همه آن چیزی که در مورد آنتی استروژن‌ها باید بدانید
4.4

همه آن چیزی که در مورد آنتی استروژن‌ها باید بدانید

  • آنتی استروژن ها
  • 23 نوامبر 18
  • حسام رضائی
  • 14,612 بازدید
  • بدون دیدگاه

استروژن چیست؟

استروژن یک هورمون می‌باشد، به عبارتی یک پیام رسان شیمیایی است که بدن شما از آن برای برقراری ارتباط با سلول‌ها استفاده می‌کند. هورمون‌ها را همانند یک نامه ارسال شده فرض کنید که در آن دستورات لازم برای رفتار سلول‌ها شرح داده شده است. هنگامی که این هورمون‌ها به گیرنده‌های خود روی سلول‌ها متصل شوند، این دستورات به آنها ابلاغ خواهد شد. استروژن عمدتا در تخمدان‌های زنان (و مقدار اندکی‌ در غدد فوق کلیوی و سلول‌های چربی‌) تولید میشود و چندین اثر روی بدن دارد که عبارت است از :

  • افزایش سطح آنزیم‌های مسول نگهداری گلیکوژن و ترمیم بافت‌های ماهیچه ای
  • تنظیم چرخه قاعدگی
  • محافظت در برابر عفونت‌های دستگاه ادراری
  • افزایش سطح هورمون رشد و فاکتور رشد شبه انسولین ۱
  • بهبود رفتار و هوشیاری
  • و بسیاری موارد دیگر

 

آنتی استرون‌ها چه هستند؟

به بیان دقیق، آنتی استروژن‌ها به گروهی از دارو‌ها گفته میشوند که یا باعث کاهش تولید تولید و یا کاهش اثر استروژن در بدن میشوند. برخی‌ از رایج‌ ترین این دارو‌ها عبارت است از :

واژه “ آنتی استروژن “ همچنین مشمول مکمل‌های طبیعی در این زمینه نیز میشود. این دست از آنتی استروژن‌های طبیعی دارای چندین ماده مختلف هستند که میتوانند به شکل مثبتی روی پروفایل هورمونی بدن اثر گذار باشند، نظیر رسوراترول، عصاره دانه انگور، کورکومین، ماکا، ریشه گزنه وحشی و (3,3′-Diindolylmethane).

تعداد مواد آنتی استروژنی طبیعی بسیار بیشتری نیز وجود دارند که میتوانند در ایجاد تعادل و یا کاهش سطح استروژن کمک کنند، اما میتوانیم در اینجا وقت خود را هدر ندهیم و سر راست میزان تاثیر گذاری آنها را بیان کنیم. خلاصه کلام در مورد این آنتی استروژن‌های طبیعی این است که هیچ کدام ثابت نکرده اند که میتوانند در انسان‌های سالم کارامد باشند. به عبارتی، آنها نیز همانند مکمل‌های تقویت کننده طبیعی سطح تستوسترون کارایی خاصی‌ ندارند.

همه آن چیزی که در مورد آنتی استروژن‌ها باید بدانید

ختم کلام این است که آنتی استروژن‌های طبیعی قرار نیست که تغییر قابل توجهی‌ در سطح هورمون‌های بدن ایجاد کنند و شما را سریعتر به اهدافتان برسانند، بنابراین شما نه تنها باید از هزینه کردن برای این دست مکمل‌ها اجتناب کنید، بلکه باید در مقابل تمام افراد و کمپانی هایی که دوست دارند خلاف این امر را باور کنید جبهه بگیرید و آنها را رد کنید.

اما آنتی استروژن‌های دارویی یک بحث کاملا جدا هستند. اکثر این دارو‌ها برای کمک به مقابله در برابر سرطان سینه ساخته شده‌اند زیرا استروژن میتواند در بافت سینه زنان یک عامل سرطان زا باشد و دانش در مورد این آنتی استروژن‌های دارویی سخن شفافی دارد، این دست از آنتی استروژن‌ها به شکل بسیار قابل توجهی‌ کارایی دارند و در برخی‌ موارد آنها میتوانند سطح استروژن را تا ۹۰% یا بیشتر در بدن کاهش دهند.

در اینجا دوست ندارم با اصطلاحات پیچیده علمی‌ حوصله شما را سر ببرم، اما دارو‌های آنتی استروژن میتوانند از دو طریق به این هدف دست یابند :

  • سرکوب کردن تولید طبیعی استروژن در بدن
  • جلوگیری از تاثیر استروژنی که در بدن تولید شده است

روش اول کاملا سر راست و شفاف می‌باشد، اما اگر در مورد روش دوم برایتان سوالاتی مطرح شده است پس اجازه دهید برایتان توضیحاتی‌ را دهم. بخش اعظمی از استروژنی که در بدن مردان تولید میشود از تبدیل تستوسترون به استروژن است که این عمل را یک آنزیم به نام آروماتاز انجام میدهد.

بسیاری از آنتی استروژن‌ها باعث غیر فعال شدن این آنزیم میشوند و در نتیجه مقادیر بسیار کمتری از تستوسترون به استروژن تبدیل خواهد شد. برخی‌ دیگر از این دارو‌ها از ورود استروژن به درون سلول جلوگیری میکنند که این امر باعث سردرگمی استروژن در سیستم بدنی و در نهایت نابودی آن میشود.

چرا افرادی که در حوزه فیتنس فعالیت دارند از آنتی استروژن‌ها استفاده میکنند؟

افراد بدنساز معمولا به دو دلیل از آنتی استروژن‌ها استفاده میکنند :

  • یا آنها در دوره استرویید هستند
  • یا فکر میکنند که مصرف این دارو‌ها باعث بهبود ترکیب بدنی آنها میشود

بدن سازان به این دلیل در دوره استرویید خود از آنتی استروژن‌ها استفاده میکنند که تستوسترون مصنوعی و دیگر استرویید‌های آنابولیک میتوانند به شدت سطح استروژن در بدن را افزایش دهند. بنابراین، آنتی استروژن‌ها نیز اغلب در دوره‌های استرویید گنجانده میشوند تا از بروز مشکلاتی که مرتبط با افزایش سطح استروژن میباشند جلوگیری شود نظیر احتباس آب و پف کردن بدن، بزرگی‌ نامتعارف سینه ها، افزایش چربی‌ بدن و دیگر موارد این چنینی.

دلیلی‌ که برخی‌ افراد از این دارو‌ها استفاده میکنند این است که آنها عقیده دارند انجام این کار به افزایش حجم، کاهش چربی‌ بدن و افزایش قدرت و سرعت آنها کمک خواهد کرد. آنها معتقدند با سرکوب کردن اثر استروژن روی بدن، شما میتوانید سطح تستوسترون را افزایش داده و حتی میتوانید میزان مجموع تستوسترون در بدن را از طریق کاهش تبدیل آن به استروژن افزایش دهید و در نتیجه شاهد افزایش رشد عضلات خواهید بود.

اما همانطور که قبلا گفتم، این ایده ممکن است روی کاغذ خوب به نظر برسد اما در واقعیت اینطور نیست. اما بیائید بفهمیم که چرا اینطور است.

 

آنتی استروژن‌ها و عضله سازی

اغلب اینطور ادعا میشود که آنتی استروژن‌ها با افزایش سطح تستوسترون میتوانند به عضله سازی سریع تر کمک کنند. تحقیقات نشان داده است که آنتی استروژن‌های مصنوعی قطعا میتوانند به افزایش سطح تستوسترون کمک کنند، حتی گاهی‌ اوقات این افزایش سطح به ۵۰% نیز می‌رسد.

اما به شکل جالبی‌، اینطور به نظر نمیرسد که این دارو‌ها در افزایش سطح تستوسترون در ماهیچه‌های اسکلتی تاثیری داشته باشند، به این معنی‌ که شما مزیت‌های عضله سازی مرتبط با افزایش سطح تستوسترون را مشاهده نخواهید کرد.

https://mokamelhaa.ir/%D8%A8%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5%DB%8C-%D8%AA%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86/

دانشمندان کاملا مطمئن نیستند که چرا اوضاع از این قرار است، اما این موضوع نشان میدهد که چرا آنتی استروژن‌ها هیچگاه قادر نبوده اند خود را در بهبود ترکیب بدنی به اثبات برسانند.

 

آنتی استروژن‌ها و عملکرد

یکی‌ دیگر از روش هایی که آنتی استروژن‌ها به بدن سازان پر امید فروخته میشوند این ادعا می‌باشد که این دارو‌ها میتوانند باعث بهبود عملکرد ورزشی شوند، و در نتیجه شما میتوانید سخت تر از قبل تمرین کرده و عضله سازی سریع تری را داشته باشید.

اما باید گفت تا کنون، هیچ تحقیقی نشان نداده است که آنتی استروژن‌ها میتوانند باعث بهبود عملکرد ورزشی شوند، در واقع دلایل خوبی‌ وجود دارد که بیان میدارند این دارو‌ها در واقع میتوانند باعث بدتر شدن اوضاع در این زمینه نیز شوند. یکی‌ از رایج‌ ترین عوارض جانبی آنتی استروژن‌ها خستگی‌ می‌باشد (زیرا استروژن باعث افزایش دقت و تمرکز میشود) و همین امر میتوانند باعث بدتر شدن تمرینات شما شود.

 

آنتی استروژن‌ها و استرویید ها

بدن سازان به دلیل قدرت آنابولیک آنتی استروژن‌ها آنها را به دوره استرویید خود اضافه نمیکنند. آنها به این دلیل از آنتی استروژن‌ها استفاده میکنند تا بتوانند مقادیر بیشتری استرویید‌های آنابولیک مصرف و عوارض جانبی کمتری را شاهد باشند. پایه هر دوره استرویید همیشه تستوسترون می‌باشد و اصلا غیر رایج نمیباشد که فرد در این دوره‌ها بتواند سطح تستوسترون بدن خود را تا بیش از ۱۰ برابر حالت طبیعی افزایش دهد.

انجام این کار البته باعث افزایش سطح استروژن نیز میشود، زیرا هرچه تستوسترون بیشتری در سیستم بدنی شما جاری باشد، درصد بیشتری از آن نیز تبدیل به استروژن خواهد شد. بعد از تستوسترون معمولا استروییدهایی نظیر دکا دورابولین، دیانابول و سوستانون نیز در دوره‌ها یافت میشوند که این استرویید‌ها نیز بیش از پیش باعث افزایش سطح استروژن میشوند. بنابراین در این دوره‌های استرویید مصرف آنتی استروژن‌ها کم و بیش ضروری می‌باشد تا بتوانید به خوبی‌ تمرینات خود را ادامه دهید.

برخی‌ از استرویید‌ها نظیر پریموبولان، ترنبولون و مسترون تاثیری روی سطح استروژن ندارند و یکی‌ از دلایل محبوبیت آنها نیز همین مورد می‌باشد. اکنون اگر تنها بخواهید از دوز‌های پایین تستوسترون در دوره خود استفاده کنید اغلب اجباری به مصرف آنتی استروژن نمیباشد، اما این میزان دوز پایین قرار نیست آن نتایجی‌ که افراد انتظار دارند را رقم بزند. برای دریافت نتایج قابل توجه، شما باید از استرویید‌های مناسب با دوز‌های کافی‌ استفاده کنید که این امر به شکل اجتناب ناپذیری باعث افزایش بیش از حد سطح استروژن در بدن میشود که در این مورد استفاده از آنتی استروژن‌ها ضروری می‌باشد.

https://mokamelhaa.ir/%D8%A8%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5%DB%8C-%D8%AA%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86/

 

آیا آنتی استروژن‌ها ایمن هستند؟

تحقیقات نشان داده‌اند که آنتی استروژن‌ها اگر در کوتاه مدت مصرف شوند احتمالا ایمن هستند، اما شواهد خوبی‌ وجود دارد که مصرف دراز مدت آنها میتواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی‌ شود.

برای مثال، تحقیقات نشان داده است که این نوع از دارو‌ها میتوانند باعث افزایش احتمال بروز شکستگی و کاهش تراکم مواد معدنی استخوان ها، پوکی استخوان و درد مفاصل و همچنین افزایش سطح کلسترول و تریگلیسیرید‌ها شود. همچنین مصرف دراز مدت این دارو‌ها میتواند باعث افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و ترومبوز سیاهرگی عمقی شود.

همچنین آنتی استروژن‌ها ممکن است باعث افزایش احتمال بروز یبوست، سرگیجه، خارش پوست، حالت تعوع و افسردگی نیز شوند.

همچنین قابل ذکر است که اکثر تحقیقات انسانی‌ مرتبط با آنتی استروژن‌ها روی زنان دارای سرطان سینه انجام شده است، بنابراین ممکن است اثرات آنها روی افراد سالم طور دیگری نمود پیدا کند. همچنین هیچ تحقیق بلند مدتی‌ روی مردان انجام نشده است بنابراین یک علامت سوال بزرگ نیز در اینجا باقی‌ میماند.

با این بیان، اما ممکن است که هنگام مصرف آنتی استروژن‌ها حداقل برخی‌ از این عوارض جانبی را تجربه کنید. همانطور که افزایش غیر طبیعی سطح استروژن در بدن میتواند باعث اختلال در فیزیولوژی بدن شما شود، کاهش غیر طبیعی آن نیز همین اثر را دارد.

 

جمع بندی در مورد آنتی استروژن ها

اگر شما نیز همانند بسیاری دیگر از مردم باشید، پس تنها به این دلیل اینجا حضور دارید تا خرید مکمل‌های طبیعی که ادعا دارند میتوانند باعث کاهش سطح استروژن شوند را مد نظر قرار دهید و بتوانید به بهبود ترکیب بدنی خود کمک کنید. اگر هدفتان این است، میتوانید کلا بیخیال این مکمل‌ها شوید. همین مورد را می‌توان به مکمل‌های طبیعی نسبت داد که ادعا دارند میتوانند باعث ایجاد تغییر در پروفایل هورمونی شوند، این دست از مکمل‌ها کم و بیش بی‌ ارزش هستند.

با این بیان، اما تعدادی آنتی استروژن مصنوعی یا دارویی وجود دارند که میتوانند به شکل قابل توجهی‌ در کاهش سطح استروژن به شما کمک کنند. اینگونه آنتی استروژن‌ها اغلب توسط بدن سازانی که در دوره استرویید هستند استفاده میشوند تا بتوانند عوارض جانبی دوره خود را به حداقل برسانند. اگرچه این دارو‌ها کاملا کارامد هستند، اما آنها نمیتوانند به عضله سازی یا افزایش قدرت و چربی‌ سوزی سریع تر به شما کمک کنند. تنها داروهایی که میتوانند چنین کاری را انجام دهند استرویید‌های آنابولیک هستند.

پس به جای اینکه بخواهید با هک کردن سیستم غدد درون ریز خود با مصرف آنتی استروژن‌ها و دیگر دارو‌ها به پیشرفت خود سرعت دهید، بهتر است تمرکز خود را روی تغذیه مناسب، تمرین صحیح و استراحت کافی‌ قرار دهید و همچنین صبور باشید تا شاهد نتایج فوق‌العاده در آینده باشید.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.4/5 - (11 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات