اپیتالون و افزایش طول عمر
4.9

اپیتالون و افزایش طول عمر

  • پپتیدها و انواع آنها
  • 3 آگوست 19
  • حسام رضائی
  • 2,902 بازدید
  • 1 دیدگاه

اپیتالون یک پپتید مصنوعی می‌باشد که توسط دانشمند روس ولادیمیر خاوینسون کشف شده است. تحقیقات این دانشمند ثابت کرده است که اپیتالون دارای خواص قدرتمند در زمینه افزایش طول عمر و ضد پیری می‌باشد. مکانیزم اصلی‌ این پپتید شامل افزایش تولید طبیعی تلومراز می‌باشد که این امر بدن را قادر میسازد تا با تکثیر دی ان‌ ای بتواند سلول‌های جدید را ساخته و قدیمی‌‌ها را جوان سازی کند. با مصرف اپیتالون می‌توان انتظار افزایش طول عمر، جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با بیماری، بهبود سلامت پوست و درمان ماهیچه‌های آسیب دیده را داشت.

 

تلومراز (به انگلیسی: Telomerase) نوعی آنزیم است که یک ریبونوکلئوپروتئین نیز می‌باشد، و با الگو قراردادن بخش اسید ریبونوکلئیکی خود، توالی‌های تکراری تلومر را به پایانهٔ رشتهٔ پیرو متصل کرده و این بخش اضافه برای سنتز پرایمر جدید الگو قرار گرفته و همانندسازی انتهای دی‌ان‌ای کامل می‌شود. خود پرایمر نیز تا نزدیکی انتها الگو قرار گرفته و دو رشته‌ای می‌شود. اما در انتها با توجّه به عدم وجود پایانهٔ ۳ مشکل تکرار می‌شود و این بار با توجّه به اینکه تلومر توالی غیر کدکننده است بدون ایجاد مشکلی سنتز رشتهٔ مکمّل متوقّف شده و انتهای تلومر همانطور که گفته شد تک‌رشته‌ای باقی می‌ماند و در تشکیل T-loop دخالت می‌کند.

 

اپیتالون چیست و چگونه کار می‌کند؟

اپیتالون یک تتراپپتید مصنوعی در نظر گرفته میشود، به این معنی‌ که از چهار زنجیره آمینو اسید تشکیل شده است. اپیتالون توسط پروفسور ولادیمیر خاوینسون کشف شد، دانشمندی روس که پس از آن به مدت ۳۵ سال هم آزمایش‌های حیوانی و هم آزمایش‌های انسانی‌ مرتبط با اپیتالون را ادامه داد. تحقیقات نتایج بسیار خوبی‌ را نشان میدهند. برای اولین بار در تاریخ، آزمایش‌های انسانی‌ او بدون هیچ شکی‌ نشان دادند که این ماده دارای خواص قدرتمند ضد پیری و همچنین مزایای افزایش طول عمر می‌باشد.

کارکرد اصلی‌ و اولیه اپیتالون از طریق بهبود تولید طبیعی تلومراز میباشد، که یک آنزیم طبیعی بوده که میتواند به سلول‌ها در بازتولید تلومر‌ها کمک کند، که در واقع تلومر‌ها نیز بخش محافظت کننده دی ان‌ ای محسوب میشوند. این موضوع توضیح میدهد که چگونه دی ان‌ ای ما به منظور تولید سلول‌های جدید و جوان سازی سلول‌های قدیم تکثیر میشود.

دلیل اصلی‌ اینکه ما پیر میشویم این است که با افزایش سن، تولید تلومراز کاهش میابد و در نتیجه تکثیر سلولی نیز کاهش و سلامت ما کمتر میشود. هرچه یک فرد جوان تر باشد، بدنش مقادیر بیشتری تلومر و تلومراز‌های طویل تر تولید می‌کند. هرچه رشته‌های تلومر طویل تر باشند، تکثیر و حفظ سلامت سلول‌ها نیز بهتر انجام میشود.

بسیاری از تحقیقات نشان دهنده اهمیت جوان سازی تلومر‌ها و تولید تلومراز برای مقابله با علائم پیری میباشند. در یک تحقیق انسانی‌ که شامل ۳۸ فرد دارای سن ۱۰۰ سال یا بیشتر بود، اینطور یافت شد که سالم‌ ترین آنها کسانی‌ هستند که دارای طویل‌ترین و قوی‌ترین تلومر‌ها میباشند. در یک تحقیق دیگر که روی ۹۱۳ دو قلو انجام شده است مشخص شده است قلی‌ که دارای تولید تلومراز بیشتر می‌باشد اینطور به نظر می‌رسد که سالم تر و جوان تر از قل دیگر خود می‌باشد.

از آنجایی که اپیتالون دارای قابلیت بهبود تولید تلومراز است که منجر به افزایش طول و قدرت تلومر‌ها میشود، این یعنی‌ اینکه این ماده همچنین دارای نقش مهمی‌ در کاهش سرعت فرایند پیری می‌باشد، که همین امر میتواند منجر به افزایش طول عمر فرد شود. این کشف در مورد عملکرد اپیتالون نشان داده است که اپیتالون تنها ماده ای است که میتواند باعث افزایش تولید تلومراز و طویل سازی رشته‌های تلومر شود، که عامل اصلی‌ در مقابله با فرایند پیری می‌باشد.

 

اپیتالون دارای چه مزایایی می‌باشد؟

به دلیل تاثیر مثبت اپیتالون روی تولید تلومراز، مزایای آن منحصر به فرد و بسیار جالب می‌باشد. برخی‌ از آنها عبارتند از :

  • خواب شبانه عمیق تر
  • بهبود وضعیت ظاهری و افزایش سلامت پوست
  • افزایش سطح انرژی قابل توجه
  • تسریع فرایند ترمیم سلول‌های ماهیچه ای تخریب شده و آسیب دیده
  • جلوگیری و به تاخیر انداختن بروز بیماری‌های مرتبط با افزایش سن نظیر بیماری‌های قلبی، سرطان، آلزایمر و زوال عقل
  • افزایش طول عمر

 

اپیتالون چگونه الگوی خواب عمیق نرمال را بهبود میدهد؟

اپیتالون باعث تحریک ترشح هورمون ملاتونین از طریق فعال کردن غده پینه آل میشود. به همین دلیل است که اکثر مصرف کنندگان اپیتالون گزارش داده‌اند که خواب شبانه آنها عمیق تر و همچنین الگوی خواب آنها نیز بهتر شده است. این امر برای تقویت سیستم ایمنی و ترمیم آن بسیار مهم است.

 

اپیتانول چگونه از سرطان جلوگیری می‌کند؟

اپیتالون دارای قابلیت کاهش و سرکوب رشد تومور‌های بدخیم را دارد که این امر باعث عمری طولانی تر و سالم تر میشود. فرایند چگونگی‌ مبارزه اپیتالون از طریق جلوگیری از ایجاد تومور‌های بدخیم در مراحل اولیه می‌باشد. این موضوع را می‌توان با تمرکز بر رابطه غده پینه آل و سرطان توضیح داد. هورمون ملاتونین توسط غده پینه آل ترشح میشود. این هورمون مسول کنترل الگوی خواب ما می‌باشد و دارای کارکرد‌های بسیار دیگری نیز می‌باشد.

برخی‌ تحقیقات نشان میدهند که بین ترشح ملاتونین و رشد تومور‌های سرطانی یک رابطه معکوس وجود دارد و اینگونه کشف شده است که اپیتالون دارای قابلیت بهبود تولید ملاتونین را دارد بنابراین میتواند از ایجاد سرطان در مراحل اولیه جلوگیری کند. اپیتالون به شکل مخصوصی میتواند غده پینه آل را تحریک کرده و این امر باعث افزایش تولید ملاتونین و جلوگیری از رشد تومور‌های سرطانی میشود.

 

اپیتالون چگونه باعث افزایش طول عمر انسان میشود؟

ویژگی‌های منحصر به فرد هر انسانی‌ توسط رشته‌های دی ان‌ ای آنها مشخص میشود. تلومر‌ها در پایه هر رشته دی ان‌ ای قرار دارند. وظیفه آنها این است که جلوی از دست رفتن اطلاعات ژنتیکی پس از هر تقسیم سلولی را بگیرند. هر دفعه که سلول‌ها تقسیم میشوند تلومر‌ها کوتاه تر میشوند. بسیاری از تحقیقات اینگونه بیان داشته اند که کوتاه شدن تلومر‌ها نتیجه بیماری‌های مرتبط با افزایش سن می‌باشد و در واقع نشان دهنده مرگ زودرس در انسان‌ها می‌باشد. از طرف دیگر، بدن ما به شکل طبیعی آنزیمی با نام تلومراز را تولید می‌کند که وظیفه آن معکوس کردن فرایند تخریب کوتاه سازی تلومر‌ها می‌باشد. متاسفانه، همچنان که سن ما افزایش میابد، تولید تلومراز نیز به شکل قابل توجهی‌ کاهش میابد.

بنابراین، هنگامی که تولید تلومراز افزایش و دوباره فعال شود، سلول‌ها میتوانند محدودیت زمانی‌ طول عمر خود را افزایش داده و به شکل نرمال به تقسیم شدن ادامه دهند که این امر طول عمر فرد را افزایش میدهد. وظیفه اپیتالون فعال سازی مجدد تولید تلومراز می‌باشد که نتیجه آن افزایش طول و قوی سازی تلومر‌ها در رشته‌های دی ان‌ ای می‌باشد. این امر میتواند منجر به کاهش تخریب سلولی و مرگ آنها شود، که این امر باعث افزایش طول عمر سلول‌های ما و در نتیجه جلوگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با افزایش سن میشود.

تحقیقات اخیر مرتبط با عملکرد اپیتالون در افزایش طول عمر انسان نشان میدهند که افرادی که از اپیتالون استفاده کرده بودند به طور میانگین ۲۵% طول عمر آنها در مقایسه با افرادی که استفاده نکرده بودند افزایش پیدا کرده بود. این تحقیقات حاصل مرور روی تحقیقات بسیار زیاد دیگر در مورد اپیتالون میباشد. یک متخصص ادعا کرده است که اپیتالون در افراد سالخورده و مسن میتواند طول عمر آنها را حدود ۵۰% افزایش دهد.

 

آیا اپیتالون ایمن است؟ عوارض جانبی آن چه می‌باشد؟

در واقع، در بسیاری از فروم‌های اینترنتی که در طول سالیان زیاد مصرف کنندگان اطلاعات خود را به اشتراک میگذارند، هنوز هیچگونه عارضه جانبی جدی در مورد مصرف اپیتالون گزارش نشده است. در هیچ کدام از آزمایشات تجربی‌ و بالینی نیز تا کنون هیچ عارضه جانبی گزارش نشده است.

 

دوز پیشنهادی اپیتالون چه مقدار می‌باشد؟

دوز اپیتالون به شدت وابسته به هدف مصرف و میزان شدت آسیبی‌ که باید ترمیم شود می‌باشد. دوز رایج پیشنهادی برای اپیتالون بین ۰.۵ میلی‌ گرم تا ۳ میلی‌ گرم در روز می‌باشد. به برخی‌ افراد مورد آزمایش نیز دوز‌های ۹ میلی‌ گرم یا بیشتر نیز داده شده است. دوز پیشنهادی برای اپیتالون خوراکی چیزی بین ۴۰۰-۶۰۰ میلی‌ گرم در روز به مدت ۱۰-۲۰ روز می‌باشد. در طول روز باید ۲-۳ بار و هر دوز نیز ۲۰۰ میلی‌ گرم باشد.

نویسنده:
حسام رضائی
امتیاز شما به این مطلب
4.9/5 - (7 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات