دلیل غیر قابل باور عدم افزایش قدرت
5

دلیل غیر قابل باور عدم افزایش قدرت

  • مقالات بدنسازی
  • 2 ژوئن 18
  • حسام رضائی
  • 2,070 بازدید
  • بدون دیدگاه

دلیل غیر قابل باور عدم افزایش قدرت

در باشگاه ماکسیموس واقع در سالت لیک سیتی، یوتاه، من از برخی‌ از شاگردانم خواستم که در برخی‌ استاندارد‌های تعیین سطح فیتنس شرکت کنند و لازم به ذکر است که این افراد شامل بدن سازان حرفه ای، بازیکنان فوتبال آمریکائی حرفه ای و همچنین مردان و زنان معمولی‌ بودند. برای مثال انتظار من از این افراد این بود که بتوانند حرکت ددلیفت و اسکات را با وزنه دو برابر وزن بدن خود انجام دهند، بتوانند ۲۰۰۰ متر را در کمتر از ۷ دقیقه پارو زنی‌ کنند و ۱۵ بارفیکس را انجام دهند.

یکی‌ از شاگردان من به نام جف روی انجام حرکت ددلیفت با وزنه ای معادل دو برابر وزن بدن خود وسواس بسیار زیادی را داشت که این میزان وزنه برای او ۴۰۰ پوند بود. با وزنه ۳۹۰ پوندی او میتوانست ۲ تکرار را به صورت صحیح انجام دهد بنابراین افزودن تنها ۱۰ پوند دیگر به وزنه اینطور به نظر میرسید که کار ساده ای می باشد. اما اصلا اینطور نبود. هنگامی که من هالتر را با ۴۰۰ پوند وزنه پر می‌کردم جف به سختی حتی میتوانست آنها را تکان دهد.

همین رویه به مدت چندین هفته ادامه داشت. اینطور به نظر میرسید که جف به سختی در حال تمرین کردن می‌باشد اما سقف هدف او که ۴۰۰ پوند بود رسیدن او به موفقیت را دشوار کرده بود. این زمان بود که برای من به وضوح مشخص شد که این سطح قدرت جف نمیباشد که او را ناکام گذاشته است بلکه ذهن او عامل اصلی‌ بود. جف معتقد بود که انجام ددلیفت با ۴۰۰ پوند وزنه یکی‌ از سخت‌ ترین کارهایی می‌باشد که او قرار است انجام دهد و بنابراین همینطور هم شد.

فیتنس از درون ذهن شروع میشود

راه حلی‌ که من برای اصلاح این مشکل جف داشتم آسان بود. یک روز تصمیم گرفتم هنگام انجام ددلیفت مربی‌ گری او را بر عهده بگیرم. هنگام انجام حرکت من مدام وزنه‌ها را با هم ترکیب می‌کردم و مدام از مقدار وزنه کم و زیاد می‌کردم و هر ست با یک وزنه متفاوت انجام میشد. در نهایت جف دیگر نمیدانست که چه میزان وزنه در هالتر قرار دارد. بدون دانستن این موضوع، جف توانست وزنه ۴۰۵ پوندی را با فرم صحیح از روی زمین لیفت کند، اما هنگامی که به او گفتم حتی وزنه سنگین تر از وزنه مورد نظرش را لیفت کرده باور نمیکرد. او مجبورم کرد تا دوباره میزان وزنه را شمارش کنم.

این داستان را برایتان گفتم تا به این جمله برسم که “ فیتنس از درون ذهن شما شروع میشود. “ اگر با خود بگویید که انجام فلان کار دشوار خواهد بود پس همینطور خواهد شد. اگر با خود بگویید که نمیتوانید کاری را انجام دهید پس کاری را انجام نخواهید داد. من این نوع افکار محدود کننده را در بسیاری از افراد از مردم عادی گرفته تا بدن سازان و ورزشکاران حرفه ای دیده ا‌م. این افکار حتی زمانی‌ پیشرفت خود من را نیز مختل کرده بود. من به صورت حرفه ای در مسابقات یو اف سی‌ مبارزه می‌کردم و هنگامی که شروع به بردن مسابقات بزرگ و مهم کردم که توانستم از شر افکار محدود کننده خودم خلاص شوم.

اما متاسفانه راه حل تنها به این ختم نمی‌شود که تلاش بیشتری در جهت داشتن افکار مثبت کنید. من تعداد مناسبی تکنیک خاص را در جهت کمک به داشتن تسلط روی ذهن و بهبود عملکرد بدن گسترش داده ام. تمام این تکنیک‌ها در کتاب جدیدم با نام (Maximus Body) موجود می‌باشد. در این کتاب همچنین استراتژی‌های کامل تمرینی و غذایی را شرح داده ام که توانستم با آنها به افراد عادی، بازیگران حرفه ای، ورزشکاران و بدن سازان حرفه ای و سربازان ارتش کمک کنم تا به بهترین بدن ممکن خود برسند. این کتاب شامل بیش از ۱۰۰ تمرین و سی‌ ماه برنامه ریزی بدن سازی می‌باشد. (Maximus Body) شما را وادار می‌کند تا سخت تر از گذشته کار کنید و به همین دلیل است که میتواند موثر واقع شود. در ادامه ۲ تکنیک ذهنی‌ مورد علاقه‌ام که در همین کتاب نیز وجود دارد را با شما به اشتراک میگذارم.

 

فکر کردن به افکار “ چراغ سبز “

هنگامی که بحث عملکرد مطرح باشد، ما دو نوع افکار داریم، یکی‌ افکار “ چراغ قرمز “ و دیگری افکار “ چراغ سبز “ . افکار چراغ قرمز ذاتا افکار منفی‌ هستند. آنها شما را در مسیر شکست قرار میدهند. از جمله این افکار می‌توان به این عبارت اشاره کرد، “ انجام این کار سخت خواهد بود. “ ، “ من به اندازه کافی‌ قوی نیستم. “ ، “ احتمالا شکست خواهم خورد. “ . این همان افکاری است که جف قبل از لیفت کردن وزنه مورد نظر خود داشت و اینها همان افکاری هستند که من قبل از باخت‌هایم در مسابقات یو اف سی‌ داشتم.

اما از طرف دیگر افکار چراغ سبز به افکار مثبت گفته میشود که حاصل آنها موفقیت می‌باشد. اینگونه افکار عبارتند از، “ قرار است به خوبی‌ این کار را انجام دهم. “ ، “ من برای این کار ساخته شده ام. “ ، “ من توانائی انجام این کار را دارم. “ و “ هیچکس سخت تر از من تمرین نمیکند. “ هرچه بیشتر به افکار چراغ قرمز فکر کنید بیشتر یک تصویر منفی‌ از خود خواهید ساخت و احتمال شکست شما نیز افزایش میابد که این سخنان در واقع از برایان کین روانشناس ورزشی می‌باشد که هنگام مبارزاتم در یو اف سی‌ با هم همکاری داشتیم. اما هرچه بیشتر به افکار چراغ سبز فکر کنید شانس موفقیت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

کین با هزاران ورزشکار کار کرده است و بار‌ها و بار‌ها ثابت کرده است که افکار چراغ سبز میتوانند باعث پیشرفت در عملکرد و متعاقبا موفقیت شوند. هر فردی به شکل متعادلی دارای این دو نوع افکار می‌باشد. هیچ کس از موضوع شک به خود مصون نیست، اما باید بیاموزید که چطور باید افکار خود را تغییر دهید تا کفه ترازو به سمت افکار چراغ سبز سنگین تر شود. اما چگونه باید این کار را انجام داد؟

روی تمام چیز‌هایی که شما هر روز آنها را می‌بینید یک برچسب سبز رنگ بزنید نظیر فرمان خودرو، آینه حمام، داخل یخچال یا حتی روی جایگاه نگهداری وزنه ها. هرگاه چشمتان به یکی‌ از این نقاط سبز رنگ افتاد یک دلیل مبنی بر رسیدن به موفقیت و اهدفتان را با خود بازگو کنید. این تکرار مستمر افکار مثبت نوع تفکر شما را تغییر میدهد، اعتماد به نفستان را افزایش میدهد و بازده کاری شما را افزایش میدهد، مخصوصا اثر مخرب افکار منفی‌ مغز روی عملکرد به شدت کاهش خواهد یافت.

 

موفقیت را متصور شوید

در دهه ۷۰ میلادی تجسم موفقیت در ذهن توسط ورزشکاران شوروی سابق به شدت انجام میشد و این مورد را امروزه تعداد بسیار زیادی از ورزشکاران حرفه ای و تاجران موفق در بالاترین سطح انجام میدهند. مهم‌ ترین اصل تجسم ذهنی‌ ساده می‌باشد، شما در روز یک وقت معینی‌ را مشخص می‌کنید تا فقط به چیز‌هایی که می‌خواهید به آن برسید فکر کنید، در واقع شما همانند یک بازیگر در ذهنتان خواهید بود. مثلا فرض می‌کنیم که هدف شما انجام حرکت ددلیفت با وزنه ای معادل ۳ برابر وزن بدنتان می‌باشد. در ذهن خود هر کاری که لازمه رسیدن به این هدف می‌باشد را تصویر سازی و تکرار کنید. خود را تصور کنید که در حال پر کردن هالتر از وزنه‌ها میباشید، به دستان خود پودر میزنید، جایگاه قرار گیری خود نسبت به هالتر را مشخص می‌کنید و سپس یک نفس می‌کشید و هالتر سخت و سرد را در دستان خود میگیرید.

تمام آن فشاری که قرار است به ماهیچه های شما هنگام بلند کردن وزنه وارد شود را تصویر سازی کنید. هرچه جزئیات به کار رفته شده بیشتر باشد، تصویر سازی ذهنی‌ شما نیز کارامد تر خواهد بود. دانشمندان معتقدند تصویر سازی ذهنی‌ از طریق تغییر دادن فرایند‌هایی نظیر کنترل حرکتی‌، توجه، ادراک، برنامه ریزی و حافظه عمل می‌کند و در همین حال میتواند باعث بهبود انگیزه و اعتماد به نفس شود. به همین ترتیب هنگامی که زمان عملکرد واقعی فرا برسد، مغز شما برای انجام آن کار و موفقیت تمرین دیده شده است.

به منظور اینکه تصویر سازی ذهنی‌ شما واقعا کارامد شود باید توجه ویژه به آن داشته باشید و آن را با تعهد کامل انجام دهید. هر روز شما باید در یک مکان ساکت بنشینید و چشمان خود را ببندید. ذهن خود را از دیگر افکار فرعی خالی‌ کنید. یک نفس عمیق کشیده و به راحتی‌ به چیزهایی که قرار است شما را به هدفتان برسانند فکر کنید، تمام محیط اطراف را تجسم کنید و تمام حواس خود را در تصویر سازی ذهنیتان به کار گیرید. اگر فکر می‌کنید که این روش عجیب می‌باشد پس از خودتان این سوال را کنید که آیا انجام این کار ضرری برای شما دارد؟

ورزشکاران افسانه ای نظیر محمد علی‌ کلی، جک نیکلاس و کوبی برایانت همگی‌ از این تکنیک با درصد موفقیت بالا بهره برده‌اند و همینطور علم نیز تائید کرده است که تجسم ذهنی‌ دارای مزایای قابل توجهی‌ در افزایش عملکرد فرد می‌باشد. برای اثبات این موضوع این تحقیق را که در کلینیک کلیولند انجام شده است را مد نظر قرار دهید : در این تحقیق افراد در ذهن خود تمرینات قدرتی‌ را برای ۱۵ دقیقه در روز، ۵ روز در هفته و به مدت ۱۲ هفته انجام دادند (لازم به ذکر است که این افراد هیچگونه تمرین واقعی و فیزیکی‌ نداشتند) و باز هم همچنان توانستند به میزان ۱۳.۵% تا ۳۵% افزایش قدرت داشته باشند. همین چیز‌های کوچک است که تفاوت بین برنده‌ها و بازنده‌ها را مشخص می‌کند و چیز‌های کوچک از ذهن شما شروع میشود و منجر به موفقیت میشود.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
5/5 - (1 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات