گلوتامین چیست و چه کاربردی دارد
4.8

گلوتامین چیست و چه کاربردی دارد

  • مکملهای ضروری بدنسازی
  • 10 مارس 22
  • محمدرضا امیدی
  • 8,420 بازدید
  • 1 دیدگاه
جدول محتوا نمایش جدول

گلوتامین یک آمینو اسید مهم با کاربرد‌های فراوان در بدن می‌باشد.

این آمینو اسید یک واحد سازنده پروتئین بوده و بخش بسیار مهمی‌ از سیستم ایمنی می‌باشد.

به علاوه، این مکمل دارای نقش ویژه ای در سلامت روده‌ها می‌باشد.

بدن شما به طور طبیعی این آمینو اسید را تولید می‌کند، و همچنین در بسیاری از مواد غذایی می‌توان آن را یافت. اما با این حال، به منظور حفظ سلامتی در سطح مطلوب، شما شاید نیازمند دریافت مقادیر اضافه گلوتامین در فرم مکمل باشید.

این مقاله توضیح میدهد که چرا گلوتامین مهم است و در مورد مزایا و ایمنی مکملهای گلوتامین نیز بحث خواهد شد.

 

گلوتامین چیست؟

 

گلوتامین یک آمینو اسید است. آمینو اسید‌ها مولکول هایی هستند که نقش‌های زیادی در بدن دارند.

هدف اصلی‌ آنها استفاده به عنوان واحد‌های سازنده پروتئین‌ها می‌باشد.

پروتئین‌ها برای ارگان‌های بدن حیاتی هستند. آنها نیز در موارد دیگری به کار گرفته میشوند، از جمله انتقال مواد به خون و مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌های خطرناک.

همانند بسیاری دیگر از آمینو اسید ها، این مکمل نیز در دو فرم مختلف وجود دارد : ال گلوتامین و دی گلوتامین.

این دو تقریبا مشابه هم هستند اما از لحاظ ساختار مولکولی کمی‌ با هم تفاوت دارند

فرمی که در مواد غذایی و مکملها یافت میشود، ال گلوتامین می‌باشد. برخی‌ مکملها نام ال گلوتامین را درج میکنند، اما برخی‌ دیگر تنها از واژه پر کاربرد تر گلوتامین استفاده میکنند.

در حالی‌ که ال گلوتامین برای تولید پروتئین و انجام دیگر کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اینطور به نظر می‌رسد که دی گلوتامین در ارگانیزم‌های زنده نسبتا غیر مهم می‌باشد.

ال گلوتامین به طور طبیعی در بدن میتواند تولید شود. در واقع، فراوان‌ ترین آمینو اسید موجود در خون و دیگر مایعات بدن می‌باشد.

اما به هر حال، مواقعی پیش می آید که نیاز بدن به این مکمل فراتر از حد توانایی آن در ساخت این آمینو اسید است.

بنابراین، آن را یک آمینو اسید نیمه ضروری در نظر میگیرند، به این معنی‌ که تحت شرایط خاص نظیر آسیب دیدگی و مریضی، گلوتامین میبایست از طریق رژیم غذایی تامین شود.

همچنین، گلوتامین یک مولکول مهم برای سیستم ایمنی و سلامت روده‌ها می‌باشد.

گلوتامین ماسل تک

خلاصه :

این مکمل یک آمینو اسید مهم است. ال گلوتامین فرمی است که در مواد غذایی، مکملها و بدن انسان یافت میشود. این آمینو اسید بخشی از پروتئین‌های بدن شما بوده و در کارکرد سیستم ایمنی و سلامت روده‌ها دخیل می‌باشد.

گلوتامین طبیعی

گلوتامین به طور طبیعی در طیف وسیعی از مواد غذایی یافت میشود. اینطور تخمین زده میشود که یک رژیم معمولی‌ میتواند در روز حدود ۳ تا ۶ گرم گلوتامین در خود داشته باشد، اما بسته به رژیم خاص شما، این رقم میتواند متفاوت باشد.

بیشترین مقادیر در محصولات حیوانی به دلیل محتوای پروتئینی بالای خود یافت میشود.

اما، برخی‌ مواد غذایی گیاهی دارای درصد بیشتری از آن در پروتئین‌های خود هستند.

در یک تحقیق از تکنیک‌های آزمایشگاهی پیشرفته برای تعیین مقدار ال گلوتامین موجود در مواد غذایی مختلف استفاده شد.

در زیر میزان درصد تشکیل دهنده پروتئین از ال گلوتامین در مواد غذایی مختلف ذکر شده است :

تخم مرغ : ۴.۴% (۰.۶ گرم به ازای ۱۰۰ گرم تخم مرغ)

گوشت گاو : ۴.۸% (۱.۲ گرم به ازای ۱۰۰ گرم گوشت گاو)

شیر بدون چربی‌ : ۸.۱% (۰.۳ گرم به ازای ۱۰۰ گرم شیر)

توفو : ۹.۱% (۰.۶ گرم به ازای ۱۰۰ گرم توفو)

برنج سفید : ۱۱.۱% (۰.۳ گرم به ازای ۱۰۰ گرم برنج)

ذرت : ۱۶.۲% (۰.۴ گرم به ازای ۱۰۰ گرم ذرت)

اگرچه برخی‌ منابع گیاهی، نظیر برنج سفید و ذرت، بخش زیادی از پروتئین‌های آنها را ال گلوتامین تشکیل داده است، اما آنها در مجموع نسبتا دارای پروتئین کمی‌ هستند.

بنابراین، مصرف گوشت و محصولات حیوانی راحت‌ ترین راه برای دریافت مقادیر بالای گلوتامین هستند.

متاسفانه، میزان دقیق این مکمل موجود در بسیاری از مواد غذایی مورد نظر مورد مطالعه قرار نگرفته است.

اما به هر حال، از آنجایی که این مکمل یک بخش ضروری از پروتئین‌ها می‌باشد، می‌توان گفت هر ماده غذایی حاوی پروتئین دارای مقداری این مکمل در خود می‌باشد.

تمرکز روی دریافت مقادیر کافی‌ پروتئین در رژیم غذایی تان راهی‌ آسان برای افزایش بالقوه سطح این مکمل می‌باشد.

گلوتامین 400 گرمی آلمکس

خلاصه

 تقریبا هر ماده غذایی حاوی پروتئین دارای مقداری گلوتامین نیز می‌باشد، اما مقدار آن متفاوت می‌باشد. مواد غذایی حیوانی به دلیل پروتئین بالایشان، منبع خوبی‌ محسوب میشوند. دریافت مقادیر کافی‌ پروتئین از طریق رژیم غذایی می‌توان شما را مطمئن کند که از این مکمل کافی‌ نیز دریافت خواهید کرد.

 

 

گلوتامین برای سیستم ایمنی مهم است

یکی‌ از مهم‌ ترین عملکرد‌های گلوتامین، نقش آن در سیستم ایمنی می‌باشد.

این مکمل یک منبع سوخت حیاتی‌ برای سلول‌های ایمنی از جمله گلبول‌های سفید و برخی‌ سلول‌های روده ای می‌باشد.

اما، سطح آن میتواند به دلیل آسیب دیدگی ها، سوختگی‌ها یا جراحی‌های جدی کاهش پیدا کند.

اگر نیاز بدن شما به گلوتامین بیشتر از توانایی اش در تولید آن باشد، بدن تان ممکن است ذخایر پروتئین خود نظیر ماهیچه‌ها را تجزیه کرده، تا بتواند مقادیر بیشتری از این آمینو اسید را آزاد کند.

به علاوه، هنگامی که سطح این آمینو اسید ناکافی باشد، عملکرد سیستم ایمنی میتواند به مخاطره بیفتد.

به همین دلایل، اغلب پس از آسیب دیدگی‌های جدی نظیر سوختگی، رژیم‌های با پروتئین بالا، رژیم‌های با این آمینو اسید بالا یا مکملهای گلوتامین تجویز میشوند.

تحقیقات همچنین گزارش داده اند که مکملهای این آمینو اسید ممکن است باعث بهبود سلامتی، کاهش عفونت‌ها و همچنین کاهش زمان بستری در بیمارستان پس از جراحی شود.

به علاوه، آنها همچنین نشان داده اند که میتوانند شانس بقا را افزایش داده و باعث کاهش هزینه‌های پزشکی‌ در بیماران با وضعیت حاد شوند.

دیگر تحقیقات همچنین نشان میدهند که مکملهای گلوتامین ممکن است باعث بهبود عملکرد ایمنی حیوانات آلوده به باکتری‌ها یا ویروس‌ها شوند.

اما به هر حال، شواهد قوی در مورد مزایای این مکمل در افراد بالغ سالم وجود ندارد، و نیاز اینگونه افراد ممکن است از طریق رژیم غذایی و تولید طبیعی بدن کاملا تامین شود.

پودر گلوتامین

خلاصه 

گلوتامین نقش مهمی‌ در عملکرد ایمنی بدن دارد. اما به هر حال، در دوره بیماری یا آسیب دیدگی، بدن ممکن است قادر نباشد مقادیر کافی‌ از آن را تولید کند. مکملهای گلوتامین ممکن است به بهبود عملکرد ایمنی و حفظ ذخائر پروتئین در بدن کمک کنند.

نقش گلوتامین در سلامتی رودها

مزایای گلوتامین در سیستم ایمنی مرتبط به نقش آن در سلامت روده‌ها می‌باشد.

در بدن انسان، روده‌ها بزرگ‌ ترین بخش سیستم ایمنی در نظر گرفته میشوند.

دلیلش این است که بسیاری از سلول‌های روده ای با عملکرد ایمنی، و همچنین چند تریلیون باکتری ای که در روده‌های شما زندگی‌ میکنند، روی سلامت ایمنی شما اثر گذار هستند.

گلوتامین یک منبع انرژی مهم برای سلول‌های روده ای و ایمنی می‌باشد.

همچنین میتواند به حفظ مانع بین درون روده‌ها و دیگر بخش‌های بدن کمک کرده، و به این ترتیب از بروز سندروم روده نشت کننده جلوگیری کند.

این امر از حرکت باکتری‌ها یا سموم مضر از روده‌ها به دیگر بخش‌های بدن جلوگیری می‌کند.

به علاوه، گلوتامین برای رشد نرمال و حفظ سلول‌های روده مهم می‌باشد.

به دلیل نقش بزرگ روده‌ها در سیستم ایمنی، گلوتامین ممکن است از طریق حمایت از سلول‌های روده ای بتواند سلامت عمومی‌ سیستم ایمنی را بهبود دهد.
مزایای ورزشی مصرف گلوتامین

 

خلاصه

روده‌های شما بخش مهمی‌ از سیستم ایمنی تان هستند. گلوتامین یک منبع انرژی برای سلول‌های روده ای و ایمنی می‌باشد. همچنین میتواند به حفظ مانع بین روده‌ها و دیگر بخش‌های بدن کمک کرده و باعث رشد مناسب سلول‌های روده شود.

تاثیرات روی رشد عضلانی و عملکرد ورزشی

به دلیل اینکه گلوتامین یک بخش سازنده پروتئین‌ها می‌باشد، برخی‌ محققان روی اثر گلوتامین به عنوان مکمل در زمینه بهبود رشد عضلانی یا عملکرد ورزشی تحقیقاتی‌ را انجام دادهند.

در یک تحقیق، ۳۱ نفر در طول یک دوره ۶ هفته ای از تمرینات با وزنه، یا این آمینو اسید و یا دارونما را دریافت کردند.

در انتهای تحقیق، هر دو گروه شاهد بهود رشد عضلانی و قدرت بودند و تفاوتی‌ بین دو گروه مشاهده نشد.

تحقیقات دیگر نیز نشان داده اند که این آمینو اسید تاثیری روی رشد عضلانی یا بهبود عملکرد ندارد.

اما به هر حال، برخی‌ تحقیقات گزارش داده اند که مکملهای گلوتامین ممکن است باعث کاهش کوفتگی عضلانی و بهبود ریکاوری پس از ورزش پر فشار شوند.

در واقع، یک تحقیق دریافت که این آمینو اسید یا گلوتامین به همراه کربوهیدرات میتواند به کاهش سطح یک نشانگر خستگی‌ در خون در طول ۲ ساعت دوندگی شود.

همچنین ازاین آمینو اسید در جهت تلاش برای بهبود عملکرد ورزشکاران نیز استفاده شده است، اما نتایج متفاوت هستند.

اما دیگر تحقیقات نشان میدهند که افزودن گلوتامین به کربوهیدرات یا دیگر آمینو اسید‌های خاص، باعث بهبود ریکاوری ذخایر کربوهیدراتی (گلوکوژن) عضلات نشده است.

در پایان باید گفت که مدرکی‌ مبنی بر تاثیر گذاری این مکملها روی رشد عضلانی و قدرت وجود ندارد. شواهد محدود حمایت کننده از دیگر تاثیرات آن موجود است، اما نیازمند تحقیقات بیشتری است.

همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از ورزشکاران از طریق رژیم غذایی شان، مقادیر بالایی پروتئین دریافت میکنند، به این معنی‌ که این افراد حتی بدون مصرف مکمل نیز ممکن است در حال مصرف مقادیر بیش از حد گلوتامین باشند.

 

 

مزایای ورزشی مصرف گلوتامین

خلاصه 

شواهد حمایت کننده اندکی‌ در زمینه مصرف گلوتامین برای رشد عضلانی یا بهبود عملکرد وجود دارد. اما به هر حال، این مکمل ممکن است باعث کاهش خستگی‌ یا کاهش کوفتگی عضلانی در حین و بعد از ورزش شود.

 

دوز مصرف گلوتامین در روز چقدر است ؟ 

از آنجایی که گلوتامین یک آمینو اسید بوده که به طور طبیعی در بدن تولید شده و در بسیاری از مواد غذایی یافت میشود، بنابراین در صورت مصرف مقادیر نرمال آن، جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

تخمین زده شده است که یک رژیم غذایی رایج ممکن است ۳ تا ۶ گرم از این آمینو اسید در روز تامین کند، اگرچه این مقدار بر مبنای نوع و اندازه غذاهای مصرفی میتواند متفاوت باشد.

در تحقیقات انجام شده روی مکملهای گلوتامین از طیف وسیعی از دوز‌ها استفاده شده، از حدود ۵ گرم در روز گرفته تا دوز‌های بالا تقریبا به اندازه ۴۵ گرم در روز به مدت ۶ هفته.

عوارض جانبی گلوتامین

 

اگرچه عارضه جانبی منفی‌ ای با این دوز‌های بالا گزارش نشده است، اما نشانگر‌های ایمنی خون به طور مخصوص مورد آزمایش قرار نگرفته اند.

دیگر تحقیقات گزارش دهنده نگرانی‌‌های حداقلی در رابطه با مصرف کوتاه مدت با دوز‌های تا ۱۴ گرم در روز بوده‌اند.

در مجموع، عقیده بر این است که مصرف کوتاه مدت این مکمل احتمالا ایمن است. اما، برخی‌ دانشمندان در مورد مصرف مستمر نگرانی‌ هایی را مطرح کرده‌اند.

افزودن گلوتامین به یک رژیم غذایی منظم ممکن است باعث ایجاد تغییراتی‌ در بدن در زمینه جذب و پردازش آمینو اسید‌ها شود. با این حال، تاثیرات بلند مدت این تغییرات ناشناخته است.

بنابراین، اطلاعات بیشتری در زمینه مصرف بلند مدت نیاز است، مخصوصا زمانی‌ که از دوز‌های بالا استفاده شود.

ممکن است که اثر مکمل گلوتامین در زمان استفاده از یک رژیم با پروتئین بالا و بر پایه مواد غذایی حیوانی در مقایسه با یک رژیم گیاه خواری و با پروتئین کمتر یکسان نباشد.

اگر از یک رژیم غذایی گیاهی با گلوتامین پایین استفاده می‌کنید، ممکن است حتی با مصرف مکمل نیز همچنان در روز مقادیر نرمالی‌ از این آمینو اسید را دریافت کنید.

اگر تصمیم به مصرف یک از این مکمل  گرفته اید، احتمالا بهترین کار شروع با دوز نگهدارنده ۵ گرم در روز می‌باشد.

خلاصه 

دریافت گلوتامین موجود در مواد غذایی، و همچنین استفاده کوتاه مدت از مکمل آن، ایمن می‌باشد. اما مکملهای گلوتامین میتوانند چگونگی‌ پردازش آمینو اسید‌ها در بدن را تحت تاثیر قرار دهند. تحقیقات بیشتری در زمینه مصرف بلند مدت آنها نیاز است.

 

جمع بندی

گلوتامین آمینو اسیدی است که در دو فرم وجود دارد : ال گلوتامین و دی گلوتامین.

ال گلوتامین فرم مهم می‌باشد، که در بدن به شکل طبیعی ساخته شده و در بسیاری از مواد غذایی یافت میشود. اینطور تخمین زده میشود که یک رژیم رایج میتواند حاوی ۳ تا ۶ گرم گلوتامین در روز باشد.

این آمینو اسید تامین کننده سوخت سلول‌های ایمنی و روده بوده و میتواند به استحکام ارتباطات در روده‌ها کمک کند.

در طول زمان هایی که بدن نمیتواند به اندازه مطلوب این آمینو اسید را تولید کند، نظیر دوره آسیب دیدگی یا بیماری‌های شدید، مصرف مکمل آن ممکن است برای سلامت ایمنی و ریکاوری مفید باشد.

گلوتامین همچنین به شکل فراوانی به عنوان یک مکمل ورزشی نیز استفاده میشود، اما اکثر تحقیقات کارایی آن در این زمینه را حمایت نمیکنند.

مصرف مکمل آن در کوتاه مدت اینطور به نظر می‌رسد که ایمن است، اما در مورد اثرات بلند مدت آن نیازمند تحقیقات بیشتری هستیم.

قبل از مصرف یک مکمل گلوتامین، در نظر بگیرید که دلیلی‌ که برای آن قصد مصرف این مکمل را دارید توسط شواهد علمی‌ کنونی پشتیبانی میشود یا خیر.

ایا مصرف گلوتامین عوارض جانبی دارد ؟

مصرف گلوتامین کاملاً بی خطر است وتاکنون عوارض جانبی ای برای آن اعلام نشده است.

بهترین مارک گلوتامین

از جمله بهترین برندهای این مکمل میتوان به  ماسل تک , گاسپاری , ام اچ پی , اپتیموم اشاره کرد.

سوالات رایج پرسیده شده در مورد گلوتامین

  • ۱ . عوارض گلوتامین چیست؟

    🟢عوارض جانبی رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد :
    حالا تعوع، استفراغ، دل درد و باد معده
    تورم در دست‌ها و پاها
    درد مفاصل و عضلات، کمردرد
    سردرد، گیجی و احساس خستگی‌
    خارج یا حساسیت پوستی‌ خفیف
    خشکی دهان، آبریزش بینی‌ و افزایش تعریق

  • ۲ . آیا گلوتامین برای کاهش وزن خوب است؟

    🟢گلوتامین را می‌توان هم در مواد غذایی و هم در فرم مکمل یافت کرد. معمولا مصرف کوتاه مدت آن ایمن در نظر گرفته میشود، و تعداد محدودی از تحقیقات کوچک در جمعیت‌های خاص نشان داده اند که دوز حدود ۳۰ گرم در روز ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

  • ۳ . چه مواد غذایی سرشار از گلوتامین می‌باشد؟

    🟢سطح مناسبی از گلوتامین را می‌توان در برخی‌ مواد غذایی خاص یافت کرد، که عبارتند از :
    مرغ
    ماهی‌
    کلم
    اسفناج
    لبنیات
    توفو
    عدس
    لوبیاها

  • ۴ . آیا گلوتامین باعث افزایش وزن میشود؟

    🟢بر اساس تحقیقات کنونی، شما نباید شاهد هیچگونه افزایش وزنی در نتیجه مصرف گلوتامین باشید. این آمینو اسید اینطور به نظر می‌رسد که تنها روی بافت ماهیچه ای اثر میگذارد و نه ذخایر چربی‌. مصرف گلوتامین به عنوان یک مکمل غذایی تغییری در متابولیسم ایجاد نکرده و اثری روی نیاز بدن به کالری ندارد.

  • ۵ . چه کسی‌ نیازمند گلوتامین می‌باشد؟

    🟢اگر اضطراب دارید، میل شدید به مصرف شکر و الکل دارید، دچار یبوست یا اسهال هستید، سیستم ایمنی ضعیفی دارید، توده عضلانی تان کم است، زخم‌هایتان به کندی خوب میشود یا ریکاوری کندی پس از تمرینات دارید، ممکن است نیازمند مصرف مکمل گلوتامین باشید. گلوتامین در دو فرم کپسول و پودر عرضه میشود. هر کدام را که با آن راحت تر هستید انتخاب کنید.

  • ۶ . آیا مصرف روزانه گلوتامین ایمن است؟

    🟢مصرف گلوتامین یافت شده در مواد غذایی، همچنین مصرف کوتاه مدت مکمل آن، ایمن می‌باشد. اما به هر حال، مصرف گلوتامین میتواند روی چگونگی‌ پردازش آمینو اسید‌ها در بدن اثر گذار باشد.

  • ۷ . آیا گلوتامین میتواند باعث یبوست شود؟

    🟢ورپیچ (۶% تا ۳۳%)، باد شکم (۲۲% تا ۲۵%)، همورویید (۶% تا ۱۱%)، خشکی دهان (۶% تا ۱۱%)، پانکراتیت (۶% تا ۱۱%)، یبوست (۱۱%)، بیماری کرون شدید (۱۱%) و زخم معده (۱۱%) باشد.

  • ۸ . چقدر زمان نیاز است تا گلوتامین اثر خود را نشان دهد؟

    🟢از آنجایی که این ماده درون ماهیچه‌ها ذخیره شده و به تدریج استفاده میشود، بنابراین ممکن است مدتی‌ طول بکشد تا شما مزیت‌های مصرف گلوتامین را تجربه کنید.

  • ۹ . آیا گلوتامین باعث ریزش مو میشود؟

    🟢مدرکی‌ وجود ندارد که نشان دهد گلوتامین عامل ریزش مو باشد یا در آن مشارکت داشته باشد.

  • ۱۰ . چه زمانی‌ باید برای دریافت بهترین نتایج از گلوتامین استفاده کنم؟

    🟢بهترین زمان مصرف گلوتامین برای عضله سازی بلافاصله پس از تمرین، معمولا ۳۰ دقیقه پس از اتمام تمرین برای جذب مناسب می‌باشد. پس از یک تمرین سنگین، بدن شما نیازمند مقادیر زیادی آمینو اسید می‌باشد، و هنگامی که شما گلوتامین را پس از تمرین مصرف کنید، به سرعت در بدن جذب میشود.

  • ۱۱ . آیا می‌توانم بدون تمرین کردن از گلوتامین استفاده کنم؟

    🟢پاسخ مثبت (بسیار مشروط) می‌باشد. برای اکثریت مردم، مصرف آمینو اسید‌ها بدون تمرین کردن جای نگرانی خاصی‌ را به همراه ندارد.

  • ۱۲ . آیا در روز‌های استراحت میبایست از گلوتامین استفاده کنم؟

    🟢در روز‌های غیر تمرینی، مصرف حداقل ۵ گرم گلوتامین در فواصل زمانی‌ متعدد، حداقل هر ۲-۳ ساعت یک بار، میتواند باعث حفظ افزایش سطح گلوتامین در پلاسما شود. اینطور به نظر می‌رسد که مصرف گلوتامین نیازمند دوره بندی نمیباشد.

  • ۱۳ . آیا گلوتامین باعث احتباس آب میشود؟

    🟢یک مزیت بسیار جالب گلوتامین این است که میتواند آب و نمک را به درون سلول‌های ماهیچه ای جذب کند. ممکن است احتباس آب را زیر سوال ببرید – که با مصرف گلوتامین این احتباس آب حداقلی خواهد بود – اما نکته کلیدی در اینجا این است که ماهیچه ای سالم است که هیدراته باشد.

  • ۱۴ . مزایای مصرف گلوتامین چیست؟

    🟢حمایت از سیستم ایمنی. گلوتامین منبع سوخت اصلی‌ برای لنفوسیت‌ها هستند، که نوعی گلبول سفید بوده که با عفونت و مریضی مقابله میکنند.
    تنظیم سلامت روده. نقش حمایتی گلوتامین از سیستم ایمنی ارتباط نزدیکی‌ با فعالیت آن در روده‌های ما دارد.
    کمک به ریکاوری عضلات.

  • ۱۵ . یه خانم نیازمند مصرف چه میزان گلوتامین در روز می‌باشد؟

    🟢می‌باشد. مصرف گلوتامین یافت شده در مواد غذایی، همچنین مصرف کوتاه مدت مکمل آن، ایمن می‌باشد. اما به هر حال، مصرف گلوتامین میتواند روی چگونگی‌ پردازش آمینو اسید‌ها در بدن اثر گذار باشد.

 

گلوتامین

گلوتامین

خرید انواع گلوتامین از فروشگاه مکملهای بدنسازی
  • 195000 تومان
  • 220000 تومان
سفارش محصول
نویسنده:
محمدرضا امیدی
امتیاز شما به این مطلب
4.7/5 - (8 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات