دی اسپارتیک اسید و مزایای زیاد آن
4

دی اسپارتیک اسید و مزایای زیاد آن

  • مکملهای ضروری بدنسازی
  • 30 سپتامبر 15
  • حسام رضائی
  • 27,465 بازدید
  • 5 دیدگاه

دی اسپارتیک اسید DAA

آیا تا کنون در مورد دی اسپارتیک اسید چیزی شنیده اید؟ این آمینو اسید که به شکل طبیعی نیز در بدن یافت میشود این روز‌ها سر و صدای زیادی را به پا کرده است و دلایل خوبی‌ هم برای آن وجود دارد. مکمل بدنسازی DAA به شکل علمی‌ ثابت کرده است که میتواند به طور طبیعی باعث افزایش سطح تستوسترون در مردان تا حدود ۵۰% در کمتر از دو هفته شود!.

در مورد آن فکر کنید.شما میتوانید تا حدود ۵۰% بیشتر از حالت معمول در بدن خود قوی‌ترین هورمون آنابولیک را داشته باشید و از طرفی‌ انجام این کار کاملا به صورت طبیعی خواهد بود.در این مقاله ما قصد داریم برای شما بگوئیم که دی اسپارتیک اسید چیست و چگونه کار می‌کند.

دی اسپارتیک اسید چیست و چگونه باعث افزایش سطح تستوسترون میشود؟

DAA یک آمینو اسید است که به طور طبیعی درون بدن در غده هیپوفیز، هیپوتالاموس و بیضه‌ها یافت میشود.در تحقیقات اخیر مشخص شده است که سدیم دی اسپارتیک اسید در بدن به عنوان یک نورون انتقالی در سیستم عصبی و در بخشی که درگیر در تولیدات هورمونی می‌باشد عمل می‌کند و مشخص شد که این مکمل میتواند باعث تحریک هورمون‌های (LH) و (GH) از غده هیپوفیز شود.(LH) یک پیام رسان شیمیایی می‌باشد که از غده هیپوفیز حرکت کرده و به سمت بیضه‌ها میرود تا پیام ساخت تستوسترون را صادر کند.علاوه بر تاثیر DAA روی (LH) در تحقیقات مشخص شد که خود آن هم میتواند به طور مستقیم روی تولیدات تستوسترون تاثیر بگذارد.

دی اسپارتیک اسید و مزایای زیاد آن

تحقیقات بالینی در باره مکمل عضله ساز DAA  در بدنسازی 

در تحقیقات اخیر انسانی‌ انجام شده مشخص شد که دی اسپارتیک اسید میتواند در کمتر از ۱۳ روز به طور متوسط در مردان بالغ ۴۵.۵% باعث افزایش سطح تستوسترون شود که در این بین حتی یک مورد وجود داشت که در کمتر از ۱۳ روز توانست با مصرف دی اسپارتیک اسید سطح تستوسترون خود را تا ۸۴% افزایش دهد.این یعنی‌ تقریبا افزایش ۱۰۰ درصدی تستوسترون که این موضوع بسیار عالی‌ می‌باشد.نکته جالب توجه این است که تا سه روز بعد از قطع مصرف DAA سطح آن همچنان در بدن بالا خواهد ماند و سپس به آرامی کاهش پیدا خواهد کرد.این موضوع نشان میدهد که سطح تستوسترون در بدن به تدریج بالا رفته است و زمان قطع مصرف نیز به تدریج و به آرامی کاهش پیدا خواهد کرد.

این موضوع مخصوصا برای ورزشکاران بسیار خوب می‌باشد زیرا تحقیقات نیز ثابت کرده است که بهتر است سطح هورمون‌ها به آرامی به حالت اولیه خود بازگردند.

 

دی اسپارتیک اسید بیشتر از یک تقویت کننده تستوسترون می‌باشد

علاوه بر تاثیر قدرتمند روی تولید تستسترون DAA همچنین یک تقویت کننده جنسی‌ بسیار قوی می‌باشد.شما از DAA میتوانید در جهت افزایش میل جنسی‌، بهبود کیفیت نعوظ و افزایش مدت زمان رابطه جنسی‌ استفاده کنید.البته این تمام مزایای آن نمی‌باشد.

 

دی اسپارتیک اسید همچنین میتواند سطح نیتریک اکسید را نیز افزایش دهد.نیتریک اکسید یک ترکیب شیمیایی بسیار قوی می‌باشد که مسول ایجاد پمپاژ خونی قوی در عضلات و عروق می‌باشد.دی اسپارتیک اسید همچنین میتواند باعث افزایش نورون‌های انتقالی نظیر دپامین و (GABA) شود که این دو نیز مسول بهبود حافظه و ضد افسردگی هستند.

شکل فورمولی دی اسپارتیک اسید

مزایای دی آسپارتیک اسید

اکنون که کمی‌ در مورد دانش پشت این مکمل میدانید، احتمالا میتوانید حدس بزنید که مزیت‌های این مکمل چه می‌باشد :

۱ . بهبود عضله سازی : با افزایش سطح تستوسترون، سنتز پروتئین نیز بهبود میابد، که نتیجه آن عضله سازی خالص است. به علاوه، این امر باعث کاهش سطح کورتیزول میشود، هورمونی که باعث افزایش چربی‌‌های شکمی و تجزیه بافت ماهیچه ای میشود.

۲ . افزایش تعداد اسپرم‌ها : باروری مردان با مصرف این مکمل به شکل قابل توجهی‌ تحت تاثیر قرار می‌گیرد. تعداد و تحرک اسپرم‌ها افزایش پیدا کرده، که این امر باعث افزایش میل جنسی‌ و شانس بیشتر در باردار کردن شریک زندگی‌ تان خواهد شد.

۳ . افزایش سطح انرژی : یکی‌ دیگر از مزیت‌های افزایش سطح تستوسترون، خواب بهتر می‌باشد. این یعنی‌ ریکاوری مطلوب و انرژی بیشتر در طول روز. همچنین، سطح بیشتر تستوسترون به معنی‌ گلبول‌های قرمز بیشتر نیز می‌باشد، که در این حالت اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها انتقال پیدا میکنند.

۴ . افزایش سطح دیگر هورمون‌های مهم : تولید تستوسترون بیشتر تنها کاری نیست که این مکمل انجام میدهد. این مکمل همچنین باعث افزایش سطح هورمون رشد و (IGF-1) نیز میشود. تمام این هورمون‌ها در بخش‌های زیادی از بدن انسان دارای تاثیر هستند، از جمله بهبود عملکرد ورزشی و توانایی جنسی‌.

۵ . تولید بیشتر هورمون تیروئید : اگر این مکمل در غده تیروئید اکسید شود، هورمون تیروئید بیشتری تولید خواهد شد. این امر روی سرعت متابولیسم تاثیر داشته و به میزان قابل توجهی‌ آن را افزایش میدهد. در این حالت کالری سوزی بیشتری کرده، کم چرب تر شده و راضی‌ خواهی‌ بود.


عوارض دی اسپارتیک اسید

اخیرا بحث‌های زیادی مطرح بوده است که DAA میتواند تاثیرات منفی‌ روی گیرنده‌های (NMDA ) داشته باشد.و سوال بزرگ مطرح شده در اینجا این است که آیا DAA سمی می‌باشد؟ در اینجا می‌خواهیم در این مورد کمی‌ تخصصی تر صحبت کنیم و مطمئن هستیم شما نیز از این قسمت خوشتان میاید.اگر حتی دانشی نیز در این زمینه ندارید از خواندن این قسمت میتوانید بسیاری از موارد را درک کنید.

 

اگر بخواهیم در ابتدا یک جواب کوتاه به سوال بالا بدهیم باید بگوییم نه.DAA سمی نمی‌باشد.اول بیایید در مورد گیرنده‌های (NMDA ) صحبت کنیم.گیرنده‌های (NMDA ) گیرنده‌های یونوتروپیکی هستند که اجازه انتقال پیام‌های الکتریکی را بین نورون‌های مغز و ستون فقرات میدهند.برای انتقال پیام‌های الکتریکی گیرنده‌های (NMDA ) باید باز شوند و برای باز ماندن آنها هم گلوتامین و هم گلیسین باید حضور داشته باشند تا به گیرنده (NMDA ) متصل شوند.هنگامی که گلوتامین و گلیسین به گیرنده (NMDA ) شوند آن گیرنده فعال تلقی‌ خواهد شد.اما در اینجا به دو چیز دیگر نیز نیاز داریم.

 

اما فعال کردن گیرنده‌های (NMDA ) کار اسانی‌ نمی‌باشد.در واقع کار بسیار سختی می‌باشد.گیرنده‌های (NMDA ) به وسیله منیزیوم بلاک شده‌اند و برای باز شدن نیاز به دیپولاریزیشن کافی‌ دارند.حتی اگر دی DAA یا گلوتامین حضور داشته باشند شما همچنان به حضور گلیسین نیاز پیدا خواهید کرد.بنابراین برای فعال کردن گیرنده‌های (NMDA ) شما در آن واحد به چند مورد نیاز خواهید داشت.

 

اکنون بیایید در مورد گیرنده‌های (NMDA ) بیشتر جستجو کنیم.موضوع اینجا جالب میشود.گیرنده‌های (NMDA ) دارای زیر واحد‌های گوناگونی نظیر (NR2B ) و (NR2A ) هستند و تاثیر این زیر واحد‌ها در فرایند فعال سازی متفاوت می‌باشد.اما خلاصه مطلبی که می‌خواهیم برای شما بگوئیم این است که DAA را نمی‌توان سمی قلمداد کرد.

 

D AsparticDAA chart large

 

همانطور که دیدید DAA نه تنها یک مکمل ورزشی بسیار قدرتمند برای افزایش سطح تستوسترون می‌باشد بلکه مصرف آن نیز بسیار ایمن می‌باشد.اگر هدف شما افزایش سطح تستوسترون، افزایش حجم عضلانی، افزایش قدرت، افزایش میل جنسی‌، افزایش کیفیت در نعوظ، افزایش مدت زمان رابطه جنسی‌، افزایش سطح نیتریک اکسید یا تجربه تاثیرات جالب نوتروپیک دی اسپارتیک اسید می‌باشد میتوانید از این مکمل استفاده کنید.

عوارض جانبی دیگر دی آسپارتیک اسید

از آنجایی که این مکمل یک آمینو اسید غیر ضروری بوده که از قبل در بدن تولید میشود، بنابراین شما با مصرف مکمل آن آسیبی‌ به بدن خود وارد نخواهید کرد.

اما به هر حال، حتی با اینکه این مکمل استروئید آنابولیک یا پروهورمون نمیباشد، اما میتواند باعث افزایش سطح تستوسترون و دیگر هورمون‌ها شود.

بنابراین، یک سری عوارض جانبی بلقوه وجود دارد، مخصوصا اگر دوره دی آسپارتیک اسید بیش از حد طولانی شود یا دوز‌های روزانه آن بیش از اندازه بالا باشند.

رایج‌ ترین عوارض جانبی آن به شرح زیر است :

۱ . افزایش سطح دی هیدرو تستوسترون . این امر میتواند باعث افزایش بروز آکنه و همچنین میتواند منجر به ریزش مو شود.

۲ . افزایش سطح استروژن. این امر میتواند به معنی‌ پف کردگی بدن، مشکلات پروستات، سرکوب میل جنسی‌ و احتمال بروز ژینکوماستی باشد (نکته : اگر دوره این مکمل را به درستی‌ اجرا کنید این عوارض بروز نخواهند کرد).

۳ . تحت تاثیر قرار گرفتن کلیه‌ها و کبد. به دلیل وجود دی آسپارتیک اسید اضافه، ارگان هایی که وظیفه تولید تستوسترون را دارند، مجبور به اضافه کاری هستند، که این امر میتواند منجر به التهاب، آسیب یا خستگی‌ شود.

۴ . تغییر ناسالم سطح کلسترول. این نتیجه تحت تاثیر قرار گرفتن منفی‌ کلیه‌ها و کبد می‌باشد. مشخصا، کلسترول بالا دارای مشکلات مخصوص به خود می‌باشد، از جمله احتمال بروز بیماری قلبی.

همانطور که قبلا اشاره شد، در صورت استفاده از دوره‌های مناسب و صحیح، اکثر این عوارض جانبی شانس ظهور پیدا نخواهند کرد.

اگرچه مورد اول – ریزش مو و آکنه – ممکن است همچنان ظهور کنند. هنگام رفتن به دوره دی آسپارتیک اسید، تغییرات بدن خود را تحت نظر داشته باشید و ببینید که آیا لازم است دوز یا طول دوره را تغییر دهید یا خیر.

 

آیا دی آسپارتیک اسید یک استروئید است؟

یک استروئید یک ترکیب ارگانیک فعال از لحاظ بیلوژیکی می‌باشد که به نحوه خاصی‌ ساخته شده است. تستوسترون یکی‌ از اصلی‌‌ ترین استروئید‌های تولیدی درون بدن است.
پروتئینی به نام (StAR) در محور (HPTA) وجود دارد که تعیین کننده مقدار تولید تستوسترون در هر زمانی‌ است.

کاری که این مکمل انجام میدهد این است که باعث تحریک پروتئین (StAR) شده، که این امر باعث افزایش سطح (StAR) میشود. بنابراین، مقدار کلسترولی که مجاز به ورود به میتوکندری می‌باشد نیز افزایش پیدا می‌کند.

این جایی است که استروئیدهایی نظیر تستوسترون ساخته میشوند.

بنابراین از لحاظ فنی‌ پاسخ نه می‌باشد، دی آسپارتیک اسید یک استروئید نیست.

بلکه یک آمینو اسید غیر ضروری بوده که باعث بهبود عملکرد یک پروتئین شده، که در نتیجه این امر باعث بهبود تولید هورمونی در بدن میشود که از قبل در حال تولید بوده است.

شما میزان زیادی دی آسپارتیک اسید به طور طبیعی در بدن خود تولید نمیکنید، که این امر باعث شده تا مکمل آن یک راه حل مناسب برای تولید تستوسترون بیشتر باشد.

 

آیا بانوان میتوانند  DAA استفاده کنند؟

 

دوز‌های دی آسپارتیک اسید

دوز‌های این مکمل میتواند چیزی بین ۳ تا ۲۰ گرم باشد. هنگام شروع کار، بهتر است از دوز‌های پایین تر این رنج استفاده کنید (نظیر ۳ گرم). هیچگاه از ۲۰ گرم در روز تخطی نکنید، زیرا این دوز بیش از اندازه زیاد برای اکثر افراد می‌باشد.

رنج مطلوب برای دی آسپارتیک اسید در واقع ۵ تا ۱۰ گرم در روز می‌باشد.

 

بهترین زمان مصرف دی اسپارتیک اسید

دوز خود را در دو نوبت صبح و بعدازظهر مصرف کنید، مخصوصا اگر بیش از ۵ گرم در روز می‌خواهید مصرف کنید. یا اگر می‌خواهید ببینید که چگونه این مکمل وزنه‌هایتان را تحت تاثیر قرار میدهد، نصف دوز را قبل از تمرین و نصف دیگر را قبل از خواب مصرف کنید.

 

چقدر طول میکشد تا دی آسپارتیک اسید اثر خود را نشان دهد؟

اگر رژیم و تمرینات تان مناسب و دقیق باشد، شما میبایست پس از ۱-۲ هفته انتظار نتایج قابل توجهی‌ و خوبی‌ را داشته باشید.

دی آسپارتیک اسید یک مکمل با عمل سریع می‌باشد و از آنجایی که به سرعت باعث ایجاد تغییر میشود، بهتر است که از آن به شکل دوره ای استفاده شود.

راهنمای خرید و قیمت مکمل دی اسپارتیک اسید

این مکمل هم در فرم پودر و هم قرص وجود دارد. اما کدام یک برای شما بهتر است؟

صادقانه، مهم‌ ترین فاکتور تعیین کننده در اینجا سلیقه شما می‌باشد. آیا ترجیح میدهید که این مکمل را در فرم کپسول یا در آب در فرم پودر مصرف کنید؟

علاوه بر این، چند عامل دیگر نیز وجود دارند که میتوانند در انتخاب شما تاثیر گذار باشند :

قیمت : فرم پودر معمولا به ازای هر سروینگ دارای قیمت کمتری نسبت به قرص می‌باشد.

جابجایی : حمل نقل قرص در ساک باشگاهی ساده تر از حمل یک محفظه پودر می‌باشد.

طعم : یکی‌ از دلایلی که برخی‌ مردم فرم قرص دی آسپارتیک اسید را نسبت به پودر آن ترجیح میدهند.

تعداد در هر بطری : کمپانی‌ها قرص‌ها را در تعداد و دوز‌های بیشتری را در یک بطری نسبت به پودر جای میدهند.

بر اساس قیمت، راحتی‌ مصرف، طعم و مقدار، شما میتوانید به خوبی‌ تعیین کنید که خواهان کدام فرم دی آسپارتیک اسید هستید.

 

 

آیا دی اسپارتیک اسید برای تقویت قوای جنسی و نعوظ کاربرد دارد؟

علاوه بر تاثیر قدرتمند روی تولید تستسترون DAA همچنین یک تقویت کننده جنسی‌ بسیار قوی می‌باشد.شما از DAA میتوانید در جهت افزایش میل جنسی‌، بهبود کیفیت نعوظ و افزایش مدت زمان رابطه جنسی‌ استفاده کنید.البته این تمام مزایای آن نمی‌باشد.

آیا دی آساپارتیک اسید واقعا تاثیر دارد؟

در تحقیقات اخیر انسانی‌ انجام شده مشخص شد که دی اسپارتیک اسید میتواند در کمتر از ۱۳ روز به طور متوسط در مردان بالغ ۴۵.۵% باعث افزایش سطح تستوسترون شود.

جمع بندی

دی آسپارتیک اسید میتواند کلید حل مشکلات تستوسترونی شما باشد. این مکمل که یک آمینو اسید غیر ضروری می‌باشد، در فرم مکمل ایمن بوده و میتواند شما را از خطرات استروئید‌های آنابولیک دور کرده، تولید هورمون رشد را افزایش داده و باعث بهبود سطح انرژی و افزایش تعداد اسپرم‌ها شود.

اگرچه نتایج حاصل از مصرف آن در افراد گوناگون بوده است، اما تنها راه برای دانستن اینکه این مکمل برای شما مناسب می‌باشد یا خیر، این است که آن را تست کنید.

اطمینان حاصل کنید که دوز، زمان و طول دوره صحیح و مطابق راهنمای بالا باشد. اگر قرار باشد که این مکمل جواب دهد، زمان زیادی طول نخواهد کشید. 

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4/5 - (11 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

5 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات