۸ اشتباه بسیار رایج غذایی که بدن سازان مرتکب آن میشوند
0.0

۸ اشتباه بسیار رایج غذایی که بدن سازان مرتکب آن میشوند

  • مقالات بدنسازی
  • 11 سپتامبر 15
  • محمدرضا امیدی
  • 1,004 بازدید
  • بدون دیدگاه

در دنیای بدن سازی معمولا اکثر بدن سازان اشتباهات مشابه به یکدیگر را انجام میدهند.یکی‌ از دلایل اصلی‌ آن نیز اطلاعات غلط رسیده به دست آنها می‌باشد.در اینجا به ۸ اشتباه رایجی که بدن سازان معمولا مرتکب آن میشوند اشاره خواهیم داشت تا شما با مطالعه آنها دیگر مرتکب آنها نشوید.

۱)      تعویض رژیم‌های غذایی مکرر
بسیاری از بدن سازان بدون اینکه به برنامه غذایی خود فرصت کافی‌ را بدهند مدام در حال تعویض برنامه خود هستند.این را باید بدانید که بدن در زودتر از سه هفته نمی‌تواند به تغییرات حاصل شده در رژیم غذایی واکنش نشان دهد.اگر یک رژیم غذایی به منظور چربی‌ سوزی را می‌خواهید شروع کنید شما حداقل باید ۲۱ روز به آن برنامه وقت دهید تا کاملا اثرات خود را بروز دهد.

۲)      اعتقاد بر اینکه باید ۳۶۵ روز سال را پایبند به رژیم باشیم
بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که باید برای عضله‌ سازی یا چربی‌ سوزی کل سال را در رژیم ماند.اگر واقعا بخواهید اینگونه رژیم خود را ادامه دهید هیچگاه به موفقیت نخواهید رسید و به زودی ناامید خواهید شد.شما در هر هفته باید یک روز را به مصرف وعده‌های تقلبی بپردازید تا دوباره متابولیسم بدن شما به حالت اولیه خود بازگردد.وعده‌های تقلبی به وعده‌هایی گفته میشود که شما میتوانید جدایی از نوع رژیم هر آنچه که دوست دارید میل نمایید.در این حالت هم به اهداف خود خواهید رسید هم در دراز مدت انگیزه کافی‌ برای ادامه رژیم خود را خواهید داشت.

۳)      عدم تغذیه کافی‌
هدف شما در کل عضله‌ سازی می‌باشد.اگر به مقدار کافی‌ تغذیه نداشته باشید با چه چیزی می‌خواهید عضله‌ سازی کنید؟! پس کالری بیشتری مصرف کنید.برای حفظ وزن کنونیتان شما نیازمند مصرف ۱۰ کالری به ازای هر پوند از وزن بدن خود هستید.این نقطه است که میتواند تا ۵۰۰ کالری دیگر نیز به آن اضافه شود.پس برای عضله‌ سازی مصرف این مقدار کالری ضروری می‌باشد و از طرف دیگر شما به ازای هر کالری که میسوزانید باید آن کالری‌ها را جایگزین کنید.

۴)      تغذیه بیش از حد
همه ما می‌دانیم که کالری اضافه به شکل چربی‌ در بدن ذخیره میشود.از طرفی‌ همانطور که در بالا گفته شد شما باید به مقدار کافی‌ تغذیه داشته باشید و از طرفی‌ نیز این میزان تغذیه باید کنترل شده باشد تا چربی‌ اضافه به دست نیاورید.عضله‌ سازی هدف اول هر بدن ساز و به دست آوردن چربی‌ نیز دشمن شماره یک هر بدن ساز محسوب میشود.اگر روی عضلات حجیم شما را یک لایه ضخیم چربی‌ پوشانده باشد دیگر تلاش برای عضله‌ سازی چه معنی‌ خواهد داشت؟

۵)      عدم مصرف وعده‌های غذایی فراوان و کوچک
شما باید در روز ۵-۶ وعده غذایی کوچک شامل ۳۰۰-۱۰۰۰ کالری بسته به اهداف و حجم خود مصرف کنید تا بهترین نتایج و بیشترین سطح از انرژی در اختیار بدن قرار بگیرد.شما همچنین باید از میان وعده‌هایی که دارای ارزش غذایی کاملا مشخص شده‌ای هستند به منظور تکمیل رژیم غذایی خود در طول روز استفاده کنید.

۶)      مصرف مواد غذایی در آخر شب
اگرچه مصرف مواد غذایی درست قبل از خواب حس خوبی‌ را به انسان منتقل می‌کند ولی‌ خطر افزایش میزان چربی‌ بدن نیز ارتقا خواهد یافت.در تحقیقات مشخص شده است که عدم مصرف مواد غذایی سه ساعت قبل از خواب میتواند به شکل مناسبی از ذخایر چربی‌ ما بکاهد.مثلا اگر ساعت ۱۰ شب می‌خواهید بخوابید از ساعت ۷ شب به بعد دیگر هیچگونه مواد غذایی مصرف نکنید.هنگامی که این موضوع جزئی از زندگی‌ شما شد در دراز مدت اثرات چربی‌ سوزی آن را به وضوح خواهید دید.

۷)      قضاوت بر اساس ترازو
اکثر افرادی که رژیم را شروع میکنند معمولا بعد از مدتی‌ از کاهش وزنی که در خود می‌بینند شوکه میشوند اما باید بدانیم که آیا این کاهش وزن به خاطر چربی‌ سوزی بوده است ‌یا خیر.از طرفی‌ دیگر برای افزایش وزن نیز همینطور می‌باشد.زمانی‌ که وزن شما سه پوند اضافه میشود هنگامی این افزایش وزن مثبت می‌باشد که بیشتر آن عضله‌ باشد نه اینکه همه آن چربی‌ باشد.پس به یاد داشته باشید که دستگاه کالیپر و آینه بهترین وسایل برای قضاوت در مورد تغییرات اعمال شده روی بدن می‌باشد.

۸)      مصرف مواد غذایی بیش از حد با برچسب بدون چربی‌
اینگونه فکر نکنید که میتوانید مواد غذایی که روی آنها برچسب بدون چربی‌ خورده است را هرچقدر که می‌خواهید بدون افزایش وزن مصرف کنید.به دلیل اینکه گرچه این مواد غذایی بدون چربی‌ هستند ولی‌ شما همچنان در حال مصرف مقدار زیادی  کالری می‌باشید که بسیاری از آنها نیز ارزش غذایی بسیار پایینی دارند.بدون چربی‌ به این معنی‌ است که ماده غذایی که شما در دست دارید در هر وعده شامل کمتر از نیم گرم چربی‌ می‌باشد.

نویسنده:
محمدرضا امیدی
امتیاز شما به این مطلب
امیتاز بدید

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات