راهکار هایی برا جلوگیری از کمردرد
0.0

راهکار هایی برا جلوگیری از کمردرد

  • مقالات بدنسازی
  • 2 فوریه 15
  • محمدرضا امیدی
  • 1,101 بازدید
  • بدون دیدگاه

کمردرد :همواره همه کسانی که با ورزش بدنسازی سرو کاردارند با دردکمر مواجه هستند.برای این منظور امروز مقاله ای را گرد آوری کردیم که بشما ورزشکاران عزیز کمک میکنه تا مقدار قابل ملاحضه ای از این چالش را حل نمائید

به محض اینکه مراحل دردهای کمر به پایان می‌رسد، به بیمارانی که کمرشان آسیب پذیر است توصیه می‌شود که هر چه سریع تر فعالیت‌های روزمره‌ شان و ورزش کردن را از سر بگیرند.

درواقع، برای کمر هیچ چیزی بدتر از بی‌تحرکی نیست. هر چه کمترتان عضله‌ای تر باشد، خطر ابتلا به کمردرد کمتر خواهد بود!

به افرادی که کمرشان حساس و آسیب پذیر است، چه ورزش‌هایی توصیه می‌شود؟

عضله‌ای کردن کمر برای کاهش خطر ابتلا به کمردرد ضروری است. با این حال توجه داشته باشید که اگر برخی ورزش‌ها مفیدند، برخی دیگر ممکن است باعث درد و رنج در ناحیۀ کمر بشوند.

در صورت وجود کمردرد، از چه ورزش‌هایی باید اجتناب کرد؟
ورزش‌های خشن که لازمۀ انجام آنها داشتن برخورد خشن و پیچ و تاب در ناحیۀ کمر است و موجب بروز آسیب‌های کوچک می‌شوند، ممنوع اند.

همچنین افرادی که کمردرد دارند به شدت از انجام این ورزش‌ها منع می‌شوند:

جودو، کشتی، قایق رانی، کانو کایاک، تمام ورزش‌های راکتی (تنیس، پینگ پنگ، بدمینتون ….)، وزنه برداری  ، ترامپولین و …. .

به افرادی که کمرشان حساس و آسیب پذیر است، چه ورزش‌هایی توصیه می‌شود؟

سه ورزش به شدت توصیه می‌شوند: شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری.

شنا بهترین ورزش برای کسانی است که از کمردرد رنج می‌برند. شنا نوعی درمان کامل برای مشکلات کمر است. وقتی که بدن در آب است، در حالت بی‌وزنی است و از یک سری از قید و بندها رها می‌شود. در نتیجه ستون مهره‌‌ها تحت فشار و وزن بدن قرار ندارد… .

پیاده روی نیز یک فعالیت جسمی بسیار مناسب است. بسیار ساده می‌توان پیاده روی کرد؛ چه مسیر کوتاه باشد و چه طولانی، چه سرعت پیاده روی زیاد باشد و چه کم، فایده و تأثیر خود را خواهد داشت. اگر پیاده روی می‌کنید باید تعداد گام‌هایتان را افزایش دهید به جای اینکه اندازۀ گام‌هایتان را بیشتر کنید. در واقع هر چه طول گام بیشتر باشد، میزان پیچ خوردگی در ستون مهره‌ها بیشتر خواهد بود.

اگر پیاده به یک گردش طولانی می‌روید، گام‌هایتان باید مرتب باشند. ضمناً کوله پشتی تان هم باید سبک باشد.

چرا نباید بدوید؟
زمانی که می‌دوید، در هر گام ستون مهره‌ها 10 برابر وزن بدن را باید تحمل کند. به علاوه موج‌های سختی در راستای پاهای شما بالا می‌روند. در نتیجه، ستون مهره‌ها در معرض کمردرد قرار خواهد گرفت. اگر واقعاً اصرار دارید که بدوید، باید احتیاط کنید و کفش‌های مناسبی بپوشید که بتوانند از شدت شوک‌های وارده بر ستون مهره‌ها بکاهند.

و در نهایت دوچرخه سواری؛ این فعالیت به شرطی مناسب است که موقعیتی مناسب برای قرارگرفتن بر روی دوچرخه داشته باشید (تناسب بین اندازۀ دوچرخه و ارتفاع بدن) و هیچ مشکل خاصی برای سطح ستون مهره‌‌ها ایجاد نشود.

در این موارد حتماً با پزشک تان مشورت کنید، او می‌تواند تمرینات و حرکات مناسبی به شما پیشنهاد کند.

 

کمر درد بدنسازی

از هر ۱۰ نفر بزرگسال ۶ نفر آنها مبتلا به كمردرد مي‌شوند. فردي كه دچار کمردرد مي‌شود نسبت به ساير بيماري‌ها ممكن است روزهاي بيشتري از كار غيبت نمايد. در خيلي از موارد، درد كمر تنها يك هفته طول مي‌كشد اما در بسياري از افراد مشكل درمان مي‌شود. در تعداد كمي از افراد، درد كمر به طور دائم باعث ناتواني طولاني‌مدت مي‌شود. درد كمر معمولاً توسط تخريب كوچكي از ليگامان‌ها و عضلات كمر ايجاد مي‌شود.
بخش تحتاني كمر معمولاً نسبت به اين مشكلات آسيب‌پذيرتر مي‌باشد. چون اين بخش وزن بيشتر بدن را تحمل كرده و تحت فشار دائمي ناشي از حركاتي مثل خم شدن و تحرك است. در موارد كم، درد كمر ممكن است ناشي از اختلالات زمينه‌اي مثل افتادگي و بيرون‌زدگي ديسك در نخاع باشد.
   پيشگيري از درد كمر
بسياري از افراد درد كمر را گاهي در زندگي‌شان تجربه كرده‌اند. اما در خيلي از موارد مي‌توان از آن اجتناب كرد. کمردرد ممكناست ناشي از وضعيت بد نشستن، ضعف عضلاني شكم يا كمر و كشيدگي ناگهاني عضلات باشد. شما مي‌توانيد وضعيت خود را با پوشيدن كفش راحت، نشستن و ايستادن صحيح و انتخاب صحيح تشك خواب خود، بهبود ببخشيد.
ورزش منظم موجب كشش عضلات شكم و پشت شده و كاهش اضافه وزن فشار را از روي مفاصل و عضلات برمي‌دارد. دانستن اين موضوع كه چگونه فعاليت‌هاي فيزيكي خود را به طور صحيح انجام دهيم، شامل اينكه چگونه وسايل و اجسام را بلند و حمل كنيم مي‌تواند به پيشگيري از كمردرد كمك كنند از پزشك خود و يا فيزيوتراپ بخواهيد به شما ياد دهد كه چه ورزش‌هايي انجام دهيد و هنگام انجام اين كارها چه وضعيتي داشته باشيد و چه رژيم غذايي مصرف كنيد.
   دلايل كمردرد چيست؟
كمر ممكن است ناگهان شروع شده و يا تدريجي باشد. كمردرد حاد، اغلب با صدمات فيزيكي به دنبال بلند كردن وسايل سنگين و يا فعاليت‌هايي مثل حفر چاه و يا كار كردن در باغ ايجاد مي‌شود. درد معمولاً به علت كشيدگي عضلات و يا رباط‌ها ايجاد مي شود. صدمات ممكن است با فعاليت كردن تشديد شوند. در خيلي از موارد، علايم طي ۲ تا ۱۴ روز برطرف مي‌شوند.
درد كمري كه پايدار باشد ممكن است با تغيير وضعيت بهتر شود. به عنوان مثال وقتي سوي ميز و نشسته‌ايد و كارها در حال رانندگي هستيد. درد ممكن است با فشارهاي عاطفي و تنش و استرس بيشتر شود. هنگام بارداري نيز ممكن است درد بيشتر شود. زيرا مادر باردار بايد اضافه وزن ناشي از بارداري و جنين را تحمل كند همچنين به علت تأثيرات هورموني رباط‌ها نرم‌تر مي‌شوند دليل ديگر كمردرد افتادگي و يا ديسك كمر است كه به دليل فشارهاي اعصاب نخاعي و يا طناب نخاعي ايجاد مي‌شود. درد كمر در اين كمردردها ممكن است ناگهاني باشد و يا تدريجي شروع شود و همراه با سياتيك مي‌باشد كه در اين صورت درد در پشت يك يا هر دو پا احتمال مي‌شود.
كمردرد دائمي ممكناست همراه با اختلالات مفصلي باشد. در افراد بالاي ۴۵ سال شايع‌ترين علت كمردرد استئوآرتريت است، در حاليكه در افراد جوان‌تر ممكن است در اثر اسپونديلت انكلوزان است كه معاصل نخاعي را تحت تأثير قرار مي‌دهد.
در موارد كمتر شايع، كمردرد ناشي از اختلالات استخواني مثل بيماري پاژت استخوان و يا سرطان استخوان و يا سرطان‌هايي كه به استخوان‌ها هم دست‌اندازي كرده‌اند و ممكن است ايجاد شود.
در بعضي موارد، اختلالاتي كه ارگان‌هاي داخلي را تحت تأثير قرار مي‌دهند مي‌توانند موجب ايجاد درد در كمر شوند. مثل اختلالات مربوط به دستگاه تناسلي زنان بيماري‌هاي التهابي و عفونت‌هاي سيستم ادراري مثل پروستاتيت.
   علايم كمردرد چيست؟
دردكمر مي‌تواند به شكل‌هاي مختلف باشد. شما ممكن است احساس:
• درد تيز در يك ناحيه از كمر
• در بسياري از موارد، درد شديد در ناحيه كمر و باسن كه با نشستن شديد شده و با ايستادن بهتر مي‌شود.
• Stiffness و درد هنگام خم شدن
• درد در ناحيه كمر كه باسن و پاها كشيده شده و گاهي همراه با كرختي و سستي است.
درد كمر كه همراه با كاهش وزن باشد و يا همراه با اشكال در كنترل روده و مثانه ممكن است به دنبال اختلالات جدي زمينه‌اي است. و در صورتي كه اين علايم پيشرفت كرد بايد فوراً با پزشك خود مشورت كنيد.
   چه بايد كرد؟
در بسياري از موارد، شما مي‌توانيد با استفاده از داروهاي از بين برنده درد، کمردرد خود را از بين ببريد. اگر درد از بين نرفت ممكن است توسط پدهايي كه آن را توسط آب داغ گرم كرده‌ايد ودر پشت خود قرار مي‌دهيد درد را تسكين بدهيد.
اگر درد شديد است، ممكن است با استراحت در بستر راحت‌تر شويد. اما نبايد بيش از ۲ روز در بستر استراحت كنيد. حركت كردن را به محض آمادگي آغاز و به تدريج به فعاليت‌هاي روزمره و طبيعي خود برگرديد. اگر درد شديدتر شد و يا هنوز باقي ماند و اجازه حركت كردن به شما را نداد بايد با پزشك خود مشورت كنيد.
وقتي كمردردتان بهتر شد، بايد به شيوه صحيح وضعيت خود توجه داشته باشيد تا از برگشت مجدد آن جلوگيري كنيد.
بياموزيد كه چگونه اجسام را به طور صحيح بلند كنيد. ورزش منظم انجام دهيد و با كشش عضلات پشت، به نخاع كمرتان فشار وارد نشود و انعطاف‌پذير شود.
   پزشك چه بايد بكند؟
اگر به خاطر درد شديد و دائم در كمر به پزشك مراجعه كرديد، او يكسري معاينه‌هاي فيزيكي را براي بررسي وضعيت شما، ميزان حركت در نخاع و احتمالاً حساسيت‌هاي ناحيه‌اي انجام خواهد داد. رفلكش‌هاي شما، كشش عضلات مختلف پا و حساسيت در پاها و همچنين ممكن است جهت جستجوي فشارهاي احتمالي روي اعصاب نخاعي و يا طناب نخاعي مورد آزمايش قرار بگيرند.
معاينه ركتال و يا لگن ممكن است لازم باشد اگر علائمي كه داريد مربوط به سيستم تناسلي زنان و يا روده‌ها باشد. ممكن است آزمايشات خوني مختلف و عكس راديوگرافي جهت جستجوي علل‌هاي زمينه‌اي درد مثل التهاب مفاصل و يا سرطان استخوان انجام شود. اگر مدركي دال بر فشار روي طناب نخاعي و يا اعصاب نخاعي باشد، MRI و يا CT اسكن براي بررسي موارد غيرطبيعي و ديسك‌ها و افتادگي و درمان‌هاي بيشتر صورت مي‌گيرد. اگر يك علت زمينه اي جدي براي كمردرد وجود دارد، پزشك به شما پيشنهاد مي‌كند كه از داروهاي از بين برنده درد استفاده كنيد. ممكن است فيزيوتراپي براي حركت دادن بخش‌هايي كه از كار افتاده و مفاصل دردناك بين مهره‌ها انجام شود. در بعضي موارد، از يك تركيب بي‌حس‌كننده موضعي همراه با كورتيكواستروئيد استفاده مي‌شود كه به طور مستقيم به داخل سطحي كه دچار حساسيت شده تزريق مي‌شود.
   پيش‌آگهي بيماري چيست؟
بسياري از موارد كمردرد بدون درمان برطرف مي‌شود اما مشكلات بايد درمان شوند. اصلاح وضعيت بدن و آموختن روش‌ةاي بلند كردن اجسام خطرات را كاهش مي‌دهد. در تعداد كمي از افراد، درد ناحيه كمر طولاني‌ مدت شده و موجب غيبت از كار و فعاليت‌هاي اجتماعي شده و ممكن است منجر به افسردگي شود. درمان مؤثر درد در اين موارد ضروري است و ادامه دادن فعاليت‌هاي فيزيكي، ناتواني را كاهش مي‌دهد. افرادي كه دچار افسردگي مي‌شوند با داروهاي ضدافسردگي درمان خواهند شد.
   پوزيشن صحيح بدن
براي ترك عادت بد نشستن بايد از روش ايستادن و نشستن صحيح، حركت و حتي خوابيدن آگاه باشيد. تصاوير اين صفحات نشان مي‌دهد كه چگونه فعاليت‌هاي روزمره خود را با حداثل فشار به نخاع و عضلات پشت انجام دهيد.
   بلند كردن يك جسم
هنگام بلند كردن يك وسيله، و يا كشيدن يك جسم سنگين، وسيله را به بدن خود نزديك كنيد. در اين صورت مي‌توانيد از همه قدرت خود را براي حركت دادن آن استفاده كنيد. براي بلند كردن يك وسيله، آن را از لبه‌هاي ته وسيله را گرفتن بنابراين شما مي‌”وانيد همه وزن آن جسم را تحمل كنيد و تعادل بدن خود را بدون هيچ فشاري به نخاع خود حفظ كنيد.

نویسنده:
محمدرضا امیدی
امتیاز شما به این مطلب
امیتاز بدید

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات