فواید روغن نارگیل در تغذیه
1

فواید روغن نارگیل در تغذیه

  • تغذیه
  • 16 دسامبر 16
  • محمدرضا امیدی
  • 1,484 بازدید
  • بدون دیدگاه

فواید قابل توجه روغن نارگیل برای سلامت

روغن نارگیل از معدود غذاهایی است که میتوانیم تحت عنوان سوپر غذا تقسیم بندی کنیم.از فواید ان میتوان به کاهش وزن کاهش چربی تنظیم هورمونی سلامت پوست و مو ارتقا عملکرد مغز ارتقا سیستم ایمنی کاهش اشتها و… اشاره کرد.
1-روغن نارگیل حاوی اسیدهای چربی است که خاصیت درمانی فوق العاده دارد
در گذشته روغن نارگیل را به دلیل دارا بودن چربی اشباع مورد سرزنش قرار میدادند چرا که روغن نارگیل 90 درصد حاوی اسیدهای چرب اشباع است.اما باید بدانیم مطالعات جدید نشان میدهد ارتباطی بین چربیهای اشباع و بیماریهای قلبی عروقی نیست.این نکته را هم باید بدانیم که چربی اشباع نارگیل با چربی اشباع پنیر پیتزا و استیک متفاوت است.نارگیل دارای تریگلیسیرید متوسط زنجیر است.اکثر چربیهای غذایی زنجیره بلند هستند اما چربی های متوسط زنجیر موجود در نارگیل به طرز متفاوتی متابولیزه میشوند.انها مستقیما از سیستم گوارش به کبد میروند و بعنوان سوخت سریع مورد استفاده قرار میگیرند همچنین این چربی میتواند در بیماران دارای صرع و اپیلپسی حملات را کاهش دهد.

2-افرادی که مصرف بالای روغن نارگیل دارند سالم هستند
روغن نارگیل یک روغن فراموش شده و رانده شده از رژیم غذایی مدرن است اگرچه در بخش هایی از جهان روغن نارگیل بسیار پرمصرف است.افراد ساکن در قسمت شمالی اقیانوس ارام ازین دسته افراد هستند.جالب است بدانید این افراد از سالم ترین افراد جهان هستند.
3-روغن نارگیل به سوزاندن چربی ها کمک میکند
چاقی یک معضل اپیدمیک است.و بسیار ناراحت کننده.خیلی از افراد فکر میکنند چاقی تنها درنتیجه ی خوردن کالری مازاد ایجاد میشود اما باید بدانید انچه میخورید بسیار مهم تر است.بدن ما با غذاهای متفاوت به گونه متفاوتی رفتار میکند.تریگلیسیرید متوسط زنجیره موجود در روغن نارگیل میزان متابولیسم پایه وسرعت سوزاندن چربی ها را افزایش میدهد.در یک مطالعه مشخص شد 15تا 30 گرم روغن نارگیل در روز میزان سوزاندن کالری را تا 120 کالری در روز افزایش میدهد.
4-روغن نارگیل به از بین بردن میکروب ها کمک میکند
50 درصد چربی های موجود در نارگیل لوریک اسید است.لوریک اسید بعد از گوارش به مونولورین تبدیل میشود.مونولورین و لوریک اسید توانایی از بین بردن میکروبها ویروس ها قارچها و عوامل بیگانه را دارند.برای مثال نشان داده شده لوریک اسید میتواند باکتری استافیلوکوک و کاندیدا را از بین ببرد.این دو از متداول ترین عوامل اسیب زای میکروبی هستند.شستشوی دهان با روغن نارگیل منجر به از بین رفتن باکتری های دهان و سلامت دندان ها میشود.
5-روغن نارگیل میتواند اشتها را کاهش دهد
یکی از بهترین ویژگی های روغن نارگیل که ان را به یک سوپر غذا برای افراد رژیمی تبدیل میکند خاصیت سیرکنندگی ان است.مطالعات نشان میدهد گنجاندن نارگیل و روغن نارگیل در رژیم غذایی مانع از پرخوری میشود.
6-روغن نارگیل میتواند به کاهش کلسترول کمک کند.
روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب خوبی است.چربی های اشباع موجود در روغن نارگیل میتواند به افزایش کلسترول خوب HDL کمک کند.همچنین به تبدیل کلسترول بدLDL به فرم های بی خطر کمک میکند.همچنین مطالعات نشان میدهد روغن نارگیل در کاهش تری گلیسیرید و گرفتگی عروق موثر است.
7-روغن نارگیل میتواند از اسیب مو جلوگیری کرده و بعنوان یک ضد افتاب برای پوست عمل کند
خیلی از افراد از روغن نارگیل برای مصارف زیبایی استفاده میکنند.مطالعه روی افراد دارای پوست خشک نشان داد روغن نارگیل یک ابرسان و نرم کننده ی فوق العاده است.روغن نارگیل میتواند از خشکی و اسیب پوست جلوگیری کرده و اثر نور ماورابنفش مضر خورشید روی پوست و مو را تا 20درصد کاهش دهد.لذا روغن نارگیل یک ضد افتاب بسیار قدرتمند است.
8-اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل میتواند به بهبود عملکرد مغز بویژه در بیماران الزایمری کمک کند
بیماری الزایمر و زوال مغزی یک بیماری در حال توسعه است.و بیشتر در سنین پیری رخ میدهد.تحقیقات نشان میدهد چربیهای متوسط زنجیر یک درمان بسیار قوی برای بهبود عملکرد مغز و بازسازی سلولهای ان است.
9-روغن نارگیل به کاهش چربی و تناسب اندام کمک میکند
گفتیم روغن نارگیل اشتها را کاهش میدهد.اما جالب است بدانید روغن نارگیل چربی اضافه را هم کاهش میدهد.بخصوص چربی شکمی.در یک مطالعه که روی 40 زن انجام شد مصرف دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل در روز به مدت 12 هفته اثرات مورد قبولی در کاهش چربی شکمی داشت.
سخن اخر اینکه همه ی روغن ها مشابه نیستند.به جای حذف چربی از رژیم غذایی سعی کنید از منابع درست چربی استفاده کنید.چرا که حذف چربی ها خود اسیب های جبران ناپذیری روی تعادل و توازن هورمونی و دیگر جنبه های سلامت دارد.

نویسنده:
محمدرضا امیدی
امتیاز شما به این مطلب
1/5 - (1 امتیاز)

برچسب‌ها

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده تمام نظرات