چگونه سطح پرولاکتین را کاهش دهیم
4.2

چگونه سطح پرولاکتین را کاهش دهیم

  • سلامتی, مقالات بدنسازی
  • 2 می 18
  • حسام رضائی
  • 15,288 بازدید
  • 1 دیدگاه

چگونه سطح پرولاکتین را کاهش دهیم

دلایل زیادی میتواند برای کاهش سطح تستوسترون وجود داشته باشد نظیر استرس و افزایش سطح استروژن. اما آیا میدانستید که یک هورمون دیگر به نام پرولاکتین نیز وجود دارد که میتواند تاثیر زیادی را روی سطح تستوسترون بگذارد؟ پرولاکتین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز ساخته میشود و وارد جریان خون میشود. همچنین هورمونی است که تولید شیر در زنان باردار را بر عهده دارد. پس همانطور که میتوانید تصور کنید، شما نمیخواهید که سطح این هورمون در بدنتان بیش از حد بالا باشد. اما این یک بخش داستان می‌باشد. متاسفانه تحقیقات ثابت کرده‌اند که بسیاری از مشکلات جنسی‌ مرتبط با سطوح بالای پرولاکتین هستند. اما در رابطه تستوسترون و پرولاکتین موارد بیش از این نیز وجود دارد.

 

رابطه تستوسترون و پرولاکتین

پرولاکتین یک بخش مهم از سیستم غدد درون ریز می‌باشد که مرتبط با واکنش‌های فیزیکی‌ نظیر رشد، خوردن و میل جنسی‌ می‌باشد. پرولاکتین نه تنها سطح تستوسترون را در مردن تنظیم می‌کند بلکه باعث تنظیم عملکرد ایمنی، تعادل آب‌-نمک، فعالیت مغزی، رفتار و رشد نیز میشود. این پرولاکتین است که بعد از رابطه جنسی‌ احساس رضایت کامل را به بدن میدهد و فرد را مدتی‌ دور از این عمل می‌کند. پرولاکتین و تستوسترون بیش از آنچه که شما فکر کنید با هم مرتبط هستند. محققان دریافتند که سطوح بالاتر پرولاکتین باعث میشود تا غدد جنسی‌ تستوسترون کمتری را تولید کنند که این شرایط با نام هایپوگونادیسم (عدم توانائی بیضه‌ها در تولید هورمون) شناخته میشود.

بنابراین افزایش سطح پرولاکتین میتواند منجر به کاهش کیفیت اسپرم، اختلال در نعوظ، کاهش میل جنسی‌، کاهش تراکم اسپرم و بزرگ شدن نامتعارف سینه‌ها در مردان شود. این علائم میتوانند در زندگی‌ روزمره تان به تدریج برجسته شوند. در این حالت ممکن است دچار بزرگی‌ سینه شوید که حتی پس از صرف چندین ساعت روی تردمیل نیز از بین نخواهند رفت. در این وضعیت همچنین کیفیت اسپرم شما نیز کاهش پیدا می‌کند و به آرامی میل جنسی‌ خود را از دست خواهید داد. اما به هر حال اولین چیزی که تحت تاثیر قرار می‌گیرد کیفیت اسپرم می‌باشد. در واقع سطح بالای پرولاکتین روی ترشح هورمون آزاد کننده گونادوتروپین‌ها اثر می‌گذارد که همین امر نیز خود روی آزاد سازی (FSH) و (LH) اثر میگذارد که این دو هورمون نیز وظیفه ساخت تستوسترون و تنظیم آن در بدن را دارند.

نکته : هر مردی که خواهان حفظ میل جنسی‌ و حفظ سطح تستوسترون می‌باشد میبایست در جهت کاهش سطح پرولاکتین اقداماتی را انجام دهد.

 

تحقیقات روی سطح پرولاکتین و تستوسترون

۱) در یک تحقیقی که اخیرا انجام شد محققان روی ۳۰۰۰ مرد و زن بین سنین ۴۰-۷۹ سال روی سطح تستوسترون، سطح قند خون، سطح کلسترول و سطح پرولاکتین آنها تحقیق کردند. همچنین از این افراد شرکت کننده در مورد سلامت عمومی‌، سیگار کشیدن و مصرف الکل نیز سوال پرسیده شد. نتایج نشان داد که سطح پرولاکتین مرتبط با سلامت ضعیف جنسی‌ و روانی‌ می‌باشد. همچنین مردانی که دارای سطح پایین تستوسترون بودند تاکید کردند که زندگی‌ جنسی‌ آنها در حال بدتر شدن می‌باشد. آنها همچنین اعتراف کردند که هنگام ارضا شدن لذتی نمیبرند. آنها همچنین دارای علائم اضطراب و افسردگی نیز بودند.

۲) یک تحقیق دیگر در دهه ۹۰ میلادی روی رابطه سطح تستوسترون و پرولاکتین در مردان انجام شد. در این تحقیق روی حدود ۵۷ مرد دارای عملکرد جنسی‌ ضعیف تحقیق صورت گرفت. سطح تستوسترون خون تمام این بیماران مورد مطالعه قرار گرفت. این بیماران سپس به دو گروه تقسیم شدند، آنهایی که سطح تستوسترون آنها در پلاسما کمتر از ۰.۸ نانومول در لیتر بود و آنهایی که سطح تستوسترون در آنها بیش از ۰.۸ نانومول در لیتر بود. سپس بعد از آن سطح پرولاکتین در این افراد مورد تحقیق قرار گرفت. به شکل جالبی‌، سطح پرولاکتین در مردانی که دارای سطح پایین تری از تستوسترون بودند بیشتر بود و بلعکس.

۳) در طول دو دهه اخیر آزمایشات زیادی روی موش‌ها برای تعیین رابطه تستوسترون و پرولاکتین انجام شده است. این آزمایشات روی موش‌هایی انجام میشد که سطح پرولاکتین و تستوسترون در آنها دچار تغییر و تخریب شده بود. یکی‌ از این تحقیقات اشاره دارد که تستوسترون از طریق یک مکانیزم پیچیده تنظیم کننده سطح ترشح پرولاکتین می‌باشد. تمام این تحقیقات نشان دادند که پرولاکتین برای حفظ قدرت باور کردن در مردان حیاتی می‌باشد.

 

چگونه سطح پرولاکتین را کاهش دهیم

اکنون میدانید که افزایش سطح پرولاکتین در بدن میتواند باعث کاهش سطح تستوسترون شود. بنابراین بسیار مهم است که به دنبال راه‌هایی برای کاهش سطح پرولاکتین باشیم.

 

مکمل (Ashwagandha) باعث کاهش سطح پرولاکتین میشود

گیلاس زمستانی (Ashwagandha) گیاهی است که به عنوان یک آداپتوژن شناخته میشود که اساسا به این معنی‌ است که میتواند در کاهش استرس در بدن کمک کننده باشد. اما وظیفه این گیاه تنها کاهش سطح استرس نمیباشد زیرا در یک تحقیق نشان داده شد که این گیاه میتواند باعث افزایش سطح تستوسترون تا ۴۰% شود. این اتفاق زمانی‌ رخ داد که مردان مورد آزمایش به مدت ۳ ماه روزانه ۵ گرم از این مکمل مصرف کرده بودند. در همان تحقیق همچنین مشخص شد که این گیاه میتواند تا ۱۵% باعث کاهش سطح پرولاکتین شود که همین امر مکمل (Ashwagandha) را به یک مکمل بسیار عالی‌ برای هر مردی تبدیل کرده است.

 

ویتامین ای باعث کاهش سطح پرولاکتین میشود

ویتامین ای به دلیل قابلیت تقویت تولید اسپرم در بدن شناخته میشود و همچنین تحقیقاتی‌ وجود دارد که نشان میدهند این ویتامین میتواند باعث تقویت سطح تستوسترون نیز شود. همچنین در یک تحقیق یافت شد که مصرف ۳۰۰ میلی گرم ویتامین ای برای ۸ هفته میتواند به میزان قابل توجه ۶۹% باعث کاهش سطح پرولاکتین شود. همچنین در طول چند سال اخیر تحقیقات زیادی در حال انجام است که نشان میدهند ویتامین ای میتواند به تقویت عملکرد مغز کمک کند. محققان باور دارند که دلیل این امر این است که ویتامین ای یک آنتی اکسیدان قدرتمند نیز می‌باشد.

 

ویتامین ب۶ باعث کاهش سطح پرولاکتین میشود

ویتامین ب۶ یک ویتامین بسیار مهم می‌باشد و بخشی از ویتامین ب کامپلکس می‌باشد. این ویتامین در بسیاری از فعالیت‌های بدن نقش دارد اما احتمالا مهم‌ ترین آنها تقویت سطح تستوسترون می‌باشد. همچنین در یک تحقیق مشخص شد که مصرف ویتامین ب۶ میتواند باعث کاهش سطح پرولاکتین شود.در این تحقیق نشان داده شد که مصرف ۳۰۰ میلی گرم ب۶ پیریدوکسین میتواند باعث افزایش سطح هورمون رشد و کاهش سطح پرولاکتین در انسان شود.

 

روی باعث کاهش سطح پرولاکتین میشود

به روی همچنین ماده معدنی جنسی‌ نیز گفته میشود. دلیل نامگذاری آن این است که کمبود روی یکی‌ از دلایل اصلی‌ کاهش حجم اسپرم و کاهش سطح تستوسترون می‌باشد. اما این تنها دلیل نیست که به این نام شناخته میشود.دلیل دیگر آن این است که در یک تحقیق روی نشان داد که میتواند تقریبا به میزان ۵۰% باعث کاهش سطح پرولاکتین در مردان شود.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.2/5 - (5 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات