پپتید های  مورد استفاده در بدن سازی و مزایای آنها
4

پپتید های مورد استفاده در بدن سازی و مزایای آنها

  • پپتیدها و انواع آنها
  • 25 می 18
  • حسام رضائی
  • 29,056 بازدید
  • 3 دیدگاه

پپتید :مشاهدات نشان میدهد که مصرف پپتید‌ها در سال‌های اخیر میان بدن سازان و کسانی‌ که به دنبال ساختن بدنی فوق‌العاده هستند در حال افزایش است. شاید دلیل این امر تا حدودی مرتبط با دسترسی‌ نسبتا سخت به استرویید‌ها و مصرف آنها باشد. اما این مواد چه هستند و آیا واقعا می‌توان آنها را جایگزین قانونی‌ استرویید‌ها دانست؟ بدن سازان از مصرف آنها باید انتظار چه مزایایی را داشته باشند؟ ما در اینجا پاسخ این سوالات و موارد بیشتری از جمله انواع پپتید‌ها را خواهیم داد.

پپتاید‌های مورد استفاده در بدن سازی و مزایای آنهاپپتید‌ها چه هستند؟

یک پپتید اساسا به زنجیره کوتاهی از آمینو اسید‌ها که به وسیله یک پیوند به هم متصل هستند گفته میشود. این زنجیره معمولا متشکل از ۵۰ آمینو اسید یا کمتر همراه با آمینو کربوکسیل در انتهای خود می‌باشد. پپتید‌ها به طور طبیعی در بدن وجود دارند و همچنین می‌توان آنها را تولید کرد. شما همچنین میتوانید با مصرف مواد غذایی آنها را به دست آورید. این ترکیب‌ها معمولا به جای پروتئین‌ها اشتباه گرفته میشوند. البته دلیل این اشتباه کاملا مشخص است زیرا هر دوی آنها متشکل از آمینو اسید‌ها هستند. اما این تفکر کاملا صحیح نمیباشد. پپتید‌ها و پروتئین‌ها از لحاظ ساختار اختصاصی با هم متفاوت هستند. پپتید‌ها نهایاتا دارای ۵۰ آمینو اسید هستند، اما پروتئین‌ها دارای مقادیر بیشتری آمینو اسید میباشند. این زنجیره‌های کوچک از آمینو اسید‌ها در سلول‌های بدن انسان یافت میشوند. وجود آنها برای تولید مناسب انواع هورمون‌ها نظیر هورمون رشد مفید می‌باشد که یک هورمون بر پایه پروتئین می‌باشد. پپتید‌ها دارای انواع گوناگونی هستند نظیر پلیمرها، اولیگوپپتید‌ها و نوروپپتید ها.

چرا پپتید‌ها توسط بدن سازان مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

شاید دلیل اصلی‌ استفاده بدن سازان از پپتید‌ها به خاطر بهبود تولید هورمون رشد باشد. دیگر بر کسی‌ مخفی‌ نیست که هورمون رشد چگونه میتواند باعث بهبود حجم خالص عضلانی بدن شود. بدن شما میتواند از پپتید‌ها در جهت بهبود ترشح هورمون رشد استفاده کند. بنابراین از این طریق میتوانند کار را برای افرادی که علاقمند به افزایش بیشتر حجم خود هستند آسان تر کنند. مصرف پپتید‌ها ممکن است باعث افزایش قدرت نیز شود. حتی گفته میشود که این زنجیره‌های کوتاه آمینو اسیدی میتوانند تولید تستوسترون را نیز بهبود دهند.

یکی‌ دیگر از دلایل مصرف پپتید‌ها توسط بدن سازان قابلیت آنها در ریکاوری سریعتر می‌باشد. پپتید‌ها میتوانند باعث تولید اکسیژن کافی‌ در سلول‌های ماهیچه ای در مقادیر کافی‌ شوند. آنها همچنین قادر هستند سطح استقامت فرد را افزایش دهند. این مزایا پپتید‌ها را به طور کل در میان همه ورزشکاران در هر رشته ای محبوب کرده است. پپتید‌ها همچنین قادر به افزایش چربی‌ سوزی نیز هستند که خود یک دلیل دیگر برای استفاده بدن سازان از آنها می‌باشد.

انواع پپتید ها

برای کسانی‌ که ممکن است به مصرف پپتید‌ها علاقمند باشند انواع متنوعی از آنها وجود دارد. و هر از چند گاهی‌ نیز به تعداد آنها اضافه میشود. برخی‌ از آنها برای برخی‌ اهداف خاص نظیر عضله سازی، چربی‌ سوزی و بهبود عملکرد ورزشی مناسب تر هستند. انواع پپتید‌های ارائه شده در بازار فروش در گروه‌های مختلفی‌ طبقه بندی میشوند. معمولا این طبقه بندی بر اساس نوع عمل آنها صورت می‌گیرد. در زیر برای شما به شرح چند مورد از محبوب‌ ترین پپتید‌ها در بدن سازی خواهیم پرداخت.

هورمون آزاد کننده هورمون رشد (GHRH)

همانطور که از نام این پپتید مشخص است (GHRH) میتواند به تحریک ترشح هورمون رشد کمک کند. مدت زمان آزاد سازی هورمون رشد بسته به نوع پپتیدی دارد که شما از آن استفاده می‌کنید. یک نکته مهم که باید ذکر شود این است که این ترکیب دارای یک حدی از تاثیرگذاری می‌باشد. افزایش میزان دوز بیش از حد نیاز نمی‌تواند باعث ترشح بیشتر هورمون رشد شود. در زیر چند پپتید برای شما معرفی‌ خواهد شد که همگی‌ در دسته (GHRH) قرار میگیرند.

GRF 1-29 اصلاح شده

GRF 1-29 اصلاح شده بیشتر به دلیل مزایای آن در بهبود رشد عضلات و چربی‌ سوزی شناخته میشود. این پپتید همچنین با نام (CJC-1295) بدون (DAC) نیز شناخته میشود. این پپتید همچنین ممکن است برای افرادی که به دنبال کاهش سرعت فرایند پیری خود هستند نیز کمک کننده باشد. همچنین اینطور گمان میشود که این پپتید میتواند به خواب بهتر نیز کمک کند. نیمه عمر (GRF 1-29) اصلاح شده به سختی به ۳۰ دقیقه می‌رسد.

CJC 1295 DAC

این پپتید دقیقا نقطه مقابل (GRF 1-29) اصلاح شده از یک جهت می‌باشد. پپتید (CJC-1295) که دارای (DAC) می‌باشد اساسا از لحاظ مدت زمان تاثیر گذاری با سایر پپتید‌ها به طور کلی‌ متفاوت است. مدت زمان نیمه عمر آن حدود یک هفته تخمین زده میشود، و به همین مصرف آن را برای افرادی که بیش از حد از مصرف پپتید‌ها با فراوانی‌ بالا میترسند ایده آل کرده است. این ترکیب از لحاظ خواص مشابه (GRF 1-29) اصلاح شده می‌باشد.

(HGH Fragment 176-191)

این پپتید بخشی از هورمون رشد انسانی‌ می‌باشد. به شکل دقیق تر این پپتید فرم اصلاح شده آمینو اسید‌های ۱۷۶-۱۹۱ در جایگاه C-terminal می‌باشد. بدن سازان اغلب از این پپتید برای بهبود چربی‌ سوزی استفاده میکنند تا بتونند تفکیک عضلانی خود را بهتر نمایان کنند. به منظور اهداف چربی‌ سوزی و کاهش وزن، اینطور گمان میشود که (HGH Fragment 176-191) بسیار قدرتمند تر از هورمون رشد معمولی‌ می‌باشد. همچنین به دلیل تاثیرات مثبت روی سطح (IGF-1) این پپتید دارای خواص ضد پیری نیز می‌باشد.

سرمورلین

این پپتید که دارای ساختار مشابه (CJC-1295) می‌باشد، معمولا به دلیل اهداف ضد پیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما همچنین برای عضله سازی نیز مفید در نظر گرفته میشود. سرمورلین دارای ۲۹ آمینو اسید از ۴۴ آمینو اسید پپتید (GHRH) می‌باشد. سرمورلین برای بهبود سطح هورمون رشد بسیار قدرتمند عمل می‌کند و در تحقیقات نیز این موضوع اثبات شده است. در تحقیقات مشاهده شده است که زنجیره آمینو اسیدی ۱-۲۹ اساسا عامل ایجاد قدرت (GHRH) در تولید هورمون رشد توسط غده هیپوفیز می‌باشد. اما باید بدانید که سرمورلین دارای نیمه عمر بسیار کوتاهی‌ می‌باشد، چیزی در حدود ۱۰ دقیقه یا کمتر.

پپتید آزاد کننده هورمون رشد (GHRP)

این ترکیبات ممکن است بهبود یافته (GHRH) از لحاظ میزان توانائی در ترشح هورمون رشد تلقی‌ شوند. اینطور گمان میشود که (GHRP) میتواند باعث ترشح مقادیر بیشتری از هورمون رشد در بدن شود. بر خلاف مورد (GHRH)، با مصرف این ترکیب شما دیگر برای دریافت مزایای آن نیازمند زمان‌های خاصی‌ نیستید. (GHRH) میتواند هر زمان که آن را مصرف کنید باعث افزایش سریع سطح هورمون رشد شود. این دسته نیز دارای انواع مختلفی‌ از پپتید‌ها می‌باشد که برخی‌ از آنها به قرار زیر است :

(GHRP-6) پپتید

از این پپتید در عضله سازی، کاهش وزن و اهداف ضد پیری استفاده میشود و همچنین یک پپتید بسیار قدرتمند در افزایش سطح هورمون رشد محسوب میشود. (GHRP-6) همچنین میتواند در مبارزه با التهابات و بهبود ریکاوری عمل کند. برخی‌ از بدن سازان حرفه ای اعتقاد دارند که ترکیب این پپتید با برخی‌ استرویید‌ها میتواند اثر آنها را بیش از پیش کند. این پپتید نه تنها قادر به تحریک غده هیپوفیز برای ترشح هورمون رشد می‌باشد، بلکه میتواند باعث مهار سوماتوستاتین نیز شود که عامل جلوگیری از ترشح هورمون رشد می‌باشد.

(GHRP-2)

اگر (GHRP-6) را در آزاد سازی هورمون رشد قدرتمند بدانیم (GHRP-2) حتی از آن نیز قدرتمند تر است، اگرچه تفاوت قدرت آنها اندک می‌باشد. از (GHRP-2) نیز برای همان اهداف مشابه استفاده میشود. اما بر خلاف برخی‌ پپتید‌ها باعث افزایش شدید اشتها نمی‌شود. این امر میتواند مصرف این پپتید را برای افرادی که بیشتر به دنبال افزایش حجم خالص عضلانی هستند ایده آل کند.

ایپامورلین

این پپتید پتانسیل تحریک آزاد سازی هورمون رشد بدون ایجاد مشکلات دیگر پپتید‌ها را دارا می‌باشد. همانند (GHRP-6)، ایپامورلین نیز هم میتواند باعث تحریک غده هیپوفیز و هم مهار سوماتوستاتین شود. البته این پپتید قویترین پپتید آزاد کننده هورمون رشد نمیباشد. اما نه میتواند باعث افزایش شدید میزان اشتها در شما شود و نه باعث افزایش سطح کورتیزول و پرولاکتین میشود. این ویژگی‌‌ها مصرف این پپتید را برای برخی‌ افراد خوشایند می‌کند.

هگزارلین

مصرف هگزارلین حتی میتواند بیش از (GHRP-6) و (GHRP-2) باعث ترشح هورمون رشد در بدن خود شوند. همانند دیگر پپتید‌های (GHRP) و (GHRH)، عقیده بر این است که هگزارلین نیز برای عضله سازی، چربی‌ سوزی و ضد پیری مفید است. هگزارلین اساسا در هر دوزی قویتر از هر پپتید آزاد کننده هورمون رشد می‌باشد.

فاکتور رشد شبه انسولین ۱ (IGF-1)

این ترکیبات برای هدف قرار دادن برخی‌ گروه‌های عضلانی خاص بسیار عالی‌ میباشند. (IGF-1) که با عنوان (Somatomedic C) نیز شناخته میشود، یکی‌ از محبوب‌ ترین گروه‌های پپتیدی برای عضله سازی در ۱۰ سال اخیر یا بیشتر میباشند. دورین یتس انگلیسی که دارای شش عنوان مستر المپیا پشت سر هم در دهه ۹۰ میلادی می‌باشد، به عنوان یکی‌ از برجسته‌ ترین استفاده کننده این گروه از پپتید‌ها شناخته میشود. همین امر باعث شد که بسیاری از بدن سازان حرفه ای دیگر نیز این پپتید‌ها را رژیم خود جای دهند. (IGF-1) نیز در انواع مختلفی‌ یافت میشود :

(IGF-1 LR3)

یکی‌ از محبوب‌ ترین پپتید‌های دسته (IGF-1) که توسط خریداران تهیه میشود (IGF-1 LR3) می‌باشد. (IGF-1 LR3) متشکل از ۸۳ آمینو اسید می‌باشد. این یعنی‌ در این پپتید به توالی استاندارد فاکتور رشد شبه انسولین ۱۳ آمینو اسید دیگر نیز اضافه شده است. همین امر (IGF-1 LR3) را بسیار قویتر از (IGF-1) کرده است. نیمه عمر آن طولانی تر و میتواند تا ۳۰ ساعت ادامه داشته باشد، در صورتی‌ که نیمه عمر (IGF-1) پانزده ساعت می‌باشد. در زمینه بدن سازی (IGF-1 LR3) میتواند به چربی‌ سوزی، ریکاوری سریعتر و کند کردن فرایند پیری کمک کند.

فاکتور رشد مکانو (با پلی اتیلن گلیسول)

این پپتید که با نام (PEG-MGF) نیز شناخته میشود، نه تنها میتواند باعث بهبود رشد عضلات شود بلکه میتواند عامل تشکیل سلول‌های ماهیچه ای جدیدی نیز باشد. در این پپتید فرم (IGF-1) به پلی اتیلن گلیسول (PEG) متصل شده است که همین امر این پپتید را از فاکتور رشد مکانو معمولی‌ متمایز می‌کند. همین تغییر باعث شده است که نیمه عمر (MGF) از چند دقیقه به چند روز افزایش یابد. حالت ایده آل تر این است که از (PEG-MGF ) بعد از تمرین استفاده شود. زیرا این پپتید از طریق استرس مکانیکی فعال میشود. این پپتید میتواند ریکاوری ماهیچه های آسیب دیده را تسریع کند.

لیست پپتید‌های ذکر شده در این مقاله به هیچ وجه جامع نمیباشد. انواع بسیار زیاد دیگری نیز در بازار خرید یافت میشود که برخی‌ از آنها ممکن است برای اهداف بدن سازی لزومی به استفاده از آنها نباشد.

چگونه باید از پپتید‌ها استفاده کرد؟

این مواد در فرم پودر عرض میشوند که باید با آب استرلیزه ترکیب و سپس تزریق شوند. تزریق آنها در دو نوع زیر پوستی‌ یا داخل ماهیچه انجام میشود که نوع اول بیشتر رایج است. توصیه میشود برای تزریق از سرنگ انسولین استفاده شود. شما هنگام تزریق پپتید‌ها به خود باید بسیار با دقت عمل کنید. اطمینان حاصل کنید به رگ‌های خونی حیاتی ضربه ای وارد نشود.

ترکیب (GHRH) و (GHRP)

استفاده از پپتید‌ها لزوما به یک گروه خاص در آن واحد محدود نمی‌شود. اگرچه شما میتوانید هم از مزایای (GHRH) و هم (GHRP) استفاده کنید، در صورت استفاده ترکیبی‌ اثر آنها تقویت خواهد شد. انجام این امر برای مثال میتواند سطح سوماتوستاتین را بهتر کنترل کند. لازم به ذکر است که میزان آزاد سازی هورمون رشد بستگی به این دارد که شما چه نوع پپتید هایی را می‌خواهید با هم به صورت ترکیبی‌ مصرف کنید. یک نمونه ترکیبی‌ که میتواند اثرات بسیار فوق العاده ای را داشته باشد مصرف ترکیبی‌ (GHRP-6) و (GRF 1-29) اصلاح شده می‌باشد.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4/5 - (22 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

3 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات