چرا پس از دوره استروئید پاکسازی لازم است؟
5

چرا پس از دوره استروئید پاکسازی لازم است؟

  • پاکسازی استروئیدها
  • 1 دسامبر 21
  • حسام رضائی
  • 6,993 بازدید
  • بدون دیدگاه

نحوه پاکسازی استروئید از بدن چگونه است و اصولا چرا کار پاکسازی باید انجام شود؟! هنگامی که به یک بدنساز حرفه ای نگاه می‌کنید، میتوانید ببینید که او بسیار حجیم، بسیار خشک و بسیار قدرتمند می‌باشد. این سوال در ذهن شما ایجاد میشود که او چگونه به اینجا رسیده است؟

آیا نتیجه سخت کوشی، رژیم دقیق و استفاده از مکمل‌های مناسب بوده؟ یا از یک سری روش‌های غیر قانونی‌، نظیر مصرف استروئید‌ها بهره برده است؟ خوب، باید گفت روش اول ایمن و روش دوم غیر ایمن می‌باشد.

استروئید‌ها روند کاری طبیعی بدنتان را کاملا به هم میریزند. به همین دلیل است که پس از یک دوره استروئید، شما نیازمند یک دوره “ استراحت “ نیز میباشید. در اینجاست که دوره پاکسازی وارد داستان میشود. در ادامه این مقاله از مجله اینترنتی مکمل ها به معرفی روش هایی برای نحوه پاکسازی استروئید می پردازیم.

نحوه پاکسازی استروئید : دوره پاکسازی چیست؟

هنگامی که استروئید مصرف می‌کنید، شما به شکل مصنوعی باعث افزایش قدرت و حجم خود میشوید، که این امر میتواند عوارض جانبی زیادی را در پی داشته باشد. اما مشکل اصلی‌ پس از پایان یک دوره استروئید شروع میشود. در طول دوره، بدن شما وارد حالت کروز کنترل شده و تولید طبیعی هورمون‌ها را متوقف می‌کند. به همین دلیل است که شما نیازمند دوره پاکسازی هستید.

bodybuilding steroids
نحوه پاکسازی استروئید

دوره پاکسازی یک فرایند ضروری است که افراد پس از پایان دوره‌های استروئید خود آن را انجام میدهند. هدف این است که بدن این افراد دوباره به وضعیت نرمال خود باز گردد و تولید طبیعی هورمون‌ها در بدن دوباره شروع شود. هنگامی که یک دوره استروئید به پایان برسد، مصرف کننده دوره پاکسازی خود را شروع خواهد کرد، که چیزی بین ۳۰ تا ۴۵ روز به طول می انجامد.

دارو‌های مختلفی‌ هستند که می‌توان از آنها در دوره پاکسازی استفاده کرد. در اینجاست که (SERM)‌ها وارد کار میشوند.

(SERM)‌ها برای دوره پاکسازی

یکی‌ از محبوب‌ ترین گزینه‌ها برای دوره پاکسازی تعدیل کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن سارم ها (SERM) هستند. اینها داروهایی هستند که در جهت خنثی سازی اثر استروژن در بدن عمل میکنند، که این امر آنها را برای درمان سرطان سینه محبوب کرده است. اما به هر حال، (SERM)‌ها از طریق مهار استروژن، همچنین یک ابزار کارامد در طول دوره پاکسازی نیز هستند.

در دوز‌های بالا، استروئید‌ها میتوانند در بدن تبدیل به استروژن شوند. این همان دلیل ایجاد شرایطی نظیر ژینکوماستی می‌باشد، که میتوند کاملا پیشرفت شما را نابود کند. با مصرف (SERM)‌ها و مهار استروژن پس از یک دوره استروئید شما میتوانید با این عوارض جانبی آزار دهنده مقابله کنید. این دارو‌ها همچنین سطح تستوسترون را نیز تقویت کرده، و کمک میکنند تا تولید تستوسترون در بدن به حالت نرمال برگردد.

محبوب‌ ترین (SERM)‌ها برای دوره پاکسازی کلوماید و نولوادکس هستند. بنابراین، کدام یک از این دارو‌ها بهتر هستند؟ در ابتدا بیایید نگاهی‌ به هر کدام از این دارو‌ها بیندازیم.

نحوه پاکسازی استروئید با کلوماید

نحوه پاکسازی استروئید با کلوماید چگونه است؟! کلوماید دارویی است که عمدتا برای تقویت باروری در زنان و القای تخمک گذاری استفاده میشود. اما این دارو در موارد غیر رسمی‌ زیاد دیگری نیز استفاده میشود، از جمله کمک به افزایش تعداد اسپرم‌ها و بهبود جنبندگی در مردان.

این موارد استفاده غیر رسمی‌ باعث شده تا این دارو به عنوان بخشی از یک دوره پاکسازی مفید باشد. پس از پایان مصرف استروئید ها، کلوماید میتواند بیضه‌ها را تحریک کرده تا مجددا آغاز به تولید تستوسترون کنند.

عوارض جانبی کلوماید

جدایی از اهداف مصرف غیر رسمی‌ یا اهداف پزشکی‌، کلوماید میتواند دارای برخی‌ عوارض جانبی ناخوشایند باشد. این عوارض در زنان شایع تر هستند، اما مشخص نیست که آیا مردان نیز از همین عوارض ممکن است رنج ببرند یا خیر. در زیر برخی‌ از عوارض جانبی کلوماید ذکر شده است :

✅ استفراغ

✅ حالت تعوع

✅ سردرد

✅ اسهال

✅ دید تار

✅ آکنه

اینطور گمان میشود که این عوارض در میان مصرف کنندگان زن بسیار رایج تر است. اما برخی‌ از مصرف کنندگان مرد نیز گزارش عوارض جانبی خفیف پس از مصرف کلوماید را داده اند، از جمله دید تار، نوسانات خلقی‌ و آکنه. به ندرت پیش میاید که هر کدام از این عوارض جانبی حالتی جدی پیدا کنند، اما همچنان ایده خوبی‌ است که هنگام مصرف این دارو در دوره پاکسازی روی سلامت خود نظارت داشته باشید.

زمان مصرف کلوماید

بهترین زمان مصرف کلوماید حدودا ۲ هفته پس از پایان دوره استروئید می‌باشد. این امر زمان کافی‌ را به بدن شما داده تا ورژن مصنوعی‌ تستوسترون را از سیستم خود خارج کند.

زمانی‌ که طول میکشد تا کلوماید اثر خود را نشان دهد، بستگی به دوره استروئیدی دارد که شما در آن بوده اید. هرچه دوره سنگین تر بوده باشد، بیشتر طول خواهد کشید تا سطح هورمون‌های بدن به حالت نرمال خود بازگردند.

همچنین باید مدت زمان دوره استروئید خود را نیز مدنظر داشته باشید. مشخصا، هرچه طول دوره بیشتر بوده باشد، نیازمند دوره ریکاوری طولانی تری نیز خواهید بود. گاهی‌ اوقات، چندین هفته طول میکشد تا بدنتان به حالت نرمال خود بازگردد.

نحوه پاکسازی استروئید با نولوادکس

نحوه پاکسازی استروئید با نولوادکس چگونه است؟! کلوماید اغلب در کنار نولوادکس در طول دوره پاکسازی استفاده میشود. نولوادکس که با نام ژنریک تاموکسیفن نیز شناخته میشود، دارویی است که عمدتا برای درمان سرطان سینه در زنان استفاده میشود.

در دنیای بدنسازی، نولوادکس در طول دوره پاکسازی استفاده شده تا به سرکوب استروژن کمک کند، که بسیار شبیه عملکرد کلوماید می‌باشد. مردانی که دوره استروئید خود را به پایان میرسانند اغلب از کلوماید و نولوادکس با هم استفاده کرده تا سطح تستوسترون بدن‌شان را به حالت نرمال بازگردنند.

عوارض جانبی نولوادکس

همانند تمام داروها، نولوادکس نیز میتواند دارای عوارض جانبی باشد. مشابه کلوماید، این عوارض نیز بیشتر روی زنان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، اما این به آن معنا نیست که مردان این عوارض را تجربه نخواهند کرد. در زیر لیستی از عوارض جانبی احتمالی‌ نولوادکس آورده شده تا حواس تان به آنها باشد :

✅ ناراحتی‌ معده

✅ تحریک پوست

✅ سردرد

✅ حالت تعوع

✅ افسردگی یا اضطراب

✅ دل درد

✅ یبوست

✅ کاهش میل جنسی‌

این عوارض جانبی به شکل معمول مرتبط با مصرف کنندگان زن می‌باشد. دلیل این امر این است که هنگام استفاده برای درمان سرطان سینه، نولوادکس برای دوره بسیار طولانی تری استفاده میشود. اما هنگام استفاده برای دوره پاکسازی، عوارض جانبی معمولا حداقلی هستند. علیرغم اینکه نولوادکس میتواند به بازیابی سطح نرمال تستوسترون کمک کند، اما یکی‌ از اصلی‌‌ترین تاثیرات نولوادکس میتواند اثر گذاری روی میل جنسی‌ باشد.

زمان مصرف نولوادکس

دوز ایده ال نولوادکس ۴۰ میلی‌ گرم در روز برای دو هفته اول، و ۲۰ میلی‌ گرم در روز برای دو هفته بعد از آن می‌باشد. در آخر، باید به مدت دو هفته دیگر دوز را روزانه به میزان ۱۰ میلی‌ گرم (دوز نگهداری) استفاده کنید.

نولوادس در برابر کلوماید

کلوماید و نولوادکس در واقع دو داروی بسیار شبیه به هم هستند، که تنها در یک جا با هم فرق دارند.

اینطور گمان میشود که نولوادکس بیشتر از کلوماید میتواند باعث کمک به تولید (LH) شود. این هورمون برای آزاد سازی تستوسترون مهم می‌باشد. برای بهره‌ مندی از تمام مزایا، این دو دارو اغلب در یک زمان با هم مصرف میشوند.

نحوه پاکسازی استروئید : (SERM) در برابر (SARM)

چه نکاتی را باید در مورد نحوه پاکسازی استروئید در نظر گرفت؟ آیا پس از پایان دوره استروئید تنها نگاه تان میبایست روی (SERM)‌ها باشد؟ خوب، این انتخاب بسیاری از مصرف کنندگان با تجربه استروئید می‌باشد. اما یکی‌ از معایب استفاده از (SERM)‌ها در دوره پاکسازی این است که زمانی‌ طول خواهد کشید تا آنها بتوانند سطح هورمون‌ها را به حالت نرمال خود بازگردنند. این امر میتواند واقعا مقداری از عضلات با ارزشی که ساخته اید را از بین ببرد. و چه فایده که بدن خود را متحمل استرس زیادی کرده تا در نهایت آن عضلات را از دست بدهید؟

به همین دلیل، برخی‌ از افراد همچنین (SARM)‌ها را نیز به دوره پاکسازی خود اضافه میکنند.

(SARM) چیست؟

(SARM) مخفف تعدیل کننده‌های انتخابی گیرنده آندروژن می‌باشد. (SARM)‌ها در واقع دارای اثرات مشابه استروئید‌ها هستند، و گاهی‌ اوقات آنها به آنابولیک‌های رایج ترجیح داده میشوند. دلیل این امر این است که (SARM)‌ها بسیار بیشتر از آنکه آندروژنیک باشند، ماهیت آنابولیک دارند، به این معنی‌ که شما میتوانید از عضله سازی اضافه بدون بروز عوارض جانبی آندروژنیک ناخوشایند حاصل از مصرف استروئید ها، لذت ببرید. آنها همچنین در فرم خوراکی نیز موجود هستند، بنابراین نیازی نیست که سر و کارتان به تزریق بیفتد.

جدایی از مزیت‌های بهبود دهنده عملکرد آنها، (SARM)‌ها همچنین میتوانند در طول دوره پاکسازی استفاده شوند. از آنجایی که این دارو‌ها به عضله سازی کمک میکنند، بنابراین میتوانند به جلوگیری از تحلیل عضلات در طول دوره پاکسازی کمک کنند. اما (SARM)‌ها بر خلاف (SERM) ها، نمیتوانند به بازیابی سطح طبیعی تستوسترون کمک کنند. به همین دلیل، توصیه میشود که شما از یک (SARM) نظیر اوستارین در کنار کلوماید یا نولوادکس استفاده کنید.

steroids addiction mokamelhaa
نحوه پاکسازی استروئید

عوارض جانبی (SARM) ها

احتمال بروز عوارض جانبی با مصرف (SARM) ها، بسیار پایین تر از احتمال بروز عوارض جانبی استروئید‌ها می‌باشد، مخصوصا در دوز‌های پایینی که در دوره پاکسازی مصرف میشوند. اما، هنگام مصرف به جای استروئید‌های آنابولیک، بدنسازان اغلب از دوز‌های بسیار بالا از (SARM)‌ها استفاده میکنند. در این مواقع است که عوارض جانبی ناخوشایند ممکن است بروز کنند :

✅ ژینکوماستی

✅ ریزش مو

✅ اختلال در دید

✅ به خطر افتادن سطح تستوسترون

✅ ناباروری

همانطور که می‌بینید، این عوارض جانبی نیز تقریبا مشابه عوارض جانبی مصرف استروئید‌ها میباشند.

اما اگر از دوره پاکسازی استفاده نکنید چه میشود؟

بهترین حالت این است عضلاتی که با سختی ساخته اید را از دست خواهید داد و بدترین حالت این است که سطح هورمون‌های شما برای چندین هفته در وضعیت بسیار نامطلوب پس از پایان دوره باقی‌ میمانند که این امر میتواند باعث ایجاد ژینکوماستی، آکنه، مشکلات در آلت تناسلی و فشار خون بالا شود.

بنابراین، دوره پاکسازی پس از پایان دوره استروئید به شدت مهم می‌باشد. نظرات خود را در خصوص نحوه پاکسازی استروئید با ما در میان بگذارید.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
5/5 - (2 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات