تری پپتاید انسانی‌ GHK-Cu
5

تری پپتاید انسانی‌ GHK-Cu

  • پپتیدها و انواع آنها
  • 25 آوریل 18
  • حسام رضائی
  • 3,072 بازدید
  • 1 دیدگاه

(GHK-Cu) یک تری پپتاید انسانی‌ می‌باشد که در بدن به طور طبیعی یافت میشود. در پلاسما، سطح ای پپتید چیزی حدود ۲۰۰ نانوگرم بر میلی لیتر در سن ۲۰ سالگی می‌باشد. تا سن ۶۰ سالگی، این میزان به ۸۰ نانوگرم بر میلی لیتر کاهش خواهد یافت. تحقیقات علمی‌ انجام شده در لابراتور‌های زیادی در سراسر جهان مشخص کرده است که تری پپتاید انسانی‌ (GHK-Cu) در فعالیت‌های بیولوژیکی بسیار زیادی در بدن نظیر ترمیم زخم ها، جذب سلول‌های ایمنی، اثر آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، تحریک کلاژن و سنتز گلیکوزامینوگلیکان در فیبروبلاست‌های پوست و بهبود رشد رگ‌های خونی دخیل است. تحقیقات اخیر همچنین نقش بسیار مهم آن در بیولوژی سلول‌های بنیادی و ضد تومور بودن آن را نشان میدهند. از آنجایی که این پپتید  نقش مهمی‌ را در بیولوژی پوست ایفا می‌کند، از آن به شکل گسترده در محصولات آرایشی‌ و ضد پیری استفاده میشود. همچنان که سن شما بالاتر میرود سطح (GHK-Cu) در بدن کاهش پیدا خواهد کرد.

 

آزمایش‌های انسانی‌ با (GHK-Cu)

استفاده از ژل حاوی ۲% (GHK-Cu) نتایج امیدوار کننده ای را در درمان ۱۲۰ بیمار دیابتی از خود نشان داد. به طوری که توانست باعث افزایش بسته شدن زخم از ۶۰.۸% به ۹۸.۵% و کاهش درصد عفونت از ۳۴% به ۷% شود.

 

استفاده در مواد آرایشی‌

از این پپتید به شکل گسترده ای در مواد آرایشی‌ ضد پیری استفاده میشود. چندین تحقیق کنترل شده روی صورت خواص ضد پیری، سفت کردن پوست و ضد چروک (GHK-Cu) را تائید کرده‌اند. در یک تحقیق مشخص شد که کرم‌های حاوی (GHK-Cu) در ۲۰ زن داوطلب دارای پوست پیر توانست باعث افزایش سطح کلاژن در آنها شود که در مقایسه با ویتامین ث و اسید رتینوییک عملکرد بهتری را از خود نشان داد. در یک تحقیق ۱۲ هفته‌ای دیگر انجام شده روی صورت مشخص شد که کرم‌های صورت و چشم حاویاین پپتید میتوانند به شکل قابل توجهی‌ باعث بهود سفتی، شفافیت و ظاهر پوست شود و میتواند باعث کاهش تعداد و عمق چروک و افزایش تراکم پوست شود. در این زمینه کرم‌های حاوی (GHK-Cu) بهتر از کرم‌های حاوی ویتامین ک عمل کردند.

 

مزایای رشد مو

در تحقیقات مشخص شده است که پپتاید (GHK-Cu) به شدت میتواند محرک رشد مو‌ها باشد. میزان کارایی (GHK-Cu) در این زمینه مشابه استفاده از مینوکسیدیل ۵% می‌باشد.

 

فیبروبلاست‌های انسانی‌


تحقیقات اخیر جنبه‌های جدید و بسیار زیادی از فعالیت‌های مولکولی (GHK-Cu) را آشکار کرده است. در یک تحقیق مشخص شد که این پپتید قادر به بازیابی عملکرد فیروبلاست‌های آسیب دیده در درمان‌های رادیوکتیوی می‌باشد و میتواند باعث افزایش سرعت درمان و فرایند‌های بازسازی شود.

 

بازسازی اعصاب

 

: در یک تحقیق در سال ۲۰۰۵ نشان داده شد که (GHK-Cu) میتواند باعث بازسازی اعصاب شود. در این تحقیق بازسازی آکسون‌ها با استفاده از تیوب‌های کولاژن و پپتاید‌ها مورد مطالعه قرار گرفت. (GHK-Cu) توانست باعث افزایش تولید فاکتور‌های رشد اعصاب، بیان اینتگرین‌ها و افزایش سطح بازسازی غلاف میلین فیبر‌های عصبی شود.

 

سلول‌های بنیادی

 

: در یک تحقیق در سال ۲۰۰۹ توسط محققان دانشگاه ملی‌ سئول نشان داده شد که (GHK-Cu) میتواند باعث تحریک تکثیر کراتینوسیت‌ها و افزایش بیان اینتگرین‌ها و پروتئین (p63) در سلول‌های بنیادی اپیدرمال شود. از آنجایی که (p63) به عنوان یک نشانگر بسیار مهم سلول‌های بنیادی و یک پروتئین ضد پیری در نظر گرفته میشود محققان اینگونه نتیجه گیری کردند که این پپتید میتواند باعث احیای مجدد و تکثیر سلول‌های بنیادی اپیدرمال و افزایش سطح توان آنها در ترمیم بافت‌ها شود.

 

اینتگرینها، پروتئینهای سطح سلولی هستند که در اتصال سلول به ماتریکس خارج سلولی نقش دارند. اینتگرین‌ها همچنین به عنوان گیرنده‌هایی عمل می‌کنند که می‌توانند باعث فرستاده شدن پیام‌ها به درون سلول‌ها بشوند و موجب تنظیم ریخت سلول، مهاجرت سلول و همچنین چرخه سلول شوند.

اینتگرین‌ها به صورت هترودیمرهایی از زیرواحدهای آلفا و بتا هستند که در سطح سلول‌ها بیان می‌شوند. فیبرونکتین‌ها با اینتگرین پیوند می‌یابند.

 

اثرات ضد سرطان

در سال ۲۰۱۰ در یک تحقیق انجام شده در سنگاپور نشان داده شد که این پپتید قادر به معکوس کردن بیان برخی‌ ژن‌های خاص دخیل در گسترش متاستاتیک سرطان روده می‌باشد. در این زمینه (GHK-Cu) در غلظت بسیار پایین نیز بسیار کارامد بود.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
5/5 - (3 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات