هر آنچه که باید درباره پروتئین وی بدانید قسمت 1
4

هر آنچه که باید درباره پروتئین وی بدانید قسمت 1

  • مقالات بدنسازی
  • 24 ژانویه 15
  • محمدرضا امیدی
  • 13,864 بازدید
  • 10 دیدگاه

با سلام مجدد خدمت شما کاربران عزیز تر از جان برای این ساعات از سایت مکملها با مقاله ای درباب هم چیز درباره پروتئین وی که از سایت ادکون گرد آوری شده است در خدمت شما ورزشکاران گرامی هستیم

در این مقاله چند قسمتی میپردازیم به برسی تخصصی پروتئین های وی موجود در بازار و نحوی اثر گذاری آنها.

 

پروتئین وی چیست؟
پروتئین وی چیست؟

از “وی” می‌توان به عنوان پروتئین کامل یاد کرد،به این معنی‌ که شامل همهٔ آمینو اسیدهای که بدن نیازمند آن برای ترمیم و عملکرد کامل می‌باشد را داراست.

پروتئین وی همچنین منبع غنی آمینو اسیدهای شاخه دار ال لوسین،ال ایزولوسین و ال والین می‌باشد.این منبع با کیفیت پروتئین به طور طبیعی در محصولات لبنی یافت میشود،اما به طور معمول این پروتئین به صورت مکمل غذایی به بازار عرضه و مصرف میشود.برای اولین بار این پروتئین در صنایع پنیر سازی به عنوان یک ماده بی‌ فایده در نظر گرفته شد!

 

ویژگی‌های پروتئین وی چیست؟

 

پروتئین وی یکی‌ از با کیفیت‌ترین منابع پروتئین است و یک انتخاب ایده‌آل برای مردان و زنان در هر سنی‌ محسوب میشود.نه تنها پروتئین وی باعث فراهم کردن آمینو اسیدهای شاخه دار ضروری برای ورزشکاران حرفه‌ای میشود،بلکه این ماده در بهبود و بازسازی بافت‌های ماهیچه‌ای نیز کمک می‌کند.

 

پروتئین وی به سرعت به خاطر طول کم آمینو اسیدهای شاخه دار آن جذب بدن میشود که خود باعث ریکاوری مطلوب و رشد در عضلات میشود.پروتئین وی دارای ویژگی‌های مطلوب فراوانی‌ است که کنترل وزن،سلامت قلب و عروق و سلامت استخوانها تعداد کمی‌ از این ویژگیها هستند.

 

تفاوت بین پروتئین وی ایزولیت(isolate) و پروتئین وی کانسنتریت(concentrate)چیست؟

بهترین راهکار برای انتخاب پروتئین در بدن سازی,بدنسازی,پروتئین,خرید پروتئین,قیمت پروتئین,خرید آنلاین پروتئین,فروشگاه بدنسازی,مکمل های بدنسازی,مکملها,پودر های بدنسازی,بهتری پروتئین,پروتئین اصل,پروتئین ارجینال,خرید بهترین پروتئین,پروتئین در بدنسازی,بدنسازی بانوان,مکمل بدنسازی,مقاله های بدنسازی,مقاله بدنسازی

 

بر اساس اعلام اداره کل غذا و دارو،پروتئین وی ایزولیت یک پودر پروتئینی طبیعی است که از مشتقات محصولات لبنی به حساب میاید و دست کم بالای ۹۰ درصد حاوی پروتئین است در صورتی‌ این مقدار در پروتئین وی کانسنتریت در حدود ۸۰ درصد می‌باشد.به علاوه،پروتئین وی ایزولیت تقریبا بدون شکر،لاکتوز یا چربی‌ می‌باشد.

 

 

اگر پروتئین وی کانسنتریت حاوی ۸۰ درصد پروتئین می‌باشد پس ۲۰ درصد مابقی چیست؟

 

هر پودر پروتئینی،چه وی،سویا،کازئین و… دارای مقداری آب درون خود است.در حقیقت این مقدار در کل فرمول به پنج درصد می‌رسد.۳-۵ درصد دیگر نیز مواد معدنی خود وی میباشند.۱۰-۱۲ درصد باقیمانده نیز ترکیبی‌ از کربوهیدراتها و چربی‌ می‌باشد.

 

آیا پروتئین وی پاستوریزه است؟

 

پودر پروتئین وی از شیر کامل پاستوریزه به عنوان ماده خام ساخته میشود که در یک محیط استریل با دمای پایین برای جلوگیری از تغییر ماهیت آن صورت می‌گیرد.”وی” توسط گرما میتواند تغییر ماهیت دهد.

 

گرمای بالا(مثل دمای زیاد بالای ۷۲ درجه فرایند پاستوریزه کردن)  باعث تغییر ماهیت پروتئین وی میشود.

سینتا۶ syntha | کمپانی BSN,وی بی اسن ان,وی سینتا 6 شرکت بی اس ان,وی بی اس ان,قیمت وی بی اس ان,خرید وی بی اس ان,قیمت سینت 6,خرید سینتا 6, syntha6,خرید syntha6,قیمت syntha6,خرید وی syntha6,whey syntha6,bsn,خرید پروتئیم وی,مکملها,مکمل های بدنسازی,بدنسازی,مقالات بدنسازی,بدنسازی بانوان,فدراسیون پرورش اندام

 

مدت زمان انقضا پروتئین وی چقدر است؟

بر روی بسته بندی تمام محصولات پروتئین وی تاریخ انقضا و نحوه مصرف آن درج گردیده است.مصرف پروتئینهای تاریخ گذشته به دلیل از بین رفتن مواد جانبی آن که باعث تغییر رنگ و طعم آن میشود میتواند باعث ناراحتیهای معده یا شرایط بدتر نیز شود.

احتمال خراب شدن پروتئین وی به دلیل رشد میکرو باکتریال تا زمانی‌ که در محیطی‌ مات و غیر قابل نفوذ نسبت به آب و رطوبت باشد بسته بندی شوند کم است.

اگرچه مقدار چربی‌ در این پروتئینها کم است اما پروتئین کانسنتریت یا پروتئین بلند(blend) مقداری چربی‌ در آنها وجود دارد،که این چربی‌ میتواند به واسطه‌ تجزیه شیمیایی به وسیله اکسیژن موجود در هوا فاسد شود.تاکید میشود که برای ایمنی ۱۰۰ درصد به اطلاعات مندرج روی بسته بندی که توسط شرکت تولید کننده ارائه کرده است پایبند بمانید.

 

آیا کسانی‌ که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند میتوانند از پروتئین وی استفاده کنند؟

 

پروتئین وی ایزولیت تقریبا بدون لاکتوز است ولی‌ امکان دارد حاوی مقدار کمی‌(نیم گرم) باشد.کسانی‌ که مشکل حساسیت به لاکتوز را دارند میتوانند به راحتی‌ بدون نگرانی نسبت به عوارض آن این ماده را مصرف نمایند.در صورت هر گونه شک این افراد میتوانند با پزشک مربوطه در این باره مشاوره کنند.

منبع:https://www.muscleandstrength.com

 

هر آنچه که باید درباره پروتئین وی بدانید قسمت 1,همهچیز درباره وی پروتئین,پروتئین وی چیست,نحوی مصرف وی,بهترین وی پروتئین,تاثیر پروتئین وی در بدنسازی,بهترین زمان مصرف پروتئین وی,پروتئین وی برای بانوان

پروتئین وی بدون شک یکی‌ از پر کاربرد‌ترین مکمل‌هایی است که توسط بدن سازان، ورزشکاران قدرتی‌ و سایر ورزش کاران رشته‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.با توجه به اطلاعات وسیع و گسترده‌ای‌ که در مورد این پروتئین انجام شده است دیگر افزایش کارایی ورزش کارانی که این مکمل را مصرف میکنند جای تعجب ندارد.

به خاطر تاثیر گزاری ذاتی بالای این مکمل و همچنین تاثیر آنابولیک آن بر بدن این مکمل می‌بایست یکی‌ از پایه‌های ثابت برنامه غذایی هر ورزشکاری باشد.در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که دقیقا پروتئین وی چیست، چگونه تهیه میشود، چه انواعی دارد و اینکه چطور باید از مزایای آن بهره بگیریم را برای شما بازگو خواهیم کرد.

پروتئین وی چیست و از چه چیز تهیه میشود؟
” وی ” در واقع به آب پنیر اشاره دارد که در طول فرایند انعقاد یا لختگی شیر تولید میشود.۲۰% پروتئین تشکیل دهنده شیر حیوانات از وی و ۸۰% مابقی آن کازیین می‌باشد.وی دارای اجزا متنوعی نظیر آلبومین و گلوبولین می‌باشد که بسته به محل ترشح آنها میتواند ترکیبات مختلفی‌ را شامل شود.از آنجایی که اکثر ما مصرف کنندگان مواد لبنی تهیه شده از شیر دام‌ها هستیم بیشترین پروتئین وی که ما هضم می‌کنیم آلفا لاکتالبومین و بتا لاکتوگلوبین هستند.
پروتئین وی یک منبع کامل پروتئین می‌باشد که دارای هر ۹ امینو اسید ضروری برای بدن می‌باشد.بر خلاف پروتئین کازیین پروتئین وی میتواند به سرعت داخل مایعات حل شود.این امر پایه و اساس تولید بسیاری از محصولات لبنی نظیر پنیر و خامه می‌باشد.سایت ادکوان. برای مثال پروتئین وی طی‌ فرآیندی اسیدی به واسطه‌ ته نشینی پروتئین کازیین به دست میاید.زیرا که پروتئین کازیین در محلول دارای (pH) پایین قابل حل نمی‌باشد.خاصیت ژله مانند پنیر نیز به دلیل همین لخته شدن پروتئین کازیین می‌باشد اما با وجود جداسازی پروتئین وی از پنیر همچنان در محصول نها‌یی مقداری پروتئین وی یافت خواهد شد.مشابه بسیاری از تولیدات محصولات لبنی هضم شیر در بدن انسان نیز با جداسازی کازیین از وی توسط اسید معده شروع میشود.

محصولات پروتئین وی
وی به تنهایی خود شامل پروتئین وی، لاکتوز، مواد معدنی و چربی‌ می‌باشد.برای تولید مشتقات وی روش‌های فیلتراسیون متنوع‌ ای‌ نظیر میکروفیلتراسیون و اولترافیتراسیون وجود دارد.بعد از اینکه پروتئین از محصول جدا شد با روش‌هایی آن را خشک کرده تا در اختیار شرکت‌های مکمل سازی و دیگر شرکت‌ها قرار گیرد.

پروتئین وی دارای چه انواعی می‌باشد؟
* پروتئین وی کنسانتره (WPC) : این محصول تولید شده توسط روش اولترافیتراسیون می‌باشد که شامل ۹۰% پروتئین به صورت کنسانتره می‌باشد که این میزان میتواند تا ۲۰% نیز کاهش یابد.مابقی این محصول شامل لاکتوز، مواد معدنی و چربی‌ می‌باشد.
* پروتئین وی ایزولیت (WPI) : این محصول میتواند توسط روش‌های متعددی تولید شود که هدف از تولید این محصول دستیابی به محصولی با میزان پروتئین ۹۰% و بدون لاکتوز می‌باشد.تولید کنندگان اغلب همراه با فیلتراسیون از روش تبادل یونی‌ نیز به صورت ترکیبی‌ استفاده میکنند تا بتوانند جدا سازی ذرات را به صورت انتخابی انجام دهند.
* پروتئین وی هیدرولیزیت (WPH) : این محصول تولید شده توسط هیدرولیز آنزیمی هر دو پروتئین ایزولیت و کنسانتره می‌باشد که به نسبت روش جدیدی محسوب میشود.در این روش مخصوص پیوند پپتیدی بین پروتئین‌ها شکسته میشود که این امر باعث کاهش زمان هضم این پروتئین میشود.

پروتئین وی چگونه کار می‌کند و مزایای آن چیست؟
پروتئین یک درشت مولکول حیاتی می‌باشد که نقش اساسی‌ در تولید و حفظ ماهیچه‌ها ایفا می‌کند.برای اینکه توضیح کوتاهی‌ بخواهیم در مورد عملکرد پروتئین بدهیم اول باید بدانید که امینو اسید‌ها واحد‌های سازنده پروتئین‌ها هستند.پروتئین‌ها نیز واحد‌های سازنده ماهیچه‌ها هستند.پس نتیجه این میشود که ماهیچه‌ها مخازن غنی از امینو اسید‌ها در بدن انسان میباشند.امینو اسید‌ها وظایف بسیاری را درون بدن انجام میدهند نظیر انتقال نوروترنسمیتر ها، تولید انرژی، کارکرد صحیح مغز، کارکرد صحیح قلب، بهبود سیستم ایمنی بدن و بسیاری فعالیت های دیگر.
مصرف پروتئین وی دارای مزایای چند گانه ای می‌باشد که همه آنها به واسطه وجود امینو اسید‌ها و نقش اساسی‌ آنها در بدن می‌باشد.پروتئین وی کامل‌ ترین پروتئین می‌باشد که دارای مقادیر فراوانی‌ لوسین می‌باشد که نقشی‌ اساسی‌ در تنظیم سنتز پروتئین ماهیچه‌ها ایفا می‌کند.پس این مکمل مزایای فراوانی‌ را میتواند به افرادی که به دنبال بهبود وضعیت بدنی خود میباشند تقدیم کند.

 

نگاهی‌ بر مزایای پروتئین وی
* دارای سرعت جذب بالا
* به راحتی‌ میتواند داخل هر رژیم غذایی گنجانده شود
* واکنش‌های آنابولیکی در تمرینات استقامتی افزایش می یابد
* باعث حفظ ماهیچه‌ها شده و اثر افزایش سن بر تخریب ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند
* میتواند محیطی‌ ضد کاتابولیک در مواقع تمرینات طولانی‌ هوازی ایجاد کند
* افزایش حساسیت جذب انسولین و افزایش میزان متابولیسم و چربی‌ سوزی
* بهبود کارکرد سیستم ایمنی بدن مخصوصا برای افرادی که از نظر فیزیکی‌ فعال هستند

 

[box type=”info” align=”aligncenter” ]استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.[/box]

نویسنده:
محمدرضا امیدی
امتیاز شما به این مطلب
4/5 - (1 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

10 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات