راهنمای کامل چربی چربی سوزی (قسمت سوم)
2

راهنمای کامل چربی چربی سوزی (قسمت سوم)

  • تغذیه, مقالات بدنسازی
  • 7 می 15
  • محمدرضا امیدی
  • 804 بازدید
  • بدون دیدگاه

سلامی مجدد خدمت تمامی کاربران سایت مکملها دات آی آر برای این ساعت از سایت به قسمت سوم مقاله راهنمای کامل چربی چربی سوزی از سایت خب ادکوان در خدمت شما عزیزان هستیم امیدواریم نهایت استفاده را ببرید

6) مصرف طولانی‌ مدت و بیش از حد از کربوهیدرات ها

این بخش میتواند بحث برانگیز‌ترین بخش تمام این دلایلی باشد که تا کنون گفتیم.این بخش تنها با هدف افزایش آگاهی‌ شما ارائه میشود.
مصرف کربوهیدرات باعث افزایش سطح گلوکز خون میشود.برای پاکسازی این گلوکز پانکراس هورمون انسولین را ترشح می‌کند.در این حالت گلوکز تبدیل به گلیکوژن میشود که در نهایت در کبد و بافت‌های ماهیچه ای‌ ذخیره میشود.از آنجا که بدن تنها قادر به تولید میزان خاصی‌ از گلیکوژن می‌باشد بقیه گلوکز باقی‌ مانده به عنوان چربی‌ ذخیره میشود.

در طی‌ زمان مصرف مداوم کربوهیدرات‌ها باعث ایجاد مقاومت انسولین میشود.نتیجه این عمل باقی‌ ماندن میزان اضافی گلوکز در جریان خون می‌باشد.این فرایند نیز باعث افزایش سطح گلوکز درون جریان خون میشود که وظیفه حل این مشکل بر عهده کبد می‌باشد.کبد نیز در این حالت این مقادیر اضافه گلوکز را به چربی‌ تبدیل می‌کند که دوباره این چربی‌ وارد جریان خون خواهد شد و در تمام بخش‌های بدن توزیع میشود.
در دنیای بدن سازی و فیتنس همیشه این بحث داغ بین افراد بوده است که آیا مصرف بیش از حد کالری‌ها باعث چاقی میشود یا مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها.اما شاید بهترین جواب این باشد که ما باید نه تنها میزان دریافت کالری را کنترل کنیم بلکه باید از مصرف کربوهیدرات‌های ناسالم نیز تا حد امکان اجتناب کنیم.در این صورت هر دو این مسائل نیز پوشش داده میشود.
کربوهیدرات‌ها و کاهش وزن :
* از مصرف چربی‌ هراس نداشته باشید.بدن شما به چربی‌‌های سالم نیاز دارد.اطمینان حاصل کنید که ۲۰% کالری دریافتی روزانه شما متشکل از چربی‌‌ها باشد.
* از قانون ۲۰% استفاده کنید.سعی‌ کنید که میزان مصرف مواد گلوکز ناسالم خود را در حد ۲۰% یا کمتر از کل کالری مصرفی روزانه خود حفظ کنید.
* پروتیین بیشتر مصرف کنید.مصرف پروتیین نه تنها باعث ترمیم و ساخت عضلات میشود بلکه زیاده روی در مصرف آنها سخت می‌باشد
۸) مصرف برخی‌ دارو‌های تجویزی
امروزه دیگر به طور قطع مشخص شده است که مصرف برخی‌ دارو‌های پزشکی‌ میتواند باعث افزایش وزن شود.محققان دانشگاه گلاسگو با بررسی روی ۲۵۰۰۰ هزار نفر از مصرف کنندگان دارو‌های مربوط به موارد اختلالات روانی‌ دریافتند که این افراد در طول تنها ۵۲ هفته تا ۲۲ پوند افزایش وزن داشته‌اند.
در این تحقیقات همچنین مشخص شد که افرادی که برای بیماری انسولین نوع ۲ خود از انسولین استفاده کرده‌اند در طول یک سال ۱۳ پوند بر وزن آنها افزوده شده است، همچنین مشخص شد که برخی‌ دارو‌های ضد افسردگی باعث افزایش وزن تا ۸ پوند در مدت زمان مشخصی‌ میشوند.دارو‌های بیماری‌های قلبی، بیماری صرع و فشار خون بالا همچنین باعث افزایش وزن در مقیاس کمتری میشوند.سایت ادکوان.اما هنگامی که بحث افزایش وزن مطرح میشود سه دارو الانزاپین، بتا بلاکر‌ها و کورتیزو استروئید‌ها مهم‌ترین موارد هستند.البته قابل ذکر است که اثرات این دارو‌ها در افزایش وزن در هر فردی متفاوت خواهد بود.همچنین مصرف قرص‌های ضد برداری نیز ریسک افزایش وزن را افزایش میدهد.قرص‌های دارای مقادیر بالای استروژن باعث افزایش اشتها و احتباس بیشتر آب درون بدن میشوند.
دارو‌های پزشکی‌ و کاهش وزن :
* قبل از مصرف هر گونه داروی تجویزی از دکتر خود در مورد اثرات جانبی آن بر افزایش وزن بپرسید و راهکار‌های کاهش اثرات جانبی آن را جویا شوید.
* هنگامی که در طول مصرف یک داروی تجویزی خاص دچار اضافه وزن شدید مصرف آن دارو را قطع نکنید.به پزشک خود مراجعه کنید.
* فعال باشید.رژیم غذایی خود را پاکسازی کنید و یک برنامه تمرینی با کیفیت برای خود انتخاب کنید.

۹) یائسگی / کمبود تستوسترون
تخمین زده میشود که ۹۰% زنانی که وارد مرحله یائسگی میشوند دچار افزایش وزن میشوند.این افزایش وزن معمولا بین ۳۵ تا ۵۵ سالگی رخ میدهد.
مردان نیز با افزایش سن خود و با کاهش سطح تستوسترون همین وضعیت را تجربه میکنند.تستوسترون باعث حفظ سطح مناسبی از انسولین، گلوکز و افزایش سوخت و ساز چربی‌‌ها میشود.کاهش سطح تستوسترون باعث افزایش مقاومت انسولین، دیابت و البته افزایش وزن میشود.
گرچه این تغییرات هورمونی غیر قابل اجتناب می‌باشد اما راه‌های بسیاری برای کاهش دادن اثرات مخرب افزایش سن وجود دارد.تغذیه صحیح، ورزش کردن، ترک عادات بد نظیر سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی، کاهش استرس و پیدا کردن راهی‌ برای شاد بودن و لذت بردن از زندگی‌ میتواند اثرات افزایش سن را به حداقل برساند.
* با افزایش سن تغذیه صحیح و ورزش کردن نقش بسیار پر رنگی‌ را در زندگی‌ هر فردی پیدا می‌کند.با رعایت این موارد میتوانید از افزایش وزن خود مخصوصا در دوران پیری جلوگیری کنید.
* یک زندگی‌ متعادل داشته باشید.عادات بد خود را ترک کنید و نگرانی‌های بیهوده خود را کنار بگذارید و شاد زندگی‌ کنید.تمام این موارد باعث ساختن یک زندگی‌ سالم تر برای شما خواهد شد.

کنترل وزن – یک دستورالعمل ساده
گرچه عواملی که در بالا ذکر کردیم شاید لیستی کامل نباشد اما حاوی نکات بسیار مفیدی بود که میتوانید از آن به عنوان یک نقشه راه استفاده کنید و وزن خود را کاهش دهید.در زیر برای شما یک راهکار بسیار ساده ۹ مرحله ای‌ را می‌آوریم که هر کسی‌ باید آن را به خاطر بسپارد :
گام ۱) برخیزید.ورزش را شروع کرده و هر روزه یک کار بیشتر انجام دهید
گام ۲) تغذیه بهتری داشته باشید.شما مجبور نیستید که یک تغذیه کامل و بی‌ نقص داشته باشید اما باید بدانید که با اندکی‌ بهبود در وضعیت رژیم غذایی میتوانید در بلند مدت شاهد تغییرات بسیار بزرگی‌ باشید.
گام ۳) از تغذیه افراطی جلوگیری کنید و آن را کنترل کنید.
گام ۴) سعی‌ کنید از عوامل استرس زا دوری کنید یا آن را به کنترل خود در آورید.
گام ۵) تا جایی که ممکن است مصرف کالری‌های مایع را کاهش دهید.
گام ۶) از مصرف مقادیر اضافه کربوهیدرات‌ها اجتناب کنید و از مصرف شکر سفید و آرد سفید تا جای ممکن دوری کنید.
گام ۷) وعده‌های غذایی خود را سازماندگی کنید.شما باید دقیقا بدانید که در چه موقع و چقدر مواد غذایی باید مصرف کنید.این کار باعث کاهش انگیزه شما در مصرف وعده‌های غذایی بیشتر میشود.
گام ۸) از دکتر خود در مورد دارو‌های تجویزی و اثرات جانبی احتمالی آن سوال کنید.
گام ۹) یک زندگی‌ متعادل داشته باشید.از خود مراقبت کنید، بخندید و از زندگی‌ لذت ببرید.از خود چه از لحاظ روانی‌ و چه از لحاظ فیزیکی‌ مراقبت کنید.

نویسنده:
محمدرضا امیدی
امتیاز شما به این مطلب
2/5 - (1 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات