دورابولین : مزایا و عوارض جانبی
4

دورابولین : مزایا و عوارض جانبی

  • استروئیدها
  • 30 ژوئن 19
  • حسام رضائی
  • 2,332 بازدید
  • 1 دیدگاه

استروئیدهای آنابولیک بسیار زیادی وجود دارد. در اواخر دهه ۵۰ میلادی، دورابولین توسط کمپانی ارگانون ساخته و با نام ناندرولون فنیل پروپیونات شناخته شد. این استروئید آنابولیک تقریبا مشابه یک استروئید تولیدی دیگر از ارگانون با نام دکا دورابولین می‌باشد. دکا دورابولین که با نام ناندرولون دکانوات نیز شناخته میشود دارای کمی‌ تفاوت در استر متصل به خود می‌باشد. اگرچه این موضوع شاید تفاوت زیادی به نظر نرسد، اما همین تفاوت اندک میزان سرعت و کارایی دورابولین را در مقایسه با ناندرولون بیشتر کرده است.

چیزی که بسیاری از مردم آن را نمیدانند این است که در واقع دورابولین چندین سال قبل از دکا دورابولین عرضه شد و یکی‌ از قدیمی‌‌ترین انواع شناخته شده ترکیبات ناندرولون می‌باشد. اما در بازار اغلب ناندرولون دکانوات است که جولان میدهد. کمپانی اصلی‌ سازنده دورابولین، ارگانون، نیز در همین مسیر حرکت می‌کند، اما تعداد زیادی لابراتوری‌های زیر زمینی‌ نیز وجود دارند که ناندرولون فنیل پروپیونات را تولید میکنند، اما به هر حال این استروئید به اندازه دیگر استروئیدهای موجود در دسترس نمیباشد. با این بیان، تقاضا برای دورابولین افزایش یافته است که اساسا این امر به دلیل خواص بهبود دهنده عملکرد آن می‌باشد.

دورابولین امروزه یکی‌ از مفید‌ترین استروئیدهای آنابولیک موجود در بازار می‌باشد و برخی‌‌ها آن را حتی بهترین استروئید تمام دوران میدانند. دورابولین دارای مزایای زیادی می‌باشد، از جمله مزایای درمانی و مزایای افزایش عملکرد. هنگامی که بخواهیم از دیدگاه پزشکی‌ به این استروئید نگاه کنیم، ترکیب دورابولین با تستوسترون اگر نگوییم بهترین، آن را به یکی‌ از بهترین استروئیدهای آنابولیک موجود برای ما تبدیل می‌کند. متاسفانه، به دلیل جنجال‌های زیادی که حول استروئیدهای آنابولیک وجود دارد، هیچگاه مزایای این استروئید به شکل کامل ذکر نشده است، مخصوصا در ایالات متحده آمریکا.

در حقیقت، در زمینه مصارف دارویی ناندرولون، ایالات متحده آمریکا از خیلی از کشور‌های توسعه یافته دیگر عقب مانده است. اگرچه دورابولین دارای مزایای پزشکی‌ جالبی‌ می‌باشد، اما از دیدگاه بهبود رشد عضلانی خالص نیز یک عامل بسیار سطح بالا در نظر گرفته میشود. تنها تعداد کمی‌ از استروئیدهای آنابولیک هستند که هم میتوانند رشد بسیار خوبی‌ را در بدن ایجاد کنند و هم بدن بتواند آنها را به خوبی‌ آنها را تحمل کند و دورابولین یکی‌ از آنها می‌باشد. همچنین این استروئید به خوبی‌ میتواند از طریق افزایش سرعت ریکاوری عملکرد ورزشی را بهبود دهد و همچنین باعث افزایش استقامت بیشتر شود.

 

عملکرد و خواص دورابولین

دورابولین یک استروئید آنابولیک آندروژنیک ۱۹-نورتستوسترون می‌باشد، همانطور که تمام ترکیبات ناندرولون و ترنبولون نیز اینگونه هستند که همگی‌ آنها خود از ناندرولون مشتق شده‌اند. بودن به عنوان یک نورتستوسترون اساسا به این معنی‌ است که در خود هورمون تستوسترون یک جابجایی ساختاری صورت گرفته است، مخصوصا حذف یا عدم وجود اتم کربن در جایگاه نوزدهم. همین تغییر باعث شده است که هورمون ناندرولون برای ما ایجاد شود.

هنگامی که ما به دورابولین نگاهی‌ بیاندازیم، همان هورمون مشابه ناندرولون را در اتصال با یک استر کوچک فنیل پروپیونات میبینیم، و همین استر است که سرعت آزاد سازی هورمون ناندرولون را تنظیم می‌کند. به کارگیری استر فنیل پروپیونات باعث شده است تا آزاد سازی ناندرولون در دورابولین سریعتر صورت گیرد، مخصوصا هنگامی که بخواهیم آن را با استر دکانوات موجود در دکا دورابولین مقایسه کنیم.

با استفاده از دورابولین اینطور انتظار میرود که افراد مصرف کننده باید با فراوانی‌ بیشتری دوز‌های خود را نسبت به دیگر استروئیدهای دارای استر بلندتر استفاده کنند، البته این افزایش تعداد دفعات تزریق مشکل ساز نمیباشد. هنگامی که دورابولین تزریق شود، سطح ناندرولون در بدن به سرعت افزایش پیدا می‌کند که معمولا تا ۲۴-۴۸ ساعت به اوج خود می‌رسد، سپس بعد از این زمان آزاد سازی این هورمون به کندی ادامه خواهد یافت تا زمانی‌ که سطح آن بعد از ۷ روز به سطح مبنا یا نرمال خود برسد.

دورابولین به عنوان یک استروئید آنابولیک قدرتمند شناخته میشود و کمی‌ از تستوسترون آنابولیک تر می‌باشد به صورتی‌ که رتبه آنابولیک دورابولین ۱۲۵ می‌باشد و تستوسترون ۱۰۰. لازم به ذکر است که اثر آندروژنیک ناندرولون بسیار کمتر از تستوسترون می‌باشد. در واقع رتبه آندروژنیک ناندرولون ۳۷ می‌باشد، در حالی‌ که رتبه آندروژنیک تستوسترون ۱۰۰ است. دلیل ضعیف بودن ناندرولون از لحاظ آندروژنی این است که ناندرولون میتواند باعث کاهش سطح دی هیدرو ناندرولون شود. کاهش اثر آندروژنیک دورابولین باعث شده است تا بدن آن را بتواند در دوز‌های بسیار بالا در مردان هم بسیار بهتر از دوز‌های بالای تستوسترون تحمل کند.

اگرچه هم تستوسترون و هم ناندرولون جز استروئیدهایی هستند که بدن به خوبی‌ آنها را تحمل می‌کند، اما کاهش اثر آندروژنی ناندرولون باعث شده است تا این هورمون در این زمینه کمی‌ برتر باشد. این موضوع را هنگام بررسی فعالیت‌های آندروژنی در بدن به خوبی‌ میتواند دید. همانند تمام هورمون‌های ناندرولون، دورابولین نیز تحت تاثیر آنزیم آروماتاز قرار می‌گیرد، اما اثر پذیری این هورمون تنها ۲۰% مقدار تاثیر پذیری تستوسترون از این آنزیم می‌باشد. همچنین مهم است که بدانید دورابولین دارای ماهیت قدرتمند پروژسترونی نیز می‌باشد و در زمینه بررسی عوارض جانبی احتمالی‌ این استروئید در نظر داشتن این موضوع مهم می‌باشد. پس همانگونه که می‌بینید، ناندرولون فنیل پروپینات به هیچ وجه با دکا دورابولین یکسان نبوده و قابل جایگزینی نیستند.

هنگامی که به دورابولین نگاه می‌کنیم، دیدن بسیاری از خواص استروئیدی آن آسان می‌باشد، از جمله قابلیت آن در افزایش سنتز پروتئین، افزایش سطح (IGF 1) و بلاک کردن هورمون‌های گلوکوکورتیکویید. همانند اکثریت استروئیدهای آنابولیک، شدت بروز این تاثیرات در هر فردی میتواند متفاوت باشد. یکی‌ دیگر از نکات جالب توجه و فوق‌العاده در مورد دورابولین تاثیر آن در میزان احتباس نیتروژن درون عضلات می‌باشد. اما به هر حال، خود هورمون ناندرولون ثابت کرده است که میتواند در مقایسه با بسیاری دیگر از استروئیدهای آنابولیک باعث افزایش سطح نیتروژن به شکل بسیار بهتری شود. این امر به بهبود محیط آنابولیک درون بدن کمک می‌کند و باعث میشود تا بدن فرد مصرف کننده شرایط کاتابولیک پیدا نکند. دورابولین همچنین نشان داده است که میتواند باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز شود که این امر نیز خود باعث افزایش فعالیت‌های آنابولیک، افزایش استقامت و ریکاوری میشود.

همانند تمام انواع هورمون‌های ناندرولون، دورابولین به دلیل داشتن دو ویژگی مهم توانسته خود را از بسیاری از استروئیدهای آنابولیک موجود جدا کند. همین دو ویژگی‌ همچنین باعث شده است تا بسیاری از افراد ناندرولون فنیل پروپیونات را انتخاب کنند، مخصوصا افرادی که در حوزه ورزشی کار میکنند. دورابولین به افزایش مقادیر مواد معدنی درون استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین باعث سنتز کلاژن میشود. در نتیجه، مفاصل در این حالت وضعیت بسیار بهتری پیدا میکنند و ریکاوری بدن نیز راحت تر خواهد شد. اگرچه رشد عضلانی و افزایش قدرت چیزی است که بسیاری به دنبال آن هستند، اما ورزشکاران با تجربه میدانند که هیچ چیز به اندازه ترمیم و آمادگی بدن برای بهبود عملکرد مهم نمیباشد.

دورابولین در زمینه پزشکی‌ مصارف زیادی را دارد که استفاده از آن در بسیاری از موارد جای تعجبی هم ندارد، مخصوصا زمانی‌ که کارکرد‌های اصلی‌ این استروئید را مد نظر داشته باشیم. در حقیقت، دورابولین و ناندرولون به شکل کارامدی نشان داده‌اند که میتوانند در درمان یا کمک به مشکلات زیر کمک کنند :

  • آتروفی عضلانی حاصل از برخی‌ سرطان ها، ایدز و دیگر بیماری‌های خود ایمنی
  • بهبود ضعف و خستگی‌ حاصل از افزایش سن
  • اختلالات کم خونی
  • سرطان سینه
  • درمان قربانیان سوختگی
  • زخم معده و کوتولگی
  • رشد آهسته کودکان

دورابولین در درمان مشکلات ذکر شده در بالا به شکل کارامدی عمل می‌کند و در این زمینه تجویز رایج البته دکا دورابولین می‌باشد. متاسفانه در ایالات متحده دسترسی‌ به ناندرولون به دلیل وجود قوانین بسیار سختگیرانه محدود می‌باشد. در حقیقت می‌توان گفت که این قانون گذاری باعث شده است تا بسیاری از پیشرفت‌ها صورت نگیرد. بنابراین جای تعجبی نیست وقتی‌ بدانیم که ارگانون فعالیت خود را ایالات متحده را به جای دیگری منتقل کرده باشد. در حال حاضر، بسیاری از پزشکان در ایالات متحده مزایای این هورمون را دریافته اند و در آینده استفاده از ناندرولون و نقش آن در بازار بسیار پر رنگ تر خواهد شد.

 

تاثیرات دورابولین

درک عملکرد و ویژگی‌‌های دورابولین باعث میشود تا ما خواص پزشکی‌ این استروئید را به وضوح ببینیم. در اینجا تنها جنبه بهبود عملکرد این استروئید باقی‌ میماند که بسیاری از مردان نیز دقیقا به دنبال همین امر هستند و به همین دلیل است که کلا از این استروئید استفاده میکنند. اگرچه تقریبا با خیال راحت میتوانیم بگوییم که استروئیدها میتوانند با سرعت زیادی و فراتر از سطح رشد طبیعی بدن باعث افزایش حجم عضلات و قدرت شوند، اما برای آنهایی که به دنبال عضله سازی زیادی هستند، پس دورابولین یک گزینه بسیار فوق‌العاده می‌باشد. اکنون مهم است که بدانید دیدن نتایج پس از مصرف دورابولین زمان بیشتری را نسبت به دیگر استروئیدها میطلبد. اما به هر حال پیشرفت شما در فرم عضله سازی خالص و با کیفیت خواهد بود. البته برای دستیابی به این سطح از عضله سازی فرد میبایست ۳۰۰-۴۰۰ کالری مازاد بر نیاز بدن خود را حفظ وزن کنونی مصرف کند.

این دریافت کالری اضافه در فصل خارج از مسابقات میتواند باعث افزایش چربی‌ بدن نیز شود که این امر عادی می‌باشد، اما دورابولین میتواند این اثر را به حداقل برساند زیرا که میتواند سرعت متابولیسم را بسیار افزایش دهد. مورد بعدی در مورد دورابولین مزایای ریکاوری آن است که در دوره‌های کار با وزنه‌های سنگین و تمرینات پر فشار بسیار کارامد می‌باشد. کاربرد اصلی‌ دورابولین برای دوره حجم می‌باشد، بنابراین هنگامی که بحث دوره کات باشد بسیاری آن را مد نظر قرار نمیدهند، اما دورابولین برای دوره کات نیز میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. همانطور که از قبل میدانید، به منظور کاهش چربی‌ بدن باید بیش از مقداری که کالری دریافت می‌کنید، کالری بسوزانید که این امر نیز میتواند به کاهش حجم عضلات شود. اما دورابولین میتواند احتمال کاهش حجم عضلات را به حداقل برساند و میتواند در زمان‌های محدودیت دریافت کالری میزان استقامت فرد مصرف کننده را افزایش دهد.

 

عوارض جانبی دورابولین

همانند تمام استروئیدهای آنابولیک، دورابولین میتواند دارای چندین عارضه جانبی مختلف با شدت‌های متفاوتی باشد. اما هنگامی که از لحاظ عوارض جانبی استروئیدی نگاه کنیم، دورابولین یکی‌ از سبک‌ ترین استروئیدهایی می‌باشد که بدن میتواند آن را تحمل کند. اگرچه اکثریت مصرف کنندگان مرد هستند، این استروئید همچنین ثابت کرده است که برای زنان نیز میتواند مفید باشد. اما به هر حال، به زنان توصیه میشود که از گزینه‌های جایگزین برای بهبود عملکرد استفاده کنند. برای اکثریت مردان، بروز عوارض جانبی محتمل می‌باشد اما قطعی‌ نیست. هنگامی که به درستی‌ از این استروئید استفاده شود، دورابولین دارای مزایای زیادی می‌باشد، جدایی از هرگونه عوارض جانبی جدی و مشکل ساز. عوارض جانبی این استروئید که فرد ممکن است آنها را تجربه کند در زیر لیست شده است تا شما راحت تر آنها را درک کنید.

 

عوارض جانبی استروژنیک

به دلیل فعالیت آنزیم آروماتاز روی این استروئید میزان بسیار اندکی‌ فعالیت‌های استروژنیک در بدن روی میدهد، هر چند که مقدار آن بسیار اندک است. آنزیم آروماتاز میتواند باعث تبدیل تستوسترون به استروژن شود و اگر این تبدیل به یک میزان خاصی‌ برسد، میتواند باعث افزایش بزرگی‌ نامتعارف بافت سینه احتباس آب و افزایش فشار خون مرتبط با احتباس بیش از حد آب شود. از آنجایی که میزان تبدیل تستوسترون به استروژن در دورابولین ۲۰% خود هورمون تستوسترون می‌باشد بنابراین کنترل عوارض جانبی استروژنیک دورابولین بسیار آسان تر است. اما به هر حال بروز عوارض جانبی استروژنیک محتمل می‌باشد اما با مصرف آنتی استروژن‌ها می‌توان این عوارض را به حداقل رساند.

درمان‌های آنتی استروژنی در دو نوع انجام میشوند. نوع اول استفاده از (SERM) یا تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن می‌باشد نظیر نولوادکس. نوع بعدی درمان، استفاده از مهار کننده‌های آروماتاز می‌باشد نظیر آریمیدکس. این دو روش مفید‌ترین روش‌ها برای مقابله با عوارض جانبی استروژنی می‌باشد. اما مهار کننده‌های آروماتاز نشان داده‌اند که میتوانند به شکل منفی‌ روی سطح کولسترول اثر بگذارند که این امر با مصرف استروئیدهای آنابولیک نیز بدتر خواهد شد. به همین دلیل، استفاده از یک (SERM) بهترین گزینه می‌باشد زیرا که آنها در واقع به بهبود سطح کلسترول نیز کمک میکنند، بنابراین مصرف آنها باید قبل از مصرف مهار کننده‌های آروماتاز مد نظر قرار بگیرند.

در گذشته، اینطور گمان میشد که تمام ترکیبات ۱۹-تستوسترون عامل بزرگی‌ نامتعارف بافت سینه در مردان هستند. اما امروزه نشان داده شده است که این موضوع عمدتا وابسته به تعادل هورمونی استروژن و پروژسترون می‌باشد و هرگونه عدم تعادل در این مورد میتواند به بزرگی‌ بافت سینه منجر شود.

 

عوارض جانبی آندروژنیک

هنگامی که بحث عوارض جانبی آندروژنیک در میان باشد، دورابولین در این زمینه در مردان بسیار خوب عمل می‌کند و در واقع عوارض جانبی آندروژنیک آن بسیار نادر می‌باشد، اگر نگوییم غیر ممکن. قابل توجه‌ ترین عوارض جانبی آندروژنیک شامل ایجاد آکنه، افزایش رشد موی بدن و افزایش ریزش مو در مردانی که به شکل وراثتی دچار ریزش هستند می‌باشد. آنهایی که دارای ژن ریزش مو نیستند با مصرف این استروئید دچار ریزش مو نخواهند شد. همانند تستوسترون، بدن نیز ناندرولون را از طریق آنزیم ۵-آلفا ردوکتاز متابولیزه می‌کند، اما هدف اصلی‌ آن کاهش سطح دی هیدرو ناندرولون می‌باشد نه دی هیدرو تستوسترون، بنابراین تاثیر عوارض جانبی آندروژنیک دورابولین به حداقل می‌رسد.

در زنان، بروز صفات مردانه حاصل از عوارض جانبی آندروژنیک دورابولین محتمل می‌باشد، اگرچه این تاثیر ضعیف می‌باشد اما به قدری نیز قوی می‌باشد که ممکن است عوارضی نظیر رشد موی بدن، کلفتی‌ صدا و تورم و بزرگی‌ کلیتوریس شود. اگر این عوارض جانبی در زنان پدیدار شوند، فرد میبایست میزان مصرف دورابولین را به تدریج کاهش داده تا این عوارض جانبی متوقف شوند. اگر مصرف دورابولین در یک بازه زمانی‌ طولانی ادامه یابد، این صفات مردانه میتواند به شکل دائمی در فرد مصرف کننده باقی‌ بماند و این امر غیر قابل بازگشت خواهد بود.

 

عوارض جانبی قلبی عروقی

هنگامی که از منظر عوارض جانبی قلبی عروقی نگاه کنیم، دورابولین ثابت کرده است که میتواند تاثیر منفی‌ روی سطح کلسترول بگذارد، مخصوصا سرکوب (HDL). تاثیر دورابولین روی سطح کلسترول کمی‌ قوی تر از تستوسترون می‌باشد. اگر دورابولین همچنین همراه با یک مهار کننده آروماتاز مصرف شود، این اثر تخریبی‌ روی سطح کلسترول بیش از پیش تقویت میشود و سطح (LDL) و (HDL) نسبتا میتوانند دچار اختلال شوند.

به همین دلیل، داشتن یک سبک زندگی‌ سالم و عادات مناسب میتواند تاثیر زیادی را روی کنترل سطح کلسترول داشته باشد. اما به دلیل پتانسیل آسیب به سیستم قلبی عروقی شما میبایست حتما به شکل مستمر روی سطح (LDL) و (HDL) نظارت داشته باشید.

 

سرکوب تستوسترون

اگرچه تمام عوارض جانبی ذکر شده در بالا محتمل میباشند، اما تنها چیزی که با مصرف دورابولین قطعی‌ می‌باشد سرکوب تولید طبیعی تستوسترون بدن می‌باشد. متاسفانه، این مشکلی‌ است که مصرف تک تک استروئیدهای آنابولیک ایجاد خواهد کرد. اگرچه شدت این سرکوب در هر استروئیدی متفاوت می‌باشد، اما ناندرولون میتواند با شدت زیادی این سرکوب را انجام دهد. هیچ رژیم غذایی، هیچ روشی‌ یا هیچ ژنتیکی نمی‌تواند این حقیقت را تغییر دهد. خلاصه کلام این است که اگر از ناندرولون استفاده کنید بنابراین تولید طبیعی تستوسترون بدن به شدت سرکوب خواهد شد. در حقیقت، برخی‌ تحقیقات نشان داده‌اند که حتی یک تزریق ۱۰۰ میلی‌ لیتری برای سرکوب کامل تولید تستوسترون بدن کافی‌ می‌باشد. در دوز‌های پایین تر تولید تا دو سوم سرم تستوسترون کاهش میابد. در واقع با هر دوزی شاهد کاهش تولید طبیعی تستوسترون خواهید بود.

به محض اینکه مصرف هر گونه استروئید آنابولیکی قطع شود، تولید طبیعی تستوسترون در بدن آغاز خواهد شد. به منظور افزایش سرعت ریکاوری بدن، دوره پاکسازی به شدت توصیه میشود. اکثر دوره‌های پاکسازی شامل مصرف (SERM) نظیر کلوماید و اچ سی‌ جی میشود. اگرچه دوره پاکسازی در واقع خود دلیل بازتولید طبیعی تستوسترون در بدن نمیباشد، اما میتواند این تولید را تنظیم کرده و تا زمانی‌ که سطح تولید طبیعی بدن به حد نرمال خود برسد میتواند به اندازه کافی‌ تولید تستوسترون را تضمین کند.

 

سمیت کبد

هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای در مورد مصرف دورابولین و آسیب‌های کبدی وجود ندارد.

 

دوز‌های دورابولین

برای مصارف پزشکی‌، دوز استاندارد دورابولین چیزی بین ۵۰-۱۰۰ میلی‌ گرم در هفته هم برای مردان و هم برای زنان می‌باشد. اما به هر حال، مصرف بیش از ۵۰ میلی‌ گرم در هفته برای زنان امری غیر عادی تلقی‌ میشود.

هنگامی که بحث افزایش عملکرد در میان باشد، دوز ۱۰۰ میلی‌ گرم در هفته میتواند دارای مزیت‌های درمانی فوق‌العاده ای باشد. اما دوز ۲۰۰ میلی‌ گرم کمترین میزان دوز برای کمک به ریکاوری، بهبود درد‌های مفصلی و دارای تاثیر متوسط آنابولیک می‌باشد. دوز ۳۰۰-۴۰۰ میلی‌ گرم را بسیاری از مردان به خوبی‌ تحمل میکنند و این دوز‌ها ثابت کرده‌اند که بهترین دوز برای عضله سازی مطلوب هستند. مصرف دوز‌های بیشتر از این مقدار نیز امکان پذیر است، اما همچنین احتمال بروز عوارض جانبی نیز بیشتر خواهد شد. دوز کلی‌ مصرف شما حداقل باید به دو دوز جداگانه تقسیم شود و در بهترین حالت میتوانید در سه دوز استفاده کنید، مخصوصا هنگامی که از دوز‌های بالا‌تری می‌خواهید استفاده کنید. در مجموع، دورابولین را میتوانید بین ۸-۱۲ هفته قبل از شروع دوره پاکسازی مصرف کنید.

برای زنانی که میخواهند از دورابولین به منظور بهبود عملکرد خود استفاده کنند، ۵۰ میلی‌ گرم با یک تزریق در هفته کاملا کافی‌ می‌باشد. به منظور جلوگیری از بروز صفات مردانه مصرف دورابولین در زنان باید به ۴-۶ هفته محدود شود.

 

جمع بندی

همانطور که احتمالا خودتان از این مقاله جمع بندی کرده‌اید، دورابولین یکی‌ از مفید‌ترین استروئیدهای آنابولیک می‌باشد که بسیاری از مردان به خوبی‌ میتوانند مصرف آن را تحمل کنند. اگرچه بر اساس قابلیت‌های درمانی ای که دارد، مصرف دورابولین محدود می‌باشد اما این موضوع به هیچ وجه به دلیل کیفیت کم آن نیست و در واقع این موضوع تنها به این دلیل است که فرم دکانوات بیشتر انتخاب میشود و در واقع رقابتی بین این دو ترکیب وجود ندارد. آنهایی که به دنبال بهبود عملکرد خود هستند، دورابولین یکی‌ از بهترین انتخاب هایی می‌باشد که میتوانند از بین استروئیدهای آنابولیک داشته باشند. همچنین، عوارض جانبی ناندرولون را به آسانی می‌توان کنترل کرد و از آنجایی که دورابولین عمل سریع تری دارد در واقع آسان تر نیز کنترل میشود. این موضوع مخصوصا برای زنان و همچنین برای مردان نیز صدق می‌کند.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4/5 - (10 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات