مزایا و عوارض جانبی احتمالی‌ تستوسترون پروپیونات
4.1

مزایا و عوارض جانبی احتمالی‌ تستوسترون پروپیونات

  • استروئیدها, مقالات بدنسازی
  • 13 اکتبر 18
  • حسام رضائی
  • 189,258 بازدید
  • 77 دیدگاه

تستوسترون پروپیونات استروییدی است که قدرت آندروژنیک و آنابولیک آن یکسان می‌باشد. این استرویید، یکی‌ از اولین فرم‌های عرضه شده تستوسترون به صورت عمده بوده و توانسته محبوبیت زیادی را در طول این سال‌ها به دست آورد.
تستوسترون پروپیونات یک استرویید با عمل سریع و نیمه‌ عمر نسبتا کوتاه می‌باشد و از همین رو یکی‌ از قابل کنترل‌ ترین نمونه‌های مصنوعی تستوسترون می‌باشد. در سال ۱۹۳۵ بود که اولین جزئیات در مورد تستوسترون پروپیونات منتشر شد، یعنی‌ بعد از تلاش‌های مختلف در ساخت نوعی از تستوسترون با نیمه عمر بیشتر در مقایسه با نوع تستوسترون بدون هیچ استر متصل به آن.

 تستوسترون پروپیونات ساخته و تحت نام تجاری تستوویرون توسط یک کمپانی آلمانی به نام (Schering AG) مورد تبلیغ و فروش قرار گرفت. تا دهه ۶۰ میلادی، تستوسترون پروپیونات رایج‌ ترین نوع مصرفی تستوسترون بود. این استرویید در فرم قرص‌های زیر زبانی نیز تولید میشد، اما تولید آن در دهه ۸۰ میلادی به دلیل افت محبوبیت این فرم متوقف شد.

 
نام شیمیایی Testosterone propanoate
نام علمی Testoviron Testosterone propanoate
نام‌های تجاری Testoviron TestP TP100 تست پروپیونات
 نوع مصرف تزریقی داخل عضله
قدرت آنابولیکی قدرت آندروژنی
100 100
فرمول C22H32O3
نیمه عمر 19 الی 20 ساعت
 قدرت 🟢🟢🟢🔘🔘
عضله سازی 🟢🟢🟢🔘🔘
چربی سوزی  🟢🔘🔘🔘🔘
حفظ عضله 🟢🟢🟢🔘🔘
عوارض 🟢🟢🟢🔘🔘

خواص تستوسترون پروپیونات

تستوسترون پروپیونات متشکل از تستوسترون می‌باشد که به شکل شیمیایی با اسید پروپیونیک توسط یک پیوند به نام پیوند استری متصل شده است. خواص آن بسیار شبیه دیگر انواع تستوسترون می‌باشد. تنها تفاوت این استرویید در میزان سرعت آزاد سازی تستوسترون و نیمه عمر آن در بدن می‌باشد. به دلیل متصل شدن استر پروپیونات، سرعت آزاد سازی تستوسترون در بدن کاهش پیدا کرده است. به محض اینکه ترکیب تستوسترون پروپیونات وارد جریان خون شود، از طریق آنزیمی که سعی‌ بر شکستن پیوند تستوسترون-پروپیونات دارد عمل می‌کند. این شکستن پیوند مدتی‌ طول میکشد و نتایج آن کند تر بروز می‌کند و به این شکل آزاد سازی تستوسترون در سیستم بدنی کنترل شده می‌باشد.

از آنجایی که تستوسترون به شکل طبیعی در بدن نیز تولید میشود، بنابراین مصرف نوع استروییدی آن نیز ایمن در نظر گرفته میشود. دلیل این امر این است که این استرویید آنابولیک تنها باعث افزایش سطح هورمونی در بدن میشود که از قبل وجود داشته است و باعث بهبود عملکرد فرد میشود. تستوسترون همچنین دارای برخی‌ رفتار‌های استروژنیک نیز می‌باشد و مقداری تستوسترون طی‌ فرایندی به نام آروماتیزاسیون در بدن تبدیل به استروژن میشود. دلیل این امر این است که تستوسترون مقداری تمایل دارد با آنزیم آروماتاز اتصال برقرار کند که نتیجه آن تولید استروژن می‌باشد. تستوسترون به عضله سازی میتواند کمک کند، اما همچنین میتواند برای چربی‌ سوزی و کاهش وزن نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

 

تستوسترون پروپیونات

 

 

محبوبیت تستوسترون پروپیونات

تستوسترون پروپیونات یک فرم بسیار محبوب تستوسترون می‌باشد که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استرویید، اولین نوع مصنوعی تستوسترون بود که در دهه ۳۰ میلادی وارد بازار شد و اکنون سال‌ها است که از آن استفاده میشود. این استرویید توسط تمام شرکت‌های داروسازی که در ساخت استرویید‌های آنابولیک نیز فعالیت دارند تولید میشود و بنابراین تهیه آن بسیار آسان می‌باشد.

دلیل محبوبیت شدید تستوسترون پروپیونات این است که عملکرد آن نظیر تستوسترون خالص در بدن می‌باشد. همچنین هنگامی که تستوسترون پروپیونات به بدن تزریق شد، سطح آن در جریان خون نسبتا نرمال باقی‌ میماند. این استرویید نسبتا دارای نیمه عمر کوتاهی‌ است، بنابراین تاثیرات مرتبط با این دارو قابل کنترل بوده و افزایش سطح حداکثری آن میتواند به راحتی‌ و به شکل کارامدی انجام شود. تستوسترون پروپیونات همچنین به این دلیل محبوب است که در آن سال‌های ابتدائی عرضه آن در زمینه پزشکی‌ نیز دارای چندین کاربرد مختلف بود. اما در نهایت استفاده از آن در پزشکی‌ توسط مقررات جدید دولت کاهش پیدا کرد.

تستوسترون پروپیونات

 

عملکرد این استروئید در بدن

 

تستوسترون پروپیونات یک بهبود دهنده عملکرد می‌باشد و میتواند تمام عوارض منفی‌ حاصل از کمبود هورمون تستوسترون در بدن را معکوس کند. این استرویید میتواند باعث کاهش چربی‌ بدن، افزایش حجم خالص عضلانی و افزایش قدرت، بهبود عملکرد جنسی‌، افزایش تمرکز ذهنی‌ و افزایش سطح انرژی فرد شود. تمام این قابلیت‌ها با کمبود تستوسترون در بدن به شدت تضعیف خواهند شد. تستوسترون میتواند به احتباس نیتروژن در بدن کمک کند که همین امر خود میتواند مقادیر قابل توجهی‌ پروتئین را در عضلات حفظ کند. پروتئین جز اصلی‌ عضلات می‌باشد، بنابراین افزایش سنتز پروتئین توسط ماهیچه‌ها میتواند منجر به افزایش قدرت و حجم آنها شود. همچنین افزایش حجم خالص عضلانی منجر به افزایش سرعت متابولیسم نیز میشود که همین امر به رشد بیشتر بدن کمک می‌کند.

 

تستوسترون همچنین بر ضد هورمون‌های گلوکو کورتیکویید عمل می‌کند، که کار آنها نابود کردن عضلات و افزایش سطح چربی‌ بدن می‌باشد. تستوسترون پروپیونات میتواند به شکل کارامدی باعث بلاک و کاهش سطح این هورمون‌ها شود، که نتیجه آن کاهش چربی‌ بدن می‌باشد. تستوسترون همچنین به افزایش سرعت ریکاوری و باز سازی سلول‌ها کمک می‌کند که نتیجه آن رشد سریع تر و بهبود عملکرد ورزشکار می‌باشد.

 

این استرویید همچنین میتواند باعث افزایش سطح (IGF-1) شود که یک هورمون آنابولیک مهم می‌باشد که در بدن به شکل طبیعی حضور دارد. تستوسترون پروپیونات میتواند باعث افزایش میل جنسی‌ فرد شود و باعث ارتقا حالات خلقی‌ میشود. این استرویید همچنین از پوکی استخوان جلوگیری کرده و میتواند بر ضد گسترش بیماری‌های قلبی وارد عمل شود. از دیگر مزایای این استرویید می‌توان به گسترش صفات ثانویه جنسی‌ نظیر شانه‌های پهن، شکل دهی‌ مناسب فک، افزایش حجم عضلانی، رشد مناسب موی صورت و همچنین رویش مو در سینه مردان اشاره کرد.

 

تستوسترون به گیرنده‌های آندروژن متصل و آنها را تحریک می‌کند که این امر موجب تسریع عضله سازی، ترمیم و رشد آنها میشود.

تستوسترون پروپیونات بین مردان و همچنین زنان بدن ساز بسیار محبوب می‌باشد زیرا کنترل سطح آن در جریان خون کار آسان تری می‌باشد. این استرویید میتواند هم در دوره کات و هم در دوره حجم مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین به دلیل نیمه عمر کوتاه، تستوسترون پروپیونات یک استرویید با عملکرد سریع می‌باشد و توانائی افزایش سریع قدرت و همچنین حجم عضلات را دارا است.

دوز‌ها و نوع استفاده تستوسترون پروپیونات

 

به منظور دریافت نتایج حداکثری و همینطور حفظ سطح آن در جریان خون، تستوسترون پروپیونات باید یک روز در میان تزریق شود. معمولا دوز استاندارد آن چیزی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌ گرم در هفته می‌باشد. مبتدیان باید با دوز‌های هفتگی ۲۰۰-۴۰۰ میلی‌ گرم یا حتی ۵۰۰ میلی‌ گرم شروع کنند، مگر اینکه شما اهداف خاص بدن سازی در سر داشته باشید پس میتوانید از این دوز‌ها برای همیشه پیروی کنید. برای افرادی که به انجام تمرینات بسیار سطح بالای بدن سازی علاقه مند هستند و یا برای بدن سازان مسابقه ای، دوز این استرویید میتواند تا ۱۰۰۰ میلی‌ گرم در هفته نیز افزایش پیدا کند. بدن سازان بسیار حرفه ای حتی میتوانند از تستوسترون پروپیونات با دوز‌های بیش از ۱۵۰۰ میلی‌ گرم در هفته نیز بهره ببرند. اما شما باید به یاد داشته باشید، اگرچه با افزایش دوز مزایای آن نیز بیشتر میشود اما عوارض جانبی نیز ممکن است افزایش پیدا کند.

 

کمترین طول دوره برای این استرویید ۸ هفته می‌باشد، در حالی‌ که یک دوره ۱۶ هفته ای میتواند نتایج مطلوب را رقم زند. پس از اتمام دوره تستوسترون پروپیونات، یک برنامه خوب پاکسازی باید شروع شود. تستوسترون پروپیونات مشتقی از تستوسترون با نیمه عمر کوتاه می‌باشد، بنابراین دوره پاکسازی آن میتواند زود شروع شود. به عبارتی دوره پاکسازی شما میتواند پس از ۳ روز از آخرین تزریق این استرویید شروع شود. دوره پاکسازی این استرویید معمولا برای ۱۰ روز شامل مصرف هورمون رشد و سپس ۳-۴ هفته درمان با کلوماید یا نولوادکس میشود.

عوارض جانبی تستوسترون پروپیونات

 

هنگامی که تستوسترون وارد جریان خون شد، بخشی از آن در بدن تبدیل به استروژن میشود. افزایش سطح استروژن در بدن عامل ایجاد برخی‌ عوارض جانبی نظیر احتباس آب، بزرگی‌ نامتعارف بافت سینه در مردان یا حتی افزایش فشار خون و کلسترول می‌باشد. بسیاری از عوارض جانبی مرتبط با استروژن میتوانند با مصرف یک مکمل مهار کننده آروماتاز مهار شوند. همچنین تغییرات ایجاد شده در سطح فشار خون و کلسترول نیز میتوانند از طریق رعایت یک رژیم غذایی متعادل سرشار از چربی‌‌های امگا و افزایش تمرینات هوازی مهار شوند.

 

یک عارضه جانبی دیگر تبدیل تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون می‌باشد که مقادیر بیش از حد آن میتواند باعث بزرگی‌ پروستات و ریزش مو شود. یکی‌ دیگر از عوارض جانبی مصرف تستوسترون پروپیونات یا هر استرویید بر پایه تستوسترون این می‌باشد که تا زمان مصرف استرویید بدن تولید طبیعی تستوسترون خود را متوقف می‌کند، زیرا احساس می‌کند که دیگر نیازی به تولید تستوسترون نمیباشد.

 

تستوسترون در مردان به شکل نرمال در بیضه‌ها تولید میشود، بنابراین در دوره مصرف تستوسترون اندازه بیضه‌ها کوچک خواهند شد. اما به هر حال، هنگامی که مصرف تستوسترون قطع شود سایز بیضه‌ها به حالت نرمال خود باز خواهند گشت و بدن دوباره میتواند تولید طبیعی تستوسترون خود را ادامه دهد. یک عارضه جانبی شناخته شده نیز افزایش رفتار‌های پرخاشگرنه فرد مصرف کننده می‌باشد. برخی‌ افراد ممکن است با مصرف تستوسترون رفتار‌های ضد اجتمایی و پرخاش‌های شدیدی را از خود بروز دهند.

 

دروغ‌ های رایج در مورد تستوسترون پروپیونات

 

یکی‌ از دروغ‌های رایجی که در مورد تستوسترون پروپیونات وجود دارد این است که می‌گویند این استرویید ذاتا چربی‌ سوز است. اما در حقیقت این استرویید همانند هر مشتق دیگر تستوسترون نظیر انانتات و سیپیونات دارای قدرت یکسانی در چربی‌ سوزی می‌باشد. منشا این دروغ از آنجا می‌باشد که تستوسترون پروپیونات باعث احتباس آب کمتری در بدن نسبت به دیگر انواع تستوسترون میشود. چربی‌ سوزی و تفکیک عضلات بدن ارتباط بسیار اندکی‌ با احتباس آب بدن دارد، همچنین حتی میزان احتباس آب در انواع تستوسترون آنقدری نیست که بتواند تغییر قابل توجهی‌ ایجاد کند.

یک دروغ دیگر نیز این است که تستوسترون پروپیونات بر خلاف دیگر انواع تستوسترون باعث ایجاد نفخ و پف کردگی بدن نمی‌شود. اگرچه این مطلب درست است که تولید استروژن حاصل از مصرف تستوسترون پروپیونات نسبت به دیگر انواع تستوسترون کمتر می‌باشد، اما این اختلاف بسیار اندک است. این اختلاف آنقدری نیست که بتوانید تفاوت عمده ای در میزان پف بدن خود احساس کنید. حقیقت این است که اگر تستوسترون پروپیونات نیز همراه با مقادیر اضافه کربوهیدرات مصرف شود، میتواند همانند هر نوع دیگر تستوسترون باعث پف و آبدار شدن بدن شود.

یک دروغ دیگر این است که گفته میشود تستوسترون پروپیونات همانند دیگر انواع تستوسترون نمی‌تواند باعث سرکوب تولید طبیعی تستوسترون بدن شود. این موضوع درست نیست زیرا تمام انواع استرویید‌های آنابولیک باعث سرکوب تولید طبیعی تستوسترون بدن میشوند. اگرچه ممکن است شدت آن بین هر استرویید متفاوت باشد اما میزان این اختلاف ناچیز می‌باشد.

یک دروغ دیگر نیز این است که بیان میشود از آنجایی که تستوسترون پروپیونات دارای استر کوتاه می‌باشد، پس نمی‌تواند در بدن سازی همانند دیگر انواع تستوسترون که دارای استر بلند هستند نظیر انانتات، کارامد باشد. اما واقعیت این است که تمام این استرویید ها، ماده فعال در آنها تستوسترون می‌باشد و تاثیر آنابولیک آن روی سیستم بدن در هر مشتق متفاوت نمیباشد. در واقع، با اندازه گیری ۱۰۰ میلی‌ گرم از هر مشتق تستوسترون، دیده شد که در پروپیونات، تستوسترون بیشتری نسبت به سیپیونات و انانتات وجود دارد. برای مثال، اگرچه پروپیونات در هر ۱۰۰ میلی‌ گرم دارای ۸۳ میلی‌ گرم تستوسترون می‌باشد، اما مشتق دیگر یعنی‌ سیپیونات در همان مقدار تنها دارای ۷۰ میلی‌ گرم تستوسترون می‌باشد. در نهایت باید گفت که با تنظیم دوز‌های هر کدام از انواع تستوسترون، میتوانید نتایجی‌ مشابه از هر کدام دریافت کنید.

تستوسترون پروپیونات یک استرویید آنابولیک بر پایه استر می‌باشد که در میان بدن سازان و ورزشکاران دارای محبوبیت زیادی می‌باشد. این استرویید دارای مزایای زیادی از جمله افزایش حجم عضلانی، افزایش قدرت، افزایش انرژی و افزایش سرعت ریکاوری می‌باشد. اگرچه این استرویید دارای چندین عارضه جانبی می‌باشد، اما چندین مهار کننده نیز وجود دارند که میتوانید با مصرف آنها در طول دوره خود از بروز این عوارض جانبی جلوگیری کرده یا از شدت آنها بکاهید.

خرید تستوسترون پروپیونات

خرید تستوسترون پروپیونات

برای خرید این استروئید میتوانید به وب سایت Mokamel.shop مراحعه کنید
  • تومان
سفارش محصول
نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.1/5 - (64 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

77 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات