رتبه بندی قدرت آنابولیک و آندروژنیک استروئیدهای محبوب
4.7

رتبه بندی قدرت آنابولیک و آندروژنیک استروئیدهای محبوب

  • استروئیدها
  • 5 جولای 19
  • حسام رضائی
  • 22,205 بازدید
  • 6 دیدگاه

قدرت آنابولیک : دانستن تفاوت بین استروئیدهای آندروژنیک و استروئیدهای آنابولیک برای طراحی یک دوره بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. نمیدانم در مورد تمام این مسائل چه احساسی‌ دارید، اما برای بسیاری مساله استروئیدها همانند راه رفتن در میدان مین است. از کجا باید شروع کنید؟ باید به دنبال چه چیزی باشید؟ همین موارد کافی‌ هستند تا باعث سردرد شما شوند.

 

تفاوت بین استروئیدهای آندروژنیک با آنابولیک چه می‌باشد؟

دو نوع استروئید وجود دارد.

اول کورتیکو استروئیدها را داریم. این دارو‌ها برای چندین شرایط پزشکی‌ مرتبط با التهابات و تورم تجویز میشوند. سپس استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک را داریم. استروئیدهای آنابولیک برای درمان شرایطی نظیر سطح تستوسترون کم، تجزیه عضلانی و حتی کم خونی تجویز میشوند.

بیائید صادق باشیم، بیشتر ما به دنبال مزایای پزشکی‌ این استروئیدها نیستیم. اما هنگامی که اشاره شما به سمت بهبود عملکرد ورزشی باشد، این یک داستان کاملا متفاوت می‌باشد. “ تفاوت بین استروئیدهای آنابولیک و استروئیدهای آندروژنیک چیست؟ “ . استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک را حتی می‌توان به دسته‌های بیشتری نیز تقسیم بندی کرد :

 

آندروژنیک در برابر آنابولیک

آندروژنیک به چه معنی‌ می‌باشد؟ آندروژن‌ها هورمون هایی هستند که در بیضه (مردان) و غدد فوق کلیوی (زنان) تولید میشوند. آندروژن‌ها در تنظیم و رشد مردان در مراحل مختلف زندگی‌ نقش دارند. منظور من در مورد دوره بلوغ و شکل گیری ویژگی‌‌های مردانه می‌باشد.

در حقیقت تستوسترون یک آندروژن به خوبی‌ شناخته شده است. به طور خلاصه آندروژنیک مساوی است با تمام چیز‌های مرتبط با “ مردان “ .

اما آنابولیک به چه معنی‌ است؟ آنابولیسم یک فرایند متابولیکی مثبت درون بدن است، در حالی‌ که کاتابولیسم به شرایطی متضاد آن گفته میشود. هنگامی که بدن شما در شرایط کاتابولیک قرار می‌گیرد ماهیچه‌ها اساسا در حال تجزیه شدن و تخریب هستند. اکنون، اگر هدف شما افزایش حجم باشد، پس این شرایط خوبی‌ نیست که بخواهید در آن باشید.

تمرین زدگی و عدم تغذیه مناسب و سوخت رسانی به بدن به راحتی‌ میتواند شما در شرایط کاتابولیک قرار دهد. اما بهترین قسمت اینجا شروع میشود. در اینجاست که استروئیدهای آنابولیک وارد بازی میشوند. هدف از مصرف استروئیدهای آنابولیک تشویق بدن به ماندن در شرایط آنابولیک یا همان حالت رشد مستمر عضلات می‌باشد. بنابراین تفسیر آنابولیک برابر است با عضله سازی و رشد.

اما شما چه نوع تاثیراتی را از استروئیدهای آنابولیک یا استروئیدهای آندروژنیک میپذیرید؟

در زیر چند ویژگی‌ آنابولیک شرح داده شده است :

  • افزایش سنتز پروتئین
  • بهبود احتباس نیتروژن
  • افزایش تولید گلبول‌های قرمز
  • افزایش اشتها
  • رشد و حفظ بافت خالص عضلانی
  • کاهش هورمون‌های استرس
  • بهبود کارایی مواد غذایی

و اکنون چند ویژگی‌ آندروژنیک :

  • افزایش ترشح چربی‌ در سطح پوست
  • کلفت شدن صدا
  • سرکوب ذخایر چربی‌ بدن
  • افزایش رشد موی بدن و صورت
  • تنظیم ارگان‌های جنسی‌ مردانه
  • تاثیر روی رفتار‌های جنسی‌

 

اما چگونه باید آنابولیک یا آندروژنیک بودن یک استروئید را تعیین کرد؟

از دیدگاه آندروژنیک بودن یک استروئید، همه چیز بستگی به میزان توانایی آن استروئید در اتصال به گیرنده‌های آندروژن دارد. در این حالت اگر همه چیز بر اساس برنامه پیش رود این استروئید میتواند “ مردانگی “ شما را تقویت کند. اما از طرف دیگر به منظور اینکه یک استروئید در دسته آنابولیک طبقه بندی شود باید دارای توانایی بیشتر در عضله سازی نسبت به بهبود ویژگی‌‌های مردانه باشد.

 

لیست استروئیدهای آندروژنیک و استروئیدهای آنابولیک

در زیر من لیستی از استروئیدهای آندروژنیک و آنابولیک را تهیه کرده ام. البته همانطور که خواهید دید این لیست به هیچ وجه کامل و جامع نمیباشد، بلکه در اینجا تنها محبوب‌ ترین استروئیدها مد نظر قرار گرفته‌اند :

 

آنادرول (اکسیمتولون)

با اطمینان می‌توان گفت که بیشتر تمرکز در مورد آنادرول روی جنبه آنابولیک آن می‌باشد تا جنبه آندروژنیک آن. اکسیمتولون میتواند در حدود ۶ هفته تا ۳۰ پوند عضله سازی قابل توجه انجام دهد.

 

آناوار (اکساندرولون)

قدرت آندروژنیک آناوار به مراتب کمتر از قدرت آنابولیک آن است. در حقیقت آناوار یکی‌ از ضعیف‌ ترین آندروژن‌ها در نظر گرفته میشود. قدرت آنابولیک اکساندرولون در حفظ حجم عضلانی خالص در دوره کات می‌باشد.

 

دکا دورابولین (ناندرولون دکانوات)

دکا دورابولین از جنبه آنابولیک دارای برتری قابل توجهی‌ می‌باشد. ناندرولون علیرغم داشتن قدرت عضله سازی بالا دارای قدرت آندروژنیک کمتری می‌باشد. ناندرولون میتواند با حفظ شرایط آنابولیک در بدن باعث عضله سازی یا حفظ حجم شود.

 

دیانابول (متاندرستنولون)

به طور خلاصه، قدرت آنابولیک دیانابول بیش از قدرت آندروژنیک آن است. این استروئید برای دوره حجم بسیار محبوب بوده و همچنین به منظور افزایش قدرت و عملکرد قابل توجه نیز مصرف میشود.

 

سوستانون (تستوسترون)

سوستانون در واقع ترکیب چهار نوع تستوسترون با استر‌های متفاوت می‌باشد. قدرت آنابولیک و آندروژنیک آن یکسان و مساوی هم است. این کوکتل تستوسترونی در دوره‌های حجم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استروئید میتواند باعث افزایش حجم و قدرت قابل توجهی‌ شود.

 

ترنبولون

ترنبولون را می‌توان در استر های مختلف متصل به آن یافت کرد. تنها تفاوت این سه نوع ترنبولون به میزان سرعت آزاد سازی آن در بدن بر میگردد. قدرت آنابولیک و آندروژنی ترنبولون نیز مساوی هم است. ترنبولون هم در دوره کات و هم در دوره حجم مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای داشتن بدنی سخت و سفت بسیار عالی‌ عمل می‌کند.

 

وینسترول (استانوزولول)

وینسترول بسیار شبیه به آناوار می‌باشد. قدرت آنابولیکی استانوزولول دارای برتری بوده و قدرت آندروژنیک آن حداقلی است. این استروئید برای دوره‌های کات می‌باشد و حتی میتواند به میزان متوسطی باعث افزایش حجم عضلانی خشک شود.

نسبت قدرت آنابولیک به آندروژنیک

به هر طرف که نگاه کنید، شما نمیتوانید نقش مهم نسبت قدرت آنابولیک به آندروژنیک یک استروئید را نادیده بگیرید. به منظور اینکه بیشترین استفاده را از یک دوره استروئید ببرید، داشتن اطلاعات پایه میتواند تعیین کننده پیروزی یا شکست شما باشد.

“ اما نسبت قدرت آنابولیک به آندروژنیک یعنی‌ چه؟ “

محققان به منظور اینکه بتوانند یک استروئید “ کامل “ را تهیه کنند شروع به اندازه گیری میزان قدرت آنابولیک و آندروژنیک تمام ترکیبات کردند. با انجام این کار، آنها تمام اطلاعات مربوطه را ثبت کردند و در اینجا مفهوم نسبت قدرت آنابولیک به آندروژنیک استروئید متولد شد.

“ اما چگونه معنی‌ این نسبت‌ها را بفهمیم؟ “

برای شروع، باید از تستوسترون به عنوان یک مبنا برای درک میزان قدرت آنابولیک و آندروژنیک یک استروئیداستفاده کرد. اما چرا تستوسترون؟ زیرا تمام استروئیدها به روش‌های مختلف برای اینکه تبدیل به ترکیبی‌ منحصر به فرد شوند دچار تغییراتی‌ شده‌اند. اما تستوسترون تنها هورمون اصلی‌ می‌باشد که تمام استروئیدها از آن مشتق شده‌اند.

پس هرچه میزان قدرت آنابولیک یک استروئید بیشتر باشد، یعنی‌ آن استروئید دارای قدرت عضله سازی بیشتر می‌باشد. در حالی‌ که هرچه قدرت آندروژنیک آن کمتر باشد، یعنی‌ اینکه احتمال بروز تاثیرات آندروژنیک در بدن کمتر خواهد بود. استروئیدهای دارای قدرت آنابولیک بالا و آندروژنیک کم دارای بیشترین مزایا میباشند. در یک دنیای ایده آل این همان چیزی است که اکثر بدنسازان به دنبال آن هستند.

در بیشتر موارد میزان قدرت آنابولیک نسبت به قدرت آندروژنیک نشان دهنده عملکرد واقعی یک استروئید می‌باشد. اما لازم به ذکر است که چند استثنا هم در این مورد وجود دارد که از این قانون تبعیت نمیکنند.

 

آنادرول (اکسیمتولون)

  • قدرت آندروژنیک : ۴۵
  • قدرت آنابولیک : ۳۲۰

آنادرول یک استروئید آنابولیک کلاسیک دارای پروفایل خوب می‌باشد. این استروئید دارای قدرت آندروژنیک پایین تر از حد متوسط می‌باشد، اما قدرت آنابولیک آن کاملا قابل توجه است. اما در اینجا یک نکته وجود دارد. در روی کاغذ قدرت آندروژنیک این استروئید کاملا پایین و قابل تحمل به نظر می‌رسد. اما در عمل ممکن است قدرت آندروژنیک این استروئید کمی‌ قوی تر حس شود.

 

آناوار (اکساندرولون)

  • قدرت آندروژنیک : ۲۴
  • قدرت آنابولیک : ۳۲۲-۶۳۰

آناوار به منظور داشتن کمترین قابلیت‌های آندروژنیک طراحی شده است. همانطور که می‌بینید، قدرت آندروژنیک آناوار تنها یک چهارم تستوسترون (۱۰۰ : ۱۰۰) می‌باشد. این یعنی‌ اینکه آناوار در واقع استروئیدی است که دارای کمترین ظرفیت آندروژنی می‌باشد. به همین دلیل است که بسیاری از بانوان این استروئیدرا مصرف میکنند، زیرا بانوان این استروئید را نسبت به بسیاری دیگر از استروئیدها بسیار بهتر تحمل میکنند.

 

دکا دورابولین (ناندرولون دکانوات)

  • قدرت آندروژنیک : ۳۷
  • قدرت آنابولیک : ۱۲۵

دکا دورابولین نسبت به تستوسترون که معیار ما می‌باشد، از لحاظ آنابولیک کمی‌ قوی تر است. همچنین این استروئید از لحاظ آندروژنیک نیز قدرت کمی‌ را دارد. نسبت بندی خوبی‌ به نظر می‌رسد، نه؟ به همین دلیل است که دکا دورابولین یک انتخاب محبوب بین ورزشکاران می‌باشد. زیرا که آنها به دنبال افزایش قدرت و حجم خالص عضلانی و در عین حال خواهان هیچگونه عارضه جانبی آندروژنی نیز نیستند.

 

دیانابول (متاندروستنولون)

  • قدرت آندروژنیک : ۴۰-۶۰
  • قدرت آنابولیک : ۹۰-۲۱۰

اگرچه با نگاه به این نسبت بندی برداشت‌های گوناگونی میشود، اما از لحاظ فنی‌ اساسا دیانابول جز استروئیدهای آنابولیک طبقه بندی میشود. دلیل گسترده بودن رنج قدرت آنابولیک دیانابول به دلیل خوراکی بودن این استروئید می‌باشد. در مقایسه با تستوسترون، دیانابول نصف قدرت آندروژنیک آن را داراست در حالی‌ که قدرت آنابولیک آن دو برابر تستوسترون می‌باشد. البته اشتباه نکنید، دیانابول یکی‌ از کارامد‌ترین استروئیدهای خوراکی برای عضله سازی می‌باشد، اما بروز عوارض آندروژنیک آن را نیز نباید دست کم گرفت.

 

سوستانون (تستوسترون)

  • قدرت آندروژنیک : ۱۰۰
  • قدرت آنابولیک : ۱۰۰

سوستانون یا همان تستوسترون دارای قدرت آنابولیک و آندروژنیک یکسانی می‌باشد. زیرا هرچه که نباشد تستوسترون یک آندروژن برتر مردانه می‌باشد و معیار اندازه گیری قدرت دیگر استروئیدها می‌باشد. با نگاه به قدرت تستوسترون، میفهمیم که میتواند برایمان عضله سازی خوبی‌ انجام دهد، اما تاثیرات آندروژنیک قابل توجهی‌ هم دارد.

 

ترنبولون

  • قدرت آندروژنیک : ۵۰۰
  • قدرت آنابولیک : ۵۰۰

تنها با دیدن اطلاعات ترنبولون میتوانیم ببینیم که این استروئید بسیار قدرتمند می‌باشد. قدرت آندروژنیک و آنابولیک ترنبولون با هم برابر و نسبت به تستوسترون ۵ برابر قوی تر می‌باشد. خلاصه کلام این است که با این استروئید میتوانید نتایج لازم را بگیرید اما عوارض جانبی آن را هم باید مد نظر قرار دهید.

 

وینسترول (استانوزولول)

  • قدرت آندروژنیک : ۳۰
  • قدرت آنابولیک : ۳۲۰

نوع نسبت بندی قدرت آندروژنیک و آنابولیک وینسترول نتیجه اصلاحات شیمیایی می‌باشد. فرمول وینسترول طوری طراحی شده است که قدرت آنابولیک آن بسیار افزایش و تاثیرات آندروژنیک آن به شدت کاهش یابد. همانند آناوار، وینسترول هم جز معدود استروئیدهایی می‌باشد که فاصله بین قدرت آنابولیک و آندروژنیک آن بسیار زیاد است.

 

“ اما آیا چیزی هست که این نسبت بندی‌ها به شما نمیگویند؟ “

این یک سوال بسیار خوب است. اولین نکته ای که می‌خواهم بگویم این است که تمام این نسبت بندی‌ها حاصل آزمایشات روی پروستات و بافت ماهیچه ای موش‌های آزمایشگاهی می‌باشد و نه انسان ها. همچنین یک سری جنبه‌های دیگری هم وجود دارد که باید آنها را مد نظر قرار دهیم. دوز مصرفی، رژیم غذایی و نوع واکنش بدن به یک ترکیب خاص چیزهایی هستند که نقش زیادی در نتایج دریافتی دارند.

برای مثال آناوار را در نظر بگیرید :

بر اساس نسبت قدرت آنابولیک به آندروژنیک، آناوار یک راه حل ایده آل برای عضله سازی با کمترین عوارض جانبی آندروژنیک می‌باشد. اما در واقعیت این استروئید بیشتر مناسب دوره کات است.

خلاصه کلام این است که نمیخواهم بگویم که این نسبت بندی را کلا فراموش کنید، در واقع آنها یک مبنای مناسب و کارامد برای طراحی یک دوره میباشند. بهترین راه این است که آنها را تنها به عنوان یک راهنما مد نظر قرار دهید و نه یک امر قطعی‌.

 

عوارض جانبی آنابولیک در برابر عوارض جانبی آندروژنیک

هنگام مصرف هر نوع از استروئیدها، عوارض جانبی چیزی هستند که شما نمیتوانید از آن قسر در روید. بیائید در اینجا صادق باشیم، وارد کردن مقادیر زیادی هورمون اضافه به بدن میتواند واکنش‌های شدیدی را ایجاد کند.

 

عوارض جانبی استروئیدهای آنابولیک

با وجود تمام آن استروئیدهای در گردش در رگ‌های شما، یک سری عوارض جانبی عمومی‌ مرتبط با مصرف هر نوع استروئیدی وجود دارد. در اینجا رایج‌ ترین آنها را به شکل خلاصه بیان می‌کنم :

  • احتباس آب
  • بزرگی‌ نامتعارف سینه در مردان
  • افزایش فشار خون
  • افزایش پرخاشگری
  • افزایش سطح کلسترول
  • عدم تولید تستوسترون به شکل طبیعی در بدن

 

عوارض جانبی آندروژنیک

بانوان هنگام مصرف استروئیدهای آنابولیک باید بسیار مراقب باشند. آندروژن‌ها عمدتا مختص قلمرو آقایان میباشند. این یعنی‌ هر استروئیدی با ظرفیت آندروژنیک بالا میتواند باعث بروز صفات مردانه در بانوان شود. بانوان میتوانند انتظار عوارض جانبی آندروژنیک زیر را داشته باشند :

  • بی‌ نظمی در قأعدگی
  • بزرگی‌ کلیتوریس
  • کلفتی‌ صدا
  • کاهش سایز سینه ها
  • افزایش رشد موی صورت و بدن
  • آکنه

مردان نیز نمیتوانند از زیر عوارض جانبی آندروژنیک قسر در روند، آندروژن‌های اضافه در بدن میتواند عوارض جانبی زیر را در مردان ایجاد کند :

  • آکنه
  • پوست بیش از حد چرب
  • تشدید الگوی ریزش موی مردانه
نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.7/5 - (30 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

6 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات