رابطه خود ارضایی و بدنسازی در مردان
4.3

رابطه خود ارضایی و بدنسازی در مردان

  • مقالات بدنسازی, سلامتی
  • 18 ژوئن 19
  • محمدرضا امیدی
  • 29,830 بازدید
  • 9 دیدگاه

ترس اساسی‌ که اکثر مردان در دنیای بدنسازی دارند کاملا مشخص و شفاف است. آنها نگران این هستند که آیا خود ارضایی باعث کاهش سطح تستوسترون آنها میشود، و از آنجا که تستوسترون هورمون اصلی‌ عضله سازی در بدن می‌باشد، این سوال برای آنها وجود دارد که آیا سایز و سطح قدرت آنها در نتیجه این کار به شکل منفی‌ تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؟ اما آیا این موضوع حقیقت دارد و در زمینه عضله سازی، افزایش قدرت و چربی‌ سوزی صحیح است که بخواهیم نگرانی به خود راه دهیم؟

حقیقت در مورد خود ارضایی و عضله سازی

قبل از اینکه بحث را جلوتر ببریم، می‌خواهم در اینجا یک موضوع را به شما بگویم :

“ هدف اصلی‌ این مقاله این است که مشخص کند آیا خود ارضایی و انزال دارای اثر مستقیم و قابل اندازه گیری روی میزان قابلیت عضله سازی و چربی‌ سوزی حداکثری می‌باشد یا خیر، و در اینجا این موضوع تنها از دیدگاه فیزیولوژیکی مورد بحث قرار می‌گیرد. “

با این بیان، سوال اینجاست که اگر دو فرد را انتخاب کنیم که دقیقا از یک برنامه غذایی و تمرینی پیروی کنند، اما تنها تفاوت آنها این باشد که یکی‌ از آنها خود ارضایی بیشتری را نسبت به دیگری انجام دهد، آیا این امر میتواند در نتیجه پایانی تفاوت زیادی را ایجاد کند یا خیر؟

اگر خود ارضایی منظم باعث ایجاد تغییرات رفتاری در شما نظیر کاهش انگیزه و تمرکز و کاهش سطح انرژی میشود که این امر نیز خود به شکل منفی‌ روی تلاش‌های شما در جهت بدنسازی تاثیر منفی‌ دارد، پس این یک داستان متفاوت است و بررسی این موضوع نیازمند ارائه یک مقاله جداگانه می‌باشد.

با کنار گذاشتن این جنبه از داستان، از دیدگاه فیزیولوژیکی پاسخ به این سوال اینطور به نظر می‌رسد که تا این زمان کاملا شفاف می‌باشد :

“ خود ارضایی و انزال اینطور به نظر نمیرسد که دارای هیچگونه تاثیر مثبت یا منفی‌ بلند مدتی‌ روی سطح تستوسترون خون داشته باشد. “

به همین دلیل، با فرض اینکه تلاش‌های شما در تمرینات و تغذیه تغییری پیدا نکند، دلیلی‌ وجود ندارد که مشکوک شویم خود ارضایی کمتر میتواند باعث بهبود سرعت عضله سازی و چربی‌ سوزی شود.

هنگام انزال یک افزایش سطح ناگهانی و طبیعی در سطح پرولاکتین (هورمونی که باعث کاهش میل جنسی‌ و مسول ایجاد حس بی‌ تفاوتی‌ جنسی‌ موقت پس از ارگاسم می‌باشد) و کاهش تولید دوپامین (یک انتقال دهنده عصبی که به شکل مثبتی در تنظیم میل جنسی‌ دخیل می‌باشد) شاهد هستیم اما این موضوع باعث تغییر قابل توجهی‌ در سطح خود تستوسترون نمی‌شود.

 

در واقع چندین تحقیق انسانی‌ و حیوانی مرتبط با این موضوع وجود دارد که همین نتیجه را نشان میدهند …

برخی‌ تحقیقات نشان دهنده یک کاهش سطح کوتاه مدت تستوسترون پس از انزال هستند در حالی‌ که دیگر تحقیقات در واقع نشان دهنده افزایش سطح آن هستند، اما به هر حال در هر دو حالت تغییرات ایجاد شده قابل توجه نبودند و سطح تستوسترون به سرعت به حالت نرمال خود بازگشته است.

در زیر نتیجه چند تحقیق از میان تحقیقات بسیار را برای شما به عنوان نمونه بیان می‌کنیم …

تحقیق ۱ : در این تحقیق میزان سطح تستوسترون ۲۸ مرد در مدت ۱۶ روز هر روزه مورد اندازه گیری قرار گرفت و لازم به ذکر است که این مردان در این مدت حق انزال نداشتند. اگرچه تا روز هفتم سطح تستوسترون در این مردان تا ۴۵% به شکل موقت افزایش پیدا کرد، اما از روز هشتم به بعد سطح تستوسترون به سطح نرمال یا کمتر از آن نزول کرد.

تحقیق ۲ : در این تحقیق سطح تستوسترون در ۱۰ مرد در قبل و بعد از یک بازه زمانی‌ ۳ هفته ای که مردان در آن ملزم به دوری از اعمال جنسی‌ بودند اندازه گیری شد. در این تحقیق نیز هیچ تغییر قابل توجهی‌ در سطح تستوسترون مشاهده نشد.

تحقیق ۳ : در این تحقیق که روی ۳۲ جفت میمون رزوس انجام شد هیچ رابطه قابل اتکایی بین میزان فراوانی‌ انزال و سطح تستوسترون مشاهده نشد.

تحقیق ۴ : در این تحقیق جانوارن جونده ای که میزان انزال آنها تا نقطه خستگی‌ جنسی‌ پیش رفته بود هیچ تغییر قابل توجهی‌ را در سطح تستوسترون پلاسمای خود تجربه نکردند.

 

همچنین به یاد داشته باشید که نوسانات موقت ایجاد شده در سطح تستوسترون کاملا طبیعی می‌باشد و میتواند در طول چند روز یا هفته بین ۱۰% تا ۴۰% نوسان داشته باشد که این موضوع نشان میدهد که حتی اگر خود ارضایی باعث ایجاد تغییرات کوتاه مدت در سطح تستوسترون شود، این امر لزوما در زمینه ظرفیت شما در عضله سازی معنای خاصی‌ ندارد و تفاوت خاصی‌ ایجاد نمیکند.

دلیل این امر این است که برای اینکه واقعا ظرفیت عضله سازی به شکل معناداری تحت تاثیر منفی قرار بگیرد، نه تنها سطح تستوسترون باید کاهش پیدا کند، بلکه این کاهش سطح باید به شکل قابل توجهی‌ انجام شود و همچنین بدن در این شرایط در زمان زیادی باقی‌ بماند. اینکه در زمانی‌ سطح تستوسترون شما ۵% کاهش و در زمانی‌ دیگر ۲۵% افزایش موقتی داشته باشد قرار نیست که هیچ تاثیر مثبت یا منفی‌ قابل توجهی‌ را روی قابلیت عضله سازی شما داشته باشد. به همین دلیل است که مکمل‌های تقویت کننده سطح تستوسترون که به شکل موقت باعث افزایش سطح تستوسترون میشوند تقریبا در زمینه افزایش رشد عضلات بی‌ ارزش هستند.

بنابراین، از دیدگاه تاثیر مستقیم فیزیکی‌ خود ارضایی روی سطح تستوسترون، اینطور به نظر نمیرسد که هیچگونه رابطه قابل اندازه گیری بین خود ارضایی و رشد عضلات، افزایش قدرت یا چربی‌ سوزی وجود داشته باشد.

اگر به شکل عمدی به منظور افزایش سطح تستوسترون از خود ارضایی اجتناب می‌کنید، پس احتمالا در حال تلف کردن وقت خود هستید و اگر نگران این هستید که خود ارضایی میتواند سرعت عضله سازی شما را کم کند پس جای نگرانی وجود ندارد.

اکنون این موضوع لزوما به این معنی‌ نیست که شما آزاد هستید در هر زمان که خواستید خود ارضایی کنید و اینکه لزوما به این معنی‌ نیست که این خود ارضا‌یی های متعدد به شکل تضمینی دارای هیچگونه عواقب منفی‌ نمیباشد.

تمام چیزی که اینجا می‌خواهم به شما بگویم این است که هنگامی که بحث مشخصا در مورد خود ارضایی و بدنسازی باشد، قرار نیست که این موضوع تغییری قابل توجه روی میزان عضله سازی یا چربی‌ سوزی شما از دیدگاه کاملا فیزیولوژیکی داشته باشد.

اما به هر حال، حقیقت این است که من در واقع فکر می‌کنم که بهتر است اکثر مردان در این زمینه تعادل را رعایت کنند، زیرا بر اساس تحقیقات اینطور به نظر می‌رسد که انجام خود ارضایی به شکل متعادل میتواند باعث افزایش حداکثری انگیزه، تمرکز و بهره وری بیشتر در مردان شود.

اگر اینطور فهمیدید که کاهش تعداد دفعات خود ارضایی میتواند منجر به ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی مثبتی شود که اثر آن هم در داخل و هم در خارج از باشگاه کاملا مشهود می‌باشد، پس واضح است که باید این کار را انجام دهید.

بسیاری از افراد هم چنین نظری را دارند. این موضوع دارای پشتوانه علمی‌ می‌باشد، زیرا که بسیاری از تحقیقات نیز امروزه نشان میدهند که خود ارضا‌یی های متعدد حاصل از تماشای پورن در واقع میتواند باعث ایجاد تغییرات قابل توجه منفی‌ در عملکرد مغز شود و میتواند باعث کاهش انگیزه، توجه و تغییر در حالات خلقی‌ شود. بنابراین اگرچه از لحاظ فیزیولوژکی ممکن است خود ارضایی و تماشای پورن تاثیر زیادی روی بدنسازی شما نداشته باشد، اما لازم به ذکر است که در مقطعی ممکن است این عمل روی طرز نگرش و رفتار شما اثر بگذارد و مختل بدنسازی شما شود.

 

جمع بندی در مورد خود ارضایی و بدنسازی

خود ارضایی به خودی خود باعث اختلال در عضله سازی و چربی‌ سوزی شما نمی‌شود، البته تا زمانی‌ که برنامه تمرینی و غذایی شما تحت تاثیر آن قرار نگیرد، زیرا خود ارضایی باعث ایجاد تغییرات قابل توجه و بلند مدتی‌ روی سطح تستوسترون نمی‌شود.

اما به هر حال، اگر دریافتید که خود ارضایی کمتر میتواند تاثیرات مثبت قابل توجهی‌ در شما ایجاد کند، علیرغم این حقیقت که ممکن است انجام این کار تاثیری در عضله سازی و چربی‌ سوزی شما نداشته باشد، باز هم توصیه می‌کنم که این کاهش را مد نظر قرار دهید، همانطور که باید تعادل را در تمام انتخاب‌های زندگی‌ خود مد نظر قرار دهید.

 

 

 

نویسنده:
محمدرضا امیدی
امتیاز شما به این مطلب
4.3/5 - (36 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

9 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین پر امتیازترین
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات