ویتامین تقویت سیستم ایمنی بدن
0.0

ویتامین تقویت سیستم ایمنی بدن : ۵ ویتامین واقعا مهم!

  • پزشکی و سلامتی, مقالات بدنسازی
  • 7 نوامبر 20
  • حسام رضائی
  • 16 بازدید
  • بدون دیدگاه

ویتامین تقویت سیستم ایمنی بدن چیزی است که دقیقا در دوران کرونا باید از آن اطلاع داشته باشید! حفاظت از خود در برابر پاتوژن‌های متجاوز، برای حفظ بهره وری، حالات خلقی‌ و عملکرد ورزشی حیاتی می‌باشد. هنگامی که ناخوش احوال باشید، آخرین چیزی که خواهان آن هستید حضور در باشگاه و تمرین کردن می‌باشد. تحقیقات نشان داده اند که شما پس از انجام فعالیت‌های فیزیکی‌ پر فشار بسیار مستعد مریض شدن خواهید بود، بنابراین، حیاتی است که به منظور حفاظت از خود و تقویت سیستم ایمنی در زمان هایی که بیشترین احتمال آسیب پذیری را دارید، توجه ویژه به تغذیه پس از تمرین و مصرف مکملهای را مناسب داشته باشید.

 

 

برای تغذیه در دوران کرونا به این نکات مهم توجه کنید.!

۱ . ویتامین آ (A)

ویتامین آ یک ریز مغذی حیاتی برای بهبود رشد، توسعه و تقویت عملکرد ایمنی می‌باشد. هر بافتی در بدن انسان نیازمند ویتامین آ می‌باشد تا بتواند خود را ترمیم کند و بسازد. ویتامین آ یک ویتامین محلول در چربی‌ بوده که بخشی از ترکیبی‌ است که حاوی بتا کاروتن نیز میشود. بتا کاروتن به عنوان “ پرو-ویتامین آ “ نیز شناخته میشود زیرا میتواند در زمان نیاز تبدیل به ویتامین آ شود. ویتامین آ از طریق افزایش استقامت بدن نسبت به عفونت از طریق تحریک گلبول‌های سفید و افزایش فعالیت‌های آنتی بادی‌ها میتواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

تغذیه کافی‌ به منظور حفظ سطح مطلوب منابع انرژی، درشت مغذی‌ها و ریز مغذی به منظور بهبود واکنش‌های ایمنی سلامت، حیاتی می‌باشد. شما میتوانید از طریق مصرف مواد غذایی نظیر زرد آلو، بروکلی، سبزیجات دارای برگ تیره، سیب زمینی‌ شیرین و هویج ویتامین آ بیشتری را دریافت کنید.

 

۲ . ویتامین‌های ب (B)

ویتامین‌های ب متشکل از هشت ویتامین محلول در آب ضروری و پیچیده هستند که دارای نقشی‌ اساسی‌ در عملکرد سلولی و متابولیسم انرژی و عمل به عنوان به عنوان کو آنزیم‌ها در بسیاری از واکنش‌های آنزیمی کاتابولیک و آنابولیک می‌باشد. تحقیقات بالینی زیادی تایید کننده تاثیرات مثبت ویتامین‌های ب در متابولیسم انرژی، عملکرد عصبی، التهابات عصبی و استرس اکسیداتیو میباشند. اکثر ویتامین‌های ب در بدن ذخیره میشوند، بنابراین آنها را میبایست از طریق رژیم غذایی یا مکمل کسب کرد.

همانند دیگر ریز مغذی‌های ضروری، ویتامین ب۶ برای داشتن یک سیستم ایمنی سلامت ضروری می‌باشد. ویتامین ب۶ که با نام پیروکسیدین نیز شناخته میشود دارای نقش‌های مهم زیادی در بدن می‌باشد که از جمله آنها می‌توان به ساخت پروتئین، هورمون‌ها و همچنین کمک به انتقال سیگنال‌ها بین سلول‌های عصبی در مغز اشاره کرد. ویتامین ب۶ دارای یک نقش یکپارچه در ساخت گلبول‌های سفید می‌باشد. گلبول‌های سفید نیز تنظیم کننده عملکرد ایمنی هستند.

ویتامین ب۶ همچنین به بدن در ساخت پروتئینی به نام اینترلوکین ۲ نیز کمک کند که باعث هماهنگی‌ اقدامات گلبول‌های سفید در جهت تنظیم عملکرد سیستم ایمنی میشود.

 

ویتامین تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین ب۱۲ نیز دارای نقشی‌ حیاتی در ساخت گلبول‌های سفید و قرمز می‌باشد. تحقیقات نشان داده اند که کمبود سطح ویتامین ب۱۲ مرتبط با افزایش احتمال تضعیف سیستم ایمنی می‌باشد.

در منابع غذایی حیوانی به طور طبیعی سطح بالاتری از ویتامین ب۱۲ یافت میشود، اما در هیچ منبع گیاهی این ویتامین را نمی‌توان یافت. به همین دلیل است که مکمل ب-کمپلکس مخصوصا برای گیاهخواران بسیار مهم می‌باشد.

 

تمرینات سینه با کالوم ون موگر
بخوانید

۳ . ویتامین د۳ (D3)

شواهد بسیار زیادی نشان میدهند که ویتامین د۳ مخصوصا در زمینه مقابله با عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و حفظ سلامت سیستم ایمنی در واقع یکی‌ از مهم‌ترین ویتامین‌ها می‌باشد. ویتامین د که در دسته پرو-هورمون جای می‌گیرد، یک ترکیب ضروری در استخوان و متابولیسم مواد معدنی می‌باشد. اغلب کسب این ویتامین تنها از طریق رژیم غذایی کاری بسیار سخت می‌باشد، بنابراین مصرف مکمل آن برای حفظ سلامت و تندرستی ضروری می‌باشد.

اینطور تخمین زده میشود که حدود ۵۰% جمیعت کره زمین دارای کمبود ویتامین د هستند. بر اساس یک بررسی انجام شده، ۴۱.۶% بزرگسالان آمریکایی دچار کمبود ویتامین د هستند، در حالی‌ که بالا‌ترین نرخ این کمبود مربوط به آمریکایی-آفریقایی تبار‌ها با ۸۲.۱% و سپس اسپانیایی تبار‌ها با ۶۹.۲% بود. از آنجایی که ویتامین د یک ویتامین محلول در چربی‌ می‌باشد، حیاتی است که این ویتامین را همراه یک منبع چربی‌ مصرف کنید تا جذب آن به سطح مطلوبی برسد.

در یک تحقیق انجام شده با حدودا ۱۹۰۰۰ شرکت کننده اینطور مشخص شد که افراد دارای سطح پایین تر ویتامین دی احتمال بروز عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در آنها بیشتر از افراد دارای سطح کافی‌ ویتامین د می‌باشد، حتی در صورت تغییر متغیر هایی نظیر فصل، سن، جنسیت، توده بدنی و نژاد.

شواهد جدید نشان دهنده افزایش قابل توجه رابطه بین کمبود ویتامین د و افزایش نرخ بروز کووید-۱۹ می‌باشد. بر اساس یافته‌های جذاب موجود با توجه به میزان سطح ویتامین دی در طوفان سیتوکین می‌توان پیش بینی‌ دیسترس حاد تنفسی را انجام داد.

در یک تحقیق ایتالیایی منتشر شده در (Journal of Endocrinological Investigation)، چهل و دو بیمار مورد آزمایش قرار گرفتند و اینطور یافت شد که پس از ۱۰ روز بستری، ۵۰% بیمارانی‌ که دارای کمبود شدید سطح ویتامین د بودند فوت کردند، در صورتی‌ که تنها ۵% افرادی که کمبود شدید نداشتند فوت کردند.

در جدید‌ترین تحقیق انجام شده در اسپانیا که در ژورنال (Steroid Biochemistry And Molecular Biology) به چاپ رسیده است نشان دهنده قوی‌ترین مدرک تا به امروز در به کارگیری از ویتامین د۳ (کلسیفدیول) به عنوان درمانی بالقوه در کاهش شدت کووید-۱۹ می‌باشد. یافته‌های این تحقیق حمایت کننده تحقیقات شهودی قبلی‌ می‌باشد که در آنها مشخص شده بود کمبود سطح ویتامین د۳ در خون یک فاکتور مستقل در افزایش ابتلا به کووید-۱۹ می‌باشد.

 

محققان در بیمارستان دانشگاه رینا سوفیا در کوردوبا اسپانیا، ۷۶ بیمار دارای کووید-۱۹ را به صورت تصادفی انتخاب و در همان روز اول پذیرش آنها را به دو گروه دریافت کننده ویتامین د۳ (۵۰ بیمار) و گروه کنترل بدون دریافت ویتامین د۳ (۲۶ بیمار) تقسیم بندی کردند. مصرف خوراکی ویتامین د۳ دارای یک پروتکل ۳ روزه بود به این صورت که در روز اول یک مگا دوز ۰.۵۳۲ میلی‌ گرمی‌، سپس ۰.۲۶۶ در روز ۳ و همچنین روز ۷ و سپس همین دوز به شکل هفتگی تا زمان ترخیص.

 

در هفته چند جلسه باید تمرین کنیم؟
بخوانید

نتایج تحقیقات نشان میدهد که از میان ۲۶ بیمار درمان نشده با ویتامین د۳، ۱۳ نفر آنها نیازمند پذیرش در آی سی‌ یو (۵۰%) بودند، که ۲ مورد نیز فوت شدند و از ۵۰ بیمار مصرف کننده ویتامین د۳ تنها ۱ نفر آنها نیازمند پذیرش در آی سی‌ یو (۲%) بود که این گروه فوتی نیز نداشت، همچنین دیگر بیماران در همان شرایط نرمال بستری باقی‌ ماندند. نتایج این تحقیق از لحاظ آماری قابل توجه می‌باشد، زیرا محققان شاهد کاهش ۹۳ درصدی احتمال پذیرش در آی سی‌ یو پس از مصرف کافی‌ ویتامین د۳ بودند.

 

۴ . گلوتامین

از میان ۲۰ آمینو اسید، گلوتامین با فاصله زیادی پر کاربرد‌ترین بوده و همچنین نقشی‌ حیاتی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. گلوتامین در مکملهای غذایی بالینی به عنوان ترکیبی‌ برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی برای بیماران قبل و پس از عمل تجویز میشود. در طول بیماری، نیاز سلول‌های ایمنی بدن انسان به گلوتامین افزایش پیدا می‌کند. گلوتامین یک آمینو اسید نیمه ضروری می‌باشد، به این معنی‌ که در زمان افزایش استفاده یا محدودیت ذخایر آن نظیر نقص‌های ایمنی، شاید ضروری باشد که سطح گلوتامین را از طریق رژیم غذایی و مصرف مکمل افزایش دهید. چندین تحقیق نشان داده اند که مصرف گلوتامین احتمال بروز عفونت‌های باکتریایی را کاهش میدهد.

اگرچه اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد، اما ورزشکاران میتوانند شاهد افزایش احتمال بروز بیماری در خود باشند که دلیل آن تضعیف سیستم ایمنی در زمان تمرین کردن می‌باشد. گلوتامین توسط گلبول‌های سفید استفاده شده تا سیتوکین تولید شود (پروتئین‌های کوچک که توسط گلبول‌های سفید آزاد میشوند). با افزایش سطح سیتوکین، حساسیت بدن شما همیشه در برابر بیماری‌ها و حفاظت از سیستم ایمنی افزایش میابد.

در یک آزمایش کنترل شده رندوم که توسط (International Journal of Clinical Pharmacology and Therapeutics) منتشر شده است، به ۲۴ ورزشکار هر روز به مدت ۶ هفته ۱۰ گرم گلوتامین داده شد، تا مشخص شود که آیا مصرف گلوتامین میتواند باعث تغییر عملکرد ایمنی این ورزشکاران در طول تمرینات مقاومتی سنگین شود یا خیر.

 

ویتامین تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین تقویت سیستم ایمنی بدن

 

رهایی از شر چربی‌‌های لجوج (بخش اول)
بخوانید

در نتایج اینطور یافت شد که سطح لنفوسیت‌های تی (گلبول‌های سفیدی که به بهبود سلامت سیستم ایمنی کمک میکنند) بین گروه‌ها به شدت متفاوت بود، که این امر نشان دهنده این است که مصرف گلوتامین ممکن است قادر به بازیابی عملکرد مناسب سیستم ایمنی بوده و میتواند اثرات سرکوب کننده تمرینات مقاومتی سنگین روی سیستم ایمنی را کاهش دهد.

 

۵ . ویتامین تقویت سیستم ایمنی : روی

روی یک ریز مغذی همه کاره است که در حفظ یکپارچگی هوموستازی عملکرد‌های سیستم بدنی انسان دخیل می‌باشد، از جمله کارایی سیستم ایمنی و متابولیسم بدن انسان. روی همچنین کوفاکتور آنزیم‌های بسیار زیادی می‌باشد و در سنتز پروتئین نیز دخیل می‌باشد. روی دارای مزایای سلامتی بسیار زیادی می‌باشد و دارای نقشی‌ انکار ناپذیر در فرایند‌های بیولوژیکی انسانی‌ و عملکرد سلولی دارد.

 

یکی‌ از بسیار مزایای فوق‌العاده روی قابلیت آن در بهبود سلامت سیستم ایمنی می‌باشد، مخصوصا از طریق فعال سازی لنفوسیت‌های تی که به کنترل و تنظیم واکنش‌های ایمنی کمک میکنند. روی همچنین در توسعه نرمال بدن انسان و ایمنی سلولی نیز دارای نقش حیاتی می‌باشد که این امر نشان میدهد که روی دارای نقش در جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد و واکنش‌های التهابی می‌باشد.

 

از آنجایی که روی تقریبا برای تمام فرایند‌های سلولی ضروری می‌باشد، مشاهدات در زمان کمبود روی نشان میدهد که فقدان این ماده معدنی میتواند به شدت واکنش‌های ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد.

بر اساس یک تحقیق مروری سیستماتیک منتشر شده در (Open Respiratory Medical Journal) نقش روی در درمان سرما خوردگی و عفونت‌های دسته تنفسی فوقانی مورد ارزیابی واقع شد. از ۱۳ تحقیق کنترل شده رندوم، در ۵ تای آنها از دوز روزانه ۷۵ میلی‌ گرم روی یا بیشتر استفاده شده بود و در همه آنها اینطور یافت شده بود که این دوز توانسته ۴۲% طول دوره سرما خوردگی را کاهش دهد.

در جمع بندی این تحقیق مروری آورده شده است که دوز‌های بالای روی میتواند به شکل کارامدی طول دوره سرما خوردگی را کاهش دهد، البته زمانی‌ که از دوز بالاتر ۷۵ میلی‌ گرم یا بیشتر استفاده شود.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید