تاثیر موزیک بر ورزش : ۱۶ مزیت گوش دادن به موزیک حین تمرین
4.4

تاثیر موزیک بر ورزش : ۱۶ مزیت گوش دادن به موزیک حین تمرین

  • مقالات بدنسازی
  • 2 دسامبر 20
  • حسام رضائی
  • 1,283 بازدید
  • بدون دیدگاه

تاثیر موزیک بر ورزش  چیست؟ آیا واقعا گوش کردن به موسیقی باعث افزایش کالری سوزی می شود؟ با مقاله تاثیر موسیقی بر ورزش از مجله ی اینترنتی بدنسازی مکمل ها همراه ما باشید.

 

۱) حواس پرتی

برخی‌ افراد عاشق تمرین کردن هستند و تنها به این دلیل آن را انجام میدهند که تمرین را دوست دارند. اما اگر می‌خواهید به بدنی خوش فرم برسید، وزن کم کنید یا کمی‌ عضله سازی کنید، باشگاه همیشه مکانی خوب به نظر نمیرسد. اما گوش دادن به موزیکی که دوست دارید میتواند ذهنتان را در مشکلاتی که ممکن است در باشگاه با آن روبرو شوید دور کند و جلسه تمرینی تان را به چیزی لذت بخش تبدیل کند.

 

۲) افزایش انگیزه

همه ما با یک سری آهنگ مخصوص سر حال میشویم و انگیزه مان بالا میرود. همان مدل موزیکی که در شرایط خاصی‌ آنها را گوش میدهیم تا شرایط بهتری پیدا کنیم. تحقیقات نشان داده است که دوچرخه سوارانی که به آهنگ‌های با ریتم تندتر گوش میدهند در واقع میتوانند سخت تر کار کنند. ۱۲۰-۱۴۰ بیت در دقیقه میتواند یک رنج مطلوب باشد.

 

۳) افزایش تمرکز

اگر در باشگاه هستید و هدفون خود را فراموش کرده‌اید که با خود بیاورید و همچنین ذهنتان نیز درگیر می‌باشد، پس در این حالت تمرکز حداکثری روی تمرینی که در حال انجام هستید به کاری سخت تبدیل میشود. شاید فکرتان مشغول روزی بوده است که پشت سر گذاشته اید. موزیک در این مواقع میتواند آن سر و صدا‌ها و افکار درون مغزتان را ساکت کند و شما را قادر میسازد تا تمام تمرکزتان را تماما به تمرینی که در حال انجام آن هستید اختصاص دهید.

 

۴) حفظ سرعت ثابت انجام تمرینات

هنگامی که در باشگاه هستید حفظ سرعت انجام تمرینات کار سختی می‌باشد. تنها کافی‌ است فرد کناری شما روی تردمیل سریع تر یا کند تر از شما حرکت کند و کافی‌ است تنها برای مدتی‌ تمرکز خود را از دست دهید و در این حالت است که ریتم مناسب تمرینات شما از بین خواهد رفت. با استفاده از موزیک، مخصوصا سبک دنس یا آهنگ‌های باس، میتواند در حفظ سرعت تمرینی شما کمک کننده باشد، در این حالت دیگر ریتم تمرین شما بیش از حد سریع یا بیش از حد کند نمی‌شود.

 

تاثیر موزیک بر ورزش

تاثیر موزیک بر ورزش

 

۵) بهبود حالات خلقی‌

همه ما آن اثر پیچیده موزیک روی افزایش سطح خوشحالی مان را میدانیم، حالا این خوشحالی چه از طریق آزاد سازی دوپامین در مغز باشد یا کاهش سطح استرس. دوپامین عموما با نام هورمون خوشحالی نیز شناخته میشود و در طول ورزش کردن و گوش دادن به موزیک ترشح میشود. کافی‌ است ورزش کردن و گوش دادن به موزیک را با هم ترکیب کنید و خواهید دید که چقدر سریع حالتان خوب میشود.

 

۶) افزایش تحرک

موزیک و رقص همیشه با هم هستند. کافی‌ است یک آهنگ مورد علاقه خود را پخش کنید و طولی نخواهد کشید که با دست روی پای خود میزنید و آماده انجام حرکات موزون خواهید بود. اما در باشگاه، این حس جنبش به انرژی تبدیل میشود و باعث حفظ انگیزه و تمرکز کامل روی انجام حرکات میشود.

 

۷) علم نیز نتایج بهتری را با موزیک نشان میدهد

اگرچه بسیار خوب است که کاملا مزیت‌های گوش دادن به موزیک را ذکر کنیم، اما در این قسمت بیائید کمی‌ نگاهی‌ به حقایق علمی‌ داشته باشیم. بر اساس یک تحقیق انجام شده در دانشگاه برونل لندن آنها دریافتند که عمل گوش دادن به موزیک میتواند باعث کاهش درک فشار وارده به بدن به میزان قابل توجهی‌ شود و همچنین میتواند تا میزان ۱۵% باعث افزایش استقامت فرد شود.

 

۸) کاهش اضطراب

فکر می‌کنید چند نفر به دلیل هراس از باشگاه کلا قید رفتن به آن را میزنند؟ اگرچه در تمام سطوح زندگی‌ اضطراب وجود دارد، اما از طرفی‌ تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند که گوش دادن به موزیک میتواند سطح اضطراب در فرد را تمامی‌ شرایط زندگی‌ کاهش دهد. تنها کافی‌ است هدفون خود را به پلیر وصل کرده و تمرینتان را انتخاب کنید و غرق در آن شوید. چه اهمیتی دارد که دیگران چه فکر میکنند؟

 

۹) گذر سریع زمان

تاثیر موزیک بر ورزش : اگرچه من معتقدم که باید از تک تک ثانیه‌ها بهره برد، اما بیائید رو راست باشیم. دویدن روی تردمیل به مدت یک ساعت آنچنان هیجان انگیز یا لذت بخش نیست. کافی‌ است نفس نفس زدن خودتان از دقیقه ۴۵ به بعد را هم به آن اضافه کنید که میتواند روی اعصاب باشد. اما گوش دادن به موزیک میتواند گذر زمان را برای شما آسان تر کند، مخصوصا زمانی‌ که در حال انجام کاری هستید که زیاد از آن لذت نمیبرید.

 

۱۰) یک منطقه تمرینی بدون حواس پرتی

تاثیر موزیک بر ورزش : بی‌ توجهی‌ کامل به جهان هنگامی که در باشگاه هستید کار آسانی نمیباشد. افرادی هستند که مدام صحبت میکنند، صدای دستگاه‌ها از همه طرف شنیده میشود، موزیک باشگاه در حال پخش است و صدای تلوزیون هم نظر شما را جلب می‌کند. بدون هدفون و موزیک‌های خودتان، به راحتی‌ در باشگاه میتوانید سردرگم شوید و تمرکز خود را از دست بدانید.

گاهی‌ اوقات، موزیکی که در اسپیکر‌های باشگاه پخش میشود، آن سبکی نیست که شما آن را دوست دارید. این موزیک ممکن است در سبک پاپ یا جاز باشد در حالی‌ که سبک مورد علاقه شما ممکن است راک باشد. بنابراین به همین دلیل است که داشتن پلیر و هدفون مخصوص خودتان همیشه ایده بسیار خوبی‌ می‌باشد. هنگامی که در خانه یا محل کارتان نیز تمرین می‌کنید، کمترین حواس پرتی کلید موفقیت شما می‌باشد و تمرین در این مکان‌ها با تمرین در باشگاه فرقی‌ نمیکند. با ساختن محیط تمرینی مخصوص به خودتان کیفیت تمرینات را بهبود دهید.

 

۱۱) چاره ای جز بهتر شدن ندارید

علم ثابت کرده است که گوش دادن به موزیک، مخصوصا آهنگ‌های با ریتم بالا نظیر متال، به شکل فعالی‌ میتواند باعث تحریک قسمت هایی از مغز شود. در واقع این قسمت‌های مغز همان قسمت هایی هستند که برای ایجاد تحرک در بدن و کمک به حفظ ریتم هنگام دوندگی و انجام حرکات با وزنه فعال میشوند.

 

۱۲) تمرین در لحظه با موزیک

موزیک مشخصا با احساسات ما در ارتباط است، اما شما چقدر میتوانید احساساتتان را با تمرینات به هم گره بزنید؟ البته احساس درد در اینجا یک استثنا در این قانون محسوب میشود. برای انجام این کار تنها کافی‌ است که یک پلی لیست مناسب را برای تمرینات خود انتخاب کنید. برای فعالیت‌های سریع تر، شما میبایست آهنگ‌های با ریتم سریع و باس سنگین را انتخاب کنید. هنگام ریلکس کردن، شما میبایست یک موزیک آرام نظیر آهنگ‌های کلاسیک را انتخاب کنید. گوش دادن به آهنگ‌های مناسب در زمان مناسب میتواند برای شما معجزه کند.

 

۱۳) کاهش ضربان قلب

موزیک‌های آرام همچنین برای کاهش ضربان قلب نیز بسیار عالی‌ هستند. دفعه بعد که به باشگاه رفتید و خواستید ضربان قلب خود را کاهش دهید میتوانید از این روش استفاده کنید. آهنگی را انتخاب کنید که در هر دقیقه ۶۰-۸۰ بیت داشته باشد، مثلا یک آهنگ آکوستیک، که بتواند به شکل طبیعی و پایدار ضربان قلب را کاهش دهد.

 

۱۴) جلوگیری از صحبت‌های آزاد دهنده

برخی‌ از افراد تنها برای حرف زدن به باشگاه میایند. اگرچه باشگاه مکانی عالی‌ برای آشنایی با افراد هم فکر شما می‌باشد، اما هنگامی که کاملا درگیر تمرین هستید، افراد بی‌ فکری هستند که بدون در نظر گرفتن این موضوع به سراغ شما میایند و به حرفتان میگیرند. اما داشتن هدفون روی گوش، یک علامت جهانی‌ است که شما نمیخواهید در طول تمرین کسی‌ مزاحمتان شود و همین امر میتواند احتمال صحبت با افرادی که ممکن است به طرف شما بیایند را به صفر برساند.

۱۵) به حداقل رساندن خستگی‌

مگر اینکه در حال گوش دادن به آهنگ‌های مخصوص یوگا و مدیتیشن باشید، اکثر آهنگ‌ها به منظور افزایش هوشیاری و درگیر کردن مغز ساخته میشوند، مخصوصا آهنگ‌هایی که شما در باشگاه می‌خواهید آنها را گوش دهید. همه ما در باشگاه تجربه خسته شدن را داشته ایم، بنابراین در این حالت انگیزه ما برای ادامه کار کاهش پیدا کرده است. گوش دادن به موزیک میتواند شما را از این حالت رد کرده و تمرینی موفقیت آمیز را برای شما به ارمغان آورد.

 

۱۶) نکته مهم در تاثیر موزیک بر ورزش

این نکته در واقع یکی‌ مزیت‌های موزیک نمیباشد اما چیزی است که همچنان باید به آن فکر کنید. اگرچه گوش دادن به موزیک در باشگاه دارای مزیت‌های زیادی می‌باشد. اما از طرفی‌ هم باید مراقب باشید که خود موزیک باعث حواس پرتی شما نشود. اگر روی یک دستگاه نشسته اید و در عین حال در تلاش برای پیدا کردن آهنگ مورد نظر خود هستید، در حالی‌ که باید این زمان در حال تمرین کردن باشید، پس در این حالت قرار نیست که به نتایج دلخواه خود برسید. اطمینان حاصل کنید قبل از رفتن به باشگاه پلی لیست خود را آماده کرده باشید تا در باشگاه تنها آهنگ را عوض کنید و تمرکزتان را کاملا روی انجام تمرین قرار دهید.

 

تاثیر موزیک بر ورزش : جمع بندی

مزیت‌های غیر قابل انکار بسیار زیادی در مورد گوش دادن به موزیک حین انجام تمرینات وجود دارد که همگی‌ آنها میتوانند باعث شوند تا شما بهترین تمرین عمر خود را داشته باشید. تمام سبک‌های مختلف موسیقی‌ را تست کنید تا بفهمید کدام سبک‌ها بهترین کارایی را برای شما دارند و از همه مهم تر کدام باعث میشود تا شما لذت کافی‌ را ببرید!

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.4/5 - (9 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات