی یک هفته هم نگذشته بود که احساس احتباس آب در بدنم کردم و پس از دو هفته، احساس کردم چربی‌ بدنم بیشتر شده و سطح انرژیم کاهش پیدا کرده است. سطح فعالیت من و رژیم غذایی ام تغییر نکرده بود. اما بدنم دچار تغییر شده بود.

من به مصرف این قرص‌ها به مدت یک ماه دیگر ادامه دادم و تنها نتیجه آن بی‌ حالی‌ و افزایش وزن بود که بیشتر این افزایش وزن حاصل احتباس آب و کمی‌ افزایش چربی‌ بود. از آنجایی که من به ظاهرم بسیار حساس بوده و توجه ویژه ای به احساساتم داشتم، سریعا تصمیم گرفتم که مصرف این قرص‌ها راهی‌ مناسب برای جلوگیری از بارداری برای من نمیباشد.

بعد از اینکه مصرف را قطع کردم، شروع به انجام تحقیقات در این مورد کردم تا با پیدا کردن عوارض جانبی احتمالی‌ این دارو‌های کنترل تولد بر درستی‌ این تصمیمم صحه بگذارم. در همین حین، حالات خلقی‌ من به حالت سابق بازگشت و همینطور بدنم. هنگامی که من بحث مراقبت از بدنم در میان باشد بسیار سرسخت هستم بنابراین قطع مصرف این قرص‌ها برایم انتخابی آسان بود.

البته این موضوع به این معنی‌ نیست که احساس می‌کنم قرص‌های کنترل تولد برای همه بد می‌باشد. اما برای من عدم مصرف آنها راهی‌ آسان برای کم چرب تر ماندن بود.

 

کنترل دارو‌های کنترل تولد خود را به دست بگیرید

اکنون شما اطلاعات کافی‌ را دارید، آن هم مستقیما از خود ورزشکاران سطح بالای خانم. در این مقاله ۴ داستان و ۴ تجربه در مورد مصرف کنترل کننده تولد ذکر شد. دوباره باید بگویم که روایت‌های نقلی این چنینی کامل نیستند. و تجربیات این بانوان ممکن است اصلا شبیه شما نباشد. اما داستان آنها ممکن است به شما در انتخاب گزینه‌های کنترل تولد کمک کند. حتی این داستان‌ها ممکن است شما را تحریک به صحبت بیشتر با پزشکتان کند.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.8/5 - (6 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات